Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

zeoliet goed of slecht

Ja, ik ben ook wel eens benieuwd wat de werkelijke gevolgen zijn, nu meerdere ervaren aquariaanen zeoliet hebben gebruikt....

 
Ik gebruik het nu bijna een jaar ben tevreden maar zie nu geen stijgende lijn meer. Ik ga er in iedergeval mee door, ik heb het idee dat de koralen beter van kleur zijn dan voor het experiment. Mischien wel leuk om te vermelden dat ik een jaar tijd sinds het zeoliet 1 keer 50% ververst heb en een keer 10% ben heel lui :p Daarvoor was ik trouwens ook niet zo'n ververser.
 
Het hele assortiment van Korallen Zucht is nu ook verkrijgbaar bij Aquaspijk! Dit ter ifo ;D
 
Vanavond een drietal topics gelezen die te maken hebben met de Wodka methode en gebruik van Zeoliet,...deze topic:) en twee op Reefcentral alwaar Randy Holmes Farley, Habib (Salifert) en nog twee andere biologen/chemisten een zeer lange discussie voerden over het genoemde!!

Moet het verwerken (is zo,n twee uur lezen!:) ), maar het lijkt er in normale taal op dat een aantal processen die al in de bak plaats vinden met Zeoliet in versneld tempo plaatsvinden.

Met name het opname vermogen van Ammonia, de omzetting naar nitriet en nitraat gaat met Zeoliet zeer snel,..........te snel ineens in een reeds draaiende bak? daarbij geeft Zeoliet Ijzer en mangaan af...

Een aantal zaken die mij opvielen in willekeurige volgorde,

Het meeste Zeoliet bevat porien die dermate klein zijn dat bactieren er niet eens in kunnen!! Dus uitsluitend het oppervlakte dient als werkterrein voor de bacterien.

De redenen dat je de Zeoliet op regelmatige basis moet shaken, is niet de vertelde door KZ, maar hoogstwaarschijnlijk omdat het oppervlakte niet mag dichtslibben met detritus. Vandaar ook de geadviseerde doorstroomsnelheid!

Door het schudden ontstaat het vrijkomen van de bacterien die als voedingsbron zouden moeten dienen voor koralen en vissen?
Zal wel aan mij liggen, geeft je bodem regelmatig zachtjes doorwoelen niet hetzelfde !resultaat!:confused:

Op het moment vertaal ik de meningen aldaar heel luchtig en eenvoudig als volgt,
Aan de ene kant kan Zeoliet in een bepaald tijdsbestek voor een verlaging van nitraat en fosfaat zorgen,....eerst nitraat verlaging, dan een tijdje niks en dan een fosfaatverlaging.
(dit gaat soms dermate snel dat dit noodzakelijk nitraat en fosfaat!! uit het water ontrekt dat hierdoor klein tot groot verlies te melden is:( )

Aan de andere kant heb je een lijn met voedingsstoffen/sporenelementen die blijkbaar ontstane tekorten weer aan moeten vullen.....

Zelf denk ik dat de gewenste processen in het aquarium plaatsvinden binnen goede hoeveelheden levend steen, waarbij regelmatige waterverversen(inbrengen sporenelementen) van belang is. Op het moment dat de hoeveelheid levend steen een gezonde bacteriencultuur kan huisvesten EN je hierbij het bestand dieren (m.n. vissen) op elkaar afstemd, hoeft er geen noemenswaardig nitraat en fosfaatprobleem hoeft te ontstaan.

Je hoeveelheid bacterien moet de aangeboden hoeveelheid ammonia in die tijd om kunnen zetten dat er uiteindelijk geen nitraat met de setjes meetbaar is,......wat brengt dan toch zo vaak onbalans, dus wel meetbaar nitraat en fosfaat,....
Te veel vissen, te veel voer en niet of onregelmatig waterverversen.

Uiteindelijk voor wat het waard is mijn mening tot op dit moment. Ik weet niet waarom ikzelf Zeoliet zou gebruiken,....niet om nitraat omlaag te halen vanaf meetbare waarden want die heb ik niet, niet om meetbare fosfaatwaarden naar beneden te halen want die heb ik niet, niet om koralen feller te laten kleuren want ze kleuren erg fraai en behouden deze kleur constant!

Ps met meetbaar bedoel ik met de testsetjes, zeg globale indicatoren, die we kennen:D .

Maarre, ben altijd in voor op en of aanmerkingen


Groetjes,

Ron.
 
