Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

zeoliet goed of slecht

CrocoDillon zei:
Wel interesant om over na te denken jah... stel dat je de zooxanthellen uithongerd waardoor het koraal het van minder moet hebben, zou je dit kunnen compenseren met meer licht? Of het voeren met dierlijk plankton, wat de poliepen van de koralen kunnen opnemen...
nou, dan honger je ze juist toch niet uit?
 
Je hongert de zooxanthellen uit door een voedingsarme omgeving, daarom verminderen die in aantal (bruine kleur die verdwijnt, zooxanthellen zijn bruin)... minder zooxanthellen betekend minder voeding etc. wat ze ook geven voor het koraal. Meer licht of koraalvoeding, misschien hongert het koraal dan niet uit, maar de zooxanthellen wel. Dit is een gedachten die ik kreeg door deze re:

Zou het dan toch zo zijn dat je eigenlijk je dieren uithongert en op de grens van leven houd om ze mooi te laten zijn?
 
Ik denk dat 'koralen uithongeren' niet aan de orde is bij de zeovit-methode.

Zoals bekend kunnen koralen met zooxanthellen wisselen tussen verschillende manieren om hun energiebehoefte te dekken. Wanneer mogelijk combineren ze deze vormen zelfs. De belangrijkste vormen zijn:

- zooxanthellen
- plankton
- 'marine snow' ofwel vlokjes organisch materiaal waaraan ook nog verschillende micro-organismen kleven
- opname opgeloste stoffen zoals aminozuren.

In onze aquaria dekken we de energiebehoefte vrijwel uitsluitend via de zooxanthellen. Nadeel hiervan is dat in veel gevallen het koraal bruin kleurt (door die zooxanthellen). Ander nadeel is dat 'rust roest': wat niet gebruikt wordt, wordt afgestoten. Dit is een heel belangrijke wet in de biologie. Bomen bijvoorbeeld laten in de winter hun bladeren vallen vanwege het feit dat ze meer energie kosten dan opleveren, koralen doen net zoiets: het levend weefsel aan de schaduwkant van het koraal sterft vaak af. Vermoedelijk komt dat doordat de daar aanwezige zooxanthellen geen licht krijgen en de poliepen ook nergens voor dienen daar: er valt geen voedsel te 'vangen'. Resultaat: lelijke kale plekken aan de onderkant van de kolonie. Dit zie je vrijwel nooit in de natuur.

Met zeovit (en een aantal andere methoden) krijgt het koraal z'n voeding niet meer enkel via de zooxanthellen. Er zweven namelijk 'vlokjes' biofilm (bacterieen) door het water, dit wordt ook wel bacterioplankton genoemd. Deze vlokjes kunnen óf worden afgeschuimd, óf door de poliepen gevangen worden.

Of de zeovit-methode het ei van columbus is of niet, durf ik niet te zeggen. Dat er geweldige resultaten mét zeovit te behalen zijn, is zeker. Ook is 't zeker dat bakken zónder zeovit erg goed kunnen draaien.

Mijn interpretatie van zeoliet (NIET zeovit!) is dat het een materiaal is dat wellicht enkele nuttige stoffen (ijzer, mangaan..) afgeeft aan het water. Daarnaast is het geschikt er een biofilm op te laten groeien, die door toevoegingen (Wodka, Preis Bactoplan, Amtra Clean etc) zo hard gaat groeien dat bovengenoemde vlokjes loslaten et cetera.

Zeovit (de complete lijn van Zeovit met bijbehorende toevoegingen) is een goed afgestemd mengsel van zeolieten. Door deze zeolieten met toevoegingen (zeobac tegen verarming bacteriestammen, zeofood als voedsel voor de bacterien, net zoiets als de wodka bij de andere methode) te gebruiken verarm je het water. Hierdoor zullen de zooxanthellen en algen het moeilijk krijgen. De inzet van actieve kool maakt het water volledig kleurloos zodat het licht optimaal ter beschikking staat aan de koralen. De koraalpoliepen krijgen voedsel (bacterioplankton, die vlokjes dus), waardoor de koralen hun energiebehoefte deels via andere weg dekken. In Zeofood zitten ook aminozuren, die kunnen ook rechtstreeks door de koralen worden opgenomen. Door nu ook nog slim gefabriceerde sporenelementenpreparaten (ijzer/mangaan voor rood/groen, jodium/fluor voor blauw/paars etc) toe te voegen kun je heel goede resultaten bereiken.

