Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

zeoliet goed of slecht

Ik gebruik hier 2X per week Coralsnow ,heb nog nooit mijn afschuimer weten reageren hierop.Of gooien julie de volledige fles er mischien in lol .
 
Yvan zei:
Ik gebruik hier 2X per week Coralsnow ,heb nog nooit mijn afschuimer weten reageren hierop.Of gooien julie de volledige fles er mischien in lol .
Mischien moet je het dan rechstreeks in de beker van de schuimer gooien?:)


Groetjes Michael
 
Hoi Steven,

Een nieuwe bak opstarten en direct met Zeovit beginnen zou ik nu echt wel niet doen moest ik jou zijn.
Hetgeen je er kan mee bereiken is wel mooi maar je moet weten waarmee je bezig bent. Dat je dit niet weet daar ga ik niet aan twijfelen maar 1 goede raad wil ik je wel nog meegeven:

Gebruik pas Zeovit als je aquarium er daadwerkelijk voor klaar is en zeker niet vanaf het begin. Dit is in mijn eigen volkomen verkeerd.

Grtz



nemo007 zei:
ik ga binnenkort starten met een nieuwe bak

totale volume is ongeveer 600 liter
ik zoek direct met zeovit te beginnen
wie kan er mij vertellen wat ik juist allemaal nodig heb van producten
greetz steven
 
calvin007 zei:
Hoi Steven,

Een nieuwe bak opstarten en direct met Zeovit beginnen zou ik nu echt wel niet doen moest ik jou zijn.
Hetgeen je er kan mee bereiken is wel mooi maar je moet weten waarmee je bezig bent. Dat je dit niet weet daar ga ik niet aan twijfelen maar 1 goede raad wil ik je wel nog meegeven:

Gebruik pas Zeovit als je aquarium er daadwerkelijk voor klaar is en zeker niet vanaf het begin. Dit is in mijn eigen volkomen verkeerd.

Grtz
:confused: Wat is je onderbouwing hiervoor ?

Ik denk dat als je met zeo wilt starten je dat het beste doet in een nieuwe bak.

Je systeem hoeft zich dan niet aan te passen aan de zeo zodat de dieren minder stress zullen ervaren.
 
Jwre,

Een nieuwe bak is in de meeste gevallen ook eerst door de opstartfase heen raken.
Je gaat me toch niet zeggen dat je vanaf dag 1 met Zeo gaat beginnen?

Het is toch wel aan te raden om met Zeo te beginnen als je een stabiele omgeving hebt. En beginnen met Zeo is nog altijd geen garantie dat het lukt. Er zijn al genoeg mensen in het verleden geweest die met Zeo gestart zijn en er redelijk snel terug mee gestopt zijn. Waarom zou dit dan zijn?

Ik zeg altijd "bezin vooraleer je begint", met extra toevoegingen experimenteren door je beter niet want je kan meer verkeerd doen dan goed als je niet perfect weet met wat je bezig bent.

Grtz



jwre zei:
:confused: Wat is je onderbouwing hiervoor ?

Ik denk dat als je met zeo wilt starten je dat het beste doet in een nieuwe bak.

Je systeem hoeft zich dan niet aan te passen aan de zeo zodat de dieren minder stress zullen ervaren.
 
calvin007 zei:
Jwre,

Een nieuwe bak is in de meeste gevallen ook eerst door de opstartfase heen raken.
Je gaat me toch niet zeggen dat je vanaf dag 1 met Zeo gaat beginnen?

Het is toch wel aan te raden om met Zeo te beginnen als je een stabiele omgeving hebt. En beginnen met Zeo is nog altijd geen garantie dat het lukt. Er zijn al genoeg mensen in het verleden geweest die met Zeo gestart zijn en er redelijk snel terug mee gestopt zijn. Waarom zou dit dan zijn?

Ik zeg altijd "bezin vooraleer je begint", met extra toevoegingen experimenteren door je beter niet want je kan meer verkeerd doen dan goed als je niet perfect weet met wat je bezig bent.