Laatst bewerkt:
RonHessing zei:
Aan de andere kant heb je een lijn met voedingsstoffen/sporenelementen die blijkbaar ontstane tekorten weer aan moeten vullen.....
Vergeet niet de minstens 20% waterwissel per maand die KZ adviseerd naast hun lijn "producten".

:D :eek: :p :rolleyes:

Wel lijkt me duidelijk dat de KZ jongens in elk geval een goede marketing adviseur hebben ;)
 
Vergeet niet dat de ervaringen er wel naar zijn, dat het in de meeste gevallen wel werkt...

Ook ik heb nauwelijks nitraat (1 ppm), laag genoeg fosfaat en redelijke kleuren (1 bruine acro, voorderest goed). Ik ga het gewoon proberen en vertel tzt mijn resultaten wel. :D
 
Nou Ron,

een zeer duidelijke en nuchtere uiteenzetting van de ook naar mijn mening onnodige toevoegingen voor zee-aquaria. Met jouw konklusie ben ik het 200 % eens. (wel vaker trouwens)
Bedankt voor dit bericht.

Benno.
 
Waar het op neer komt als je de berichten leest waar Ron het over heeft is dat het WEL werkt.

Thomas Pohl heeft trouwens een boekje opengedaan over hoe het ongeveer werkt.

http://www.korallen-zucht.de/fileadmin/user_upload/pdfs/dosing.pdf

DE zeoliten die KZ verkoopt Absorberen Ammonium NH+4 en Ammoniak NH3. Waardoor de vorming van nitriet en nitraat word tegengewerkt!!

En iemand die geen fosfaat kan meten wil niet zeggen dat je het niet hebt. stel dat je 0.009 hebt dan is dat nog een paar honderd keer zoveel als in natuurlijk zeewater.

Maar Zeovit werkt. Of je het nodig hebt om een mooi aquarium te hebben: NEE.
Het is een manier die je kan volgen.
 
Dennis zei:
Vergeet niet de minstens 20% waterwissel per maand die KZ adviseerd naast hun lijn "producten".

:D :eek: :p :rolleyes:

Wel lijkt me duidelijk dat de KZ jongens in elk geval een goede marketing adviseur hebben ;)

Die waterwissel word geadviseerd omdat bij de Pure Zeovitmethode GEEN spoerelementen gebruikt hoeven te worden. Het wisselen is voor het oppeilbrengen van sporenelementen en niet om nitraat en fosfaat waarden te verminderen.

Het houd in:
-Zeoliet
-bakterien (zeobak)
-Kombinatie van bacterien en koralen voer zit bv vitaminen en aminozuren in (zeofood)
-Bakterievoer (zeostart)
-aktieve kool


Ik heb trouwens geen aandelen en ben ook niet bedreigd met een rechtzaak:D
 
Als je problemen hebt met ammoniak klopt er iets niet in je systeem.
Als je een te hoog nitraatgehalte hebt voer je waarschijnlijk teveel.
Ik heb sterk het gevoel dat hier problemen worden opgelost die er eigenlijk niet zijn of althans niet zouden moeten zijn.

Wat ik best geloof is dat de KZ heren goede -speciaal op sps gerichte- sporenelementen hebben ontwikkeld. Op de vraag of de rest van de "productlijn" een toevoeging is of slechts uit marketingoverwegingen bedachte bij-producten zijn is het antwoord voor mijzelf inmiddels vrij duidelijk.


En iemand die geen fosfaat kan meten wil niet zeggen dat je het niet hebt. stel dat je 0.009 hebt dan is dat nog een paar honderd keer zoveel als in natuurlijk zeewater.
Deze uitspraak is onjuist, in natuurlijk zeewater zijn concentraties fosfaat tussen 0,001 en 0,01 als "normaal" te beschouwen.
 
danny zei:
Die waterwissel word geadviseerd omdat bij de Pure Zeovitmethode GEEN spoerelementen gebruikt hoeven te worden. Het wisselen is voor het oppeilbrengen van sporenelementen en niet om nitraat en fosfaat waarden te verminderen.