Persoonlijk ben ik van mening dat een krachtige goed onderhouden afschuimer nog altijd het hart van het systeem is, samen met goed levend steen en krachtige stroming. Toevoegingen als kool, fosfaatkiller, wodka en sporenelementen kunnen een goed hulpmiddel zijn om nog betere resultaten te behalen. Natuurlijk is 't ook mogelijk de fosfaatkiller, wodka en sporenelementen te vervangen door de spullen van KZ, in elk geval weet je dan dat alles op elkaar af (zouden moeten) zijn gestemd.
 
goed uitgelegd, croco en tanne...
maar ik dacht altijd dat juist de zooxanthellen leefden van het licht, en zo energie doorgaven aan het koraal..
aan leken legde ik het zo uit: een koraal heeft cellen en/of poliepen met mondjes.. de eersten zijn eigenlijk algjes, die leven van het licht..deze geven op hun beurt suikers en voedingstoffen door aan het koraal... de poliepen nemen rechtstreeks voedseldeeltjes op..

hoe zit dat nou?
 
De zooxanthellen zijn idd algjes, zo moet je ze ook bezien. Ze hebben voedingsstoffen nodig (fosfaat, nitraat) maar ook licht. Mist 1 van die 2, hongeren ze uit.

Als we het hebben over voedingsarme omgeving, hebben we het over de voedingsstoffen die de algjes nodig hebben (fosfaat, nitraat), dus niet over de voedseldeeltjes die de poliepen kunnen opnemen.

Zeovit e.a. verminderen de voeding voor de algjes, maar vermeerdere de voeding voor de poliepen... zo krijgt het koraal zijn voeding niet meer hoofdzakelijk uit zooxanthellen maar ook direct uit voedseldeeltjes (vlokjes bacterieen).

Om het kort te maken, je verhaal klopt wel volgens mij :D
 
ad7x7 zei:
goed uitgelegd, croco en tanne...
maar ik dacht altijd dat juist de zooxanthellen leefden van het licht, en zo energie doorgaven aan het koraal..
aan leken legde ik het zo uit: een koraal heeft cellen en/of poliepen met mondjes.. de eersten zijn eigenlijk algjes, die leven van het licht..deze geven op hun beurt suikers en voedingstoffen door aan het koraal... de poliepen nemen rechtstreeks voedseldeeltjes op..
hoe zit dat nou?
Dat heb je -kort samengevat- goed uitgelegd, maar zoals ik in mijn reply aangaf, zijn er meer mogelijkheden voor een koraal zich te voeden. Denk maar eens aan je aardbeikoraal, die heeft niet eens zooxanthellen. Veel koralen zijn zogenaamde opportunische eters, ze pakken wat ze pakken kunnen. Of dat nou aminozuren, plankton of licht is... Maakt weinig uit. En is alles aanwezig, pakken ze dat ook! En dat is dus m.i. één van de redenen van succes van de wodka-methode en de zeovit-methode.

Bijkomend voordeel van beide methoden is dat de 'bacterievlokjes' ofwel bacterioplankton ook afgeschuimd wordt, een meer rechtstreekse manier om voedingsstoffen te verwijderen is vrijwel ondenkbaar!
 
Klink allemaal best goed.
Ga toch maar eens denken om zo'n filtersysteem te plaatsen.
 
Jan_C. zei:
Klink allemaal best goed.
Ga toch maar eens denken om zo'n filtersysteem te plaatsen.
Regelmaat, achtergrondkennis en geduld zijn m.i. belangrijk met dit systeem. Ik denk dat 't nog net dát duwtje kan geven in de goede richting. Jouw techniek nu is dik in orde lijkt me zo :)
 
Re: zeoliet well or bad

Gebruikt iemand in deze draad nu ZeoVit of Wodka?
(Is anyone in this thread now using ZeoVit or Vodka?

Steve Upp
 
Hi STeve welcome to the Dutch & Belgium Forum As far as I know I'm the only one using Zeovit.

Tanu is using Vodca
 
:) Ik denk dat de link niet representatief is omdat er volgens mij met de foto´s geknoeid is
 
aquaspijk zei:
:) Ik denk dat de link niet representatief is omdat er volgens mij met de foto´s geknoeid is

Kan niet bewijzen dat het idd wel of niet bewerkte foto's zijn, maar waar baseer je het op dat dit het geval zou zijn?
 
:D Omdat alles wat verder in die bak staat ook van kleur verschiet
 
Ik ben destijds bij Korallen-Zucht geweest. Het koraal in kwestie is ECHT zo blauw. Ik heb er een stekje van, en krijg niet het resultaat zoals op de foto, maar bepaalde delen lijken er wel op.


Ik zal een keer een stekje aan Danny geven om te zien hoe 't zich in zijn bak ontwikkelt.
 
Dat zou leuk zijn Tanne... ik zie op de site van Captive Oceans (volgens mij officiele importeur van KZ in de VS) idd een kleurverschuiving in het koraal rechts, maar niet aan de stenen, waar dan ook een verschuiving zou moeten te zien zijn. Dat koralen kunnen verkleuren is bekend, dus niet een bewijs dat er met de foto geknoeid is.

Zou ook niet nodig zijn om met een foto te knoeien om iets te bewijzen waar echte ervaringen voor zijn. Of zouden al die mensen op RC die positieve ervaringen hebben met Zeovit bij een complot horen, en allemaal hun foto's bewerken? :rolleyes:
 
Bovenaan