Grtz
Calvin,

Persoonlijk zou ik wel met zeovit en een fosfaat absorber opstarten. Volgens mij denk jij dat elk blauwe flesje tot de zeovit Basis methode bedoelt. Maar Jw bedoelt om met de zeovit methode (Basic 4) te beginnen zodat je opstart sneller verloopt door het stimuleren van de goede bacterien. Zodat je nitriet en nitraat sneller daalt. Dat zou toch voor elke opstartende bak super zijn?

Dat er mensen na een paar weken stoppen met zeovit wat zegt dat? Zijn gewoon geen doorzetters of ze verwachten wonderen of willen zich niet aan de methode houden of ze vinden het op lange termijn te duur.

Het mooiste is juist om met een startende bak te beginnen aan de methode. Want dan kan je nog fouten maken. Zodra je fouten maakt in een bak vol met koraal dan zijn de gevolgen veel groter;)

Groetjes Michael
 
Lees toch eens de zeoguide. Daar staan bij ieder produkt drie doseringsstappen in vermeld:
- voor een startende bak.
- voor een reeds draaiende bak.
- voor een stabiel zeosysteem.
 
Michael en India,

Thx voor de info. Ik moet jullie helaas gelijk geven.
Weer een belangrijk iets geleerd.

Grtz


michael zei:
Calvin,

Persoonlijk zou ik wel met zeovit en een fosfaat absorber opstarten. Volgens mij denk jij dat elk blauwe flesje tot de zeovit Basis methode bedoelt. Maar Jw bedoelt om met de zeovit methode (Basic 4) te beginnen zodat je opstart sneller verloopt door het stimuleren van de goede bacterien. Zodat je nitriet en nitraat sneller daalt. Dat zou toch voor elke opstartende bak super zijn?

Dat er mensen na een paar weken stoppen met zeovit wat zegt dat? Zijn gewoon geen doorzetters of ze verwachten wonderen of willen zich niet aan de methode houden of ze vinden het op lange termijn te duur.

Het mooiste is juist om met een startende bak te beginnen aan de methode. Want dan kan je nog fouten maken. Zodra je fouten maakt in een bak vol met koraal dan zijn de gevolgen veel groter;)

Groetjes Michael
 
alle maal bedangkd voor de wijze raad het zal nog en paar weken duuren voor ik op start dus heb ik nog wat tijt om na te dengken en wat info op te doen

hoi india de zeoguide heb ik ook maar niet in het nederlants ik heb de engelse en dat leest niet gemakelijk maar toch bedangkt

aan iedereen een gelukig nieuwjaar en dat het volgende jaar beter mag zijn
 
Yvan zei:
Zeobak / Zeofood7 /Zeostart2 /Zeolietsteentjes horen gewoon samen gebruikt te worden .
De houtskool is ook nodig vind ik.
Helemaal mee eens. En dan, zeker in de omschakelingsfase, amino's om de koralen een handje te helpen. De andere toevoegingen zijn, grotendeels, zeker ook aan te raden, maar in het begin heb je aan het door Yvan genoemde rijtje meer dan voldoende, aangevuld met de amino's.
 
michael zei:
Calvin,

Dat er mensen na een paar weken stoppen met zeovit wat zegt dat? Zijn gewoon geen doorzetters of ze verwachten wonderen of willen zich niet aan de methode houden of ze vinden het op lange termijn te duur.

Groetjes Michael
ik ben er ook mee gestopt maar niet omdat ik geen doorzetter ben
maar omdat ik er 13 koralen mee verloren ben.
Wat ik wel vreemd vind in elke winkel waar ik kom[behalve ac] en begin over zeo zeggen ze allemaal dat het zo link is en niet aan beginnen.:confused:
Het is allmaal duur zat om het aan te schaffen zeofilter enz enz
Dus eigenlijk wil ik er ook weer eens aan beginnen maar word wel steeds huiveriger van al die verhalen en ben bang dat ik weer 13 koralen verlies.
maar ja als ik jou bak dan weer zie.
Wat of wie moet ik dan geloven?
Een gewaarschuwd mens telt voor 2 zeggen ze toch altijd?