Het houd in:
-Zeoliet
-bakterien (zeobak)
-Kombinatie van bacterien en koralen voer zit bv vitaminen en aminozuren in (zeofood)
-Bakterievoer (zeostart)
-aktieve kool


Ik heb trouwens geen aandelen en ben ook niet bedreigd met een rechtzaak:D


Das Grundsystem dient zur effektiven Reduzierung von Nährstoffen und gleicht diese an die natürlichen Parameter an. Diese Säule besteht aus folgenden Komponenten:




1. Abgestimmtes Zeolitgemisch (ZeoVit)​

2. Mikroorganismenlösung (Zeobak)​

3. Kombiprodukt Bakterien & Korallennahrung (Zeofood)​

4. Bakteriennahrung (Zeostart)​

5. Ständige Filterung über Aktivkohle​

Folgende Randbedingungen sind zur erfolgreichen Anwendung der Methode notwendig:

6. Starke Abschäumung​

7. Ausreichende Beleuchtung​

8. Optimierung des Nährstoffeintrags​

9. Zufuhr von Elementen in geringen Mengen​

10. Optimale Wasserwerte (Ca, Mg, KH, Salinität)​

11. Regelmäßiger wöchentlicher Wasserwechsel​


Juist dat vetgedrukte deel en de punten 6 t/m 11 (en voor danny de nadruk op punt 9) maken het m.i. ietwat doorzichtig danwel ongeloofwaardig daar deze omstandigheden in elk aquarium nagestreeft zoudenmoeten worden... toch?​

Bovenstaande is gekopieeert uit het pdf bestand waar danny naar linkt hierboven. Als je in dat bestand naar beneden scrolt naar punt 9 staat de hele rataplan opgesomt​
 
Ik ben eigenlijk ook nieuwsgierig naar tanne zijn ervaringen na een jaar lang het gebruikt te hebben.

Ik heb bakken gezien waar de koralen ook prachtig gekleurd bleven zonder gebruik van zeovit
Het blijft, vind ik, na al het bovenstaande gelezen te hebben erg vaag wat betreft de werking.

Dat het veranderingen in de bak te weeg brengt is wel duidelijk, maar of dit een gecontroleerde en wenselijke verandering is vraag ik mij toch wel af.
 
Hoi Danny en Dillon,


Ik schrijf nergens dat het niet werkt,..Zeoliet heeft een werking,..

Blijf van mening dat het wederom iets is dat een oplossing moet zijn voor zaken die eenvoudiger aan te pakken zijn. Kijk altijd eerst naar de bron van een probleem en niet direct naar een zogeheten/zogecreerde oplossing:)

Ik refereer voor de duidelijkheid ook niet naar de toevoegingenlijn, maar uitsluitend naar het steen.

Groetjes,

Ron.
 
Benno zei:
Zo nou ben je uitgeluld. :)
Erg nuttige reactie ook :rolleyes:

Pierre zei:
Ik heb bakken gezien waar de koralen ook prachtig gekleurd bleven zonder gebruik van zeovit
Het blijft, vind ik, na al het bovenstaande gelezen te hebben erg vaag wat betreft de werking.
Tuurlijk, maar het kan zijn dat je net dat beetje extra kleur wilt, en je hebt alle "algemeen geaccepteerde" oplossingen al gebrobeert (beter afschuimer, minder voeren, minder vis, geen vis)... dan zie ik geen reden om op zijn minst nieuwere "niet algemeen geaccepteerde" methodes zoals Zeovit te proberen.
 
Benno zei:
Zo nou ben je uitgeluld. :)
:D Nee hoor

Want punt 6 tot 11 is id een standaard voorwaarde. Maar nog geen garantie dat je korallen perfect op kleur zijn. Als het lukt is het mooi lukt het niet dan zou je Zeovit kunnen proberen. Of de wodka methode (daar zie je waarschijnlijk ook niets in. Of Een nitraat filter vind jij waarschijnlijk ook niks. Of bv allerlei fosfaat binders zoals fosfaatkiller van Salifert vind jij ook niks zeker............ En zo kan ik nog wel even doorgaan........
 
Ron, ik ben nog niet echt overtuigd dus ik ga het waarschijnlijk proberen. Geeft het de gewenste resultaat, ben ik tevreden en was het het geld waard :D (ongeacht of ik het op andere manieren ook had kunnen bereiken, en dan bedoel ik niet een koralenaquarium zonder/nauwelijks vis, want voor mij zijn de vissen ook belangrijk)...

Of het dan werkt door de toevoegingen of het zeoliet maakt dan niet uit, het werkt... of zal ik eerst als test alleen de toevoegingen moeten proberen en dan later als het niet werkt de zeoliet erbij? Bijvoorbeeld alleen Zeofood en Zeobak gebruiken? Of is dat geen geslaagd idee?
 
danny zei:
En zo kan ik nog wel even doorgaan........
Ik ook wel, neem lekker een vis aquarium, los je op een gemakkelijke manier de problemen op waarvoor je anders een afschuimer, kalkreaktor, levend steen en waterwissels nodig zou hebben ;)
 
Bovenaan