grts lennert
 
lennert zei:
ik ben er ook mee gestopt maar niet omdat ik geen doorzetter ben
maar omdat ik er 13 koralen mee verloren ben.
Wat ik wel vreemd vind in elke winkel waar ik kom[behalve ac] en begin over zeo zeggen ze allemaal dat het zo link is en niet aan beginnen.:confused:
Het is allmaal duur zat om het aan te schaffen zeofilter enz enz
Dus eigenlijk wil ik er ook weer eens aan beginnen maar word wel steeds huiveriger van al die verhalen en ben bang dat ik weer 13 koralen verlies.
maar ja als ik jou bak dan weer zie.
Wat of wie moet ik dan geloven?
Een gewaarschuwd mens telt voor 2 zeggen ze toch altijd?

grts lennert
Als jij 13 koralen ben verloren lijkt me een andere oorzaak te hebben gehad of je hebt zeovit verkeerd gebruikt! Meeste mensen die zeggen dat het zeovit zo link is weten er meestal totaal niks van af. Alleen omdat ze het zelf niet gebruiken is het dan rotzooi:) Ik vind de meeste fosfaat absorbers veel enger;)
 
michael zei:
Als jij 13 koralen ben verloren lijkt me een andere oorzaak te hebben gehad of je hebt zeovit verkeerd gebruikt! Meeste mensen die zeggen dat het zeovit zo link is weten er meestal totaal niks van af. Alleen omdat ze het zelf niet gebruiken is het dan rotzooi:) Ik vind de meeste fosfaat absorbers veel enger;)
ja ik denk dat ik de fout met combi van me fosfaat filter met rowafhos de oorzaak is geweest.
Maar weet dat dus niet zeker.
Wat ik toevoegde was ik uitgegaan van een bak van 200 liter dus vrij voorzichtig
is inderdaad wat jij zegt dat ze zelf nooit met zeo gedraaid hebben
maar ik ben er wel van geschrokken maarrrrr wie weet dat ik er toch weer aan ga beginnen ooit.

;)
 
heel rustig beginnen met je reactor op 3 uur interval zoals in de beschrijving staat, en vergeet de sponge power niet. werelds spul.
een paar producten zijn inmiddels ook al weer vernieuwd zoals de bak en de kool en start2.
 
De meeste mensen die verliezen tellen en ermee kappen willen te snel resultaat zien. Hierdoor overdoseren ze waardoor uitval veroorzaakt wordt.
Met zeovit moet je geduld hebben. Merk je dat een koraal uitbleekt dan dien je de doseringen desnoods te halveren om terug langzaam op te bouwen. Dat vergt voor de gebruiker tijd en vooral geduld.
 
Ik was zeer voorzichtig begonnen.
Dit voegde ik toe:
0,50 ml zeostart per dag.
2dr per dag zeofood.
4 druppels 2x per week zeobak in de filter
en natuurlijk over koolfilteren
Dit is toch goed voor een bak van 650 liter?
Ik schudde wel elke dag me steentjes maar ik heb er ook nooit een beschrijving van gekregen.
Heb alleen info van het forum afgehaald
Helaas kom ik er niet uit op het zeoforum.

En lees nu weer over spongepower daar weet ik ook niet van wat dat is of doet.
Dus ga ik me er weer zwaar in verdiepen.
Want het staat nu op zolder te staan en heb nog 3 vollen flessen en dat is ook zonde + dat ik de kleuren ongelooflijk mooi vind.

grts lennert
 
Hoi lennert,


Je hebt je eigen antwoord gegeven waarom het bij jou mis is gegaan. Fosfaat absorbers zijn met of zonder zeovit vaak toch een risico. En toen de ramp gebeurde hoe hoog of laag was je kh? Mijn ervaring is ook dat in een arme bak veel acro's uitbleken door een te hoog of te laag kh. Kz adviseerd volgens mij ook een kh tussen de 7 en 8.

Groetjes Michael
 
Bovenaan