Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

zeoliet goed of slecht

Ik heb zitten denken aan de volgende experimenten:

  • een of meerdere zeoliet soorten al dan niet gemengd laten
    "draaien" in osmosewater waarvan de geleidbaarheid vast staat.
    Gaat de de geleidbaarheid omhoog, dan word er dus "iets" (nader te bepalen) aan het water afgeven, blijft de geleidbaarheid gelijk, dan is het dus in osmose water "inert", terwijl indien de geleidbaarheid omlaag gaan, er iets aan het water word ontrokken.
  • Dezelfde proef als hierboven maar dan met zoutwater van een bepaalde geleidbaarheid om te zien of het verschil maakt t.o.v. osmose.


Wie o Wie ziet hier een denkfout of iets anders dat ik over het hoofd zie?
 
Dennis, ik denk dat je wat over het hoofd ziet: de geleidbaarheid van 't osmosewater vrijwel zeker stijgen, alleen al door het feit dat er gassen uit de omgeving worden opgenomen, er water verdampt (waardoor de concentratie aanwezige stoffen stijgt). Het lijkt mij verstandig om, als je deze test gaat doen een 'controlegroep' dus dezelfde opstelling maar dan zónder zeoliet neer te zetten.

Stel, het materiaal is inert in zee- of zoetwater. Verschillende organismen kunnen/zullen toch wat stoffen vrijmaken. Ik meen me te herinneren dat er voornamelijk aluminium, silicaat, calcium en ijzer in zit. De silicaat en aluminium kwam (vrijwel) niet vrij.

Deze analyse van zeoliet (Zeovit van KZ om precies te zijn) is/was te lezen op www.lars-sebralla.de. Jammer is alleen dat je voor veel testresultaten moest betalen, de laatste keer dat ik die website bezocht.

Over de afgifte van stoffen aan het water maak ik me niet zo druk. Ik vraag me meer af, welke stoffen er ongewenst verwijderd worden. Ik meen me te herinneren dat er bij de volledige Korallenzucht-methode (zeovit, zeobak, zeofood) meer ijzer (en mangaan?) aan het water werden onttrokken. Hierom is er ook een ander/aangepast sporenelementenpreparaat door KZ op de markt gebracht. Het kan natuurlijk ook een slimme marketing-truc zijn!

Ik overweeg ook om 'vijverzeoliet' te proberen. Alleen gaan er dan meerdere veranderingen door elkaar lopen: zodra m'n ABC op is, begin ik met andere sporenelementen. Daarnaast experimenteer ik momenteel met het toedienen van jodium in een 'andere' vorm. Ik wil graag 'netjes werken', zodat ik weet welke wijziging in het onderhoud welke verandering teweeg brengt.
 
[quote author=Tanu link=board=17;threadid=4310;start=15#msg29841 date=1053456992]
Dennis, ik denk dat je wat over het hoofd ziet: de geleidbaarheid van 't osmosewater vrijwel zeker stijgen, alleen al door het feit dat er gassen uit de omgeving worden opgenomen, er water verdampt (waardoor de concentratie aanwezige stoffen stijgt). Het lijkt mij verstandig om, als je deze test gaat doen een 'controlegroep' dus dezelfde opstelling maar dan zónder zeoliet neer te zetten.

Stel, het materiaal is inert in zee- of zoetwater. Verschillende organismen kunnen/zullen toch wat stoffen vrijmaken. Ik meen me te herinneren dat er voornamelijk aluminium, silicaat, calcium en ijzer in zit. De silicaat en aluminium kwam (vrijwel) niet vrij.

Deze analyse van zeoliet (Zeovit van KZ om precies te zijn) is/was te lezen op www.lars-sebralla.de. Jammer is alleen dat je voor veel testresultaten moest betalen, de laatste keer dat ik die website bezocht.

Over de afgifte van stoffen aan het water maak ik me niet zo druk. Ik vraag me meer af, welke stoffen er ongewenst verwijderd worden. Ik meen me te herinneren dat er bij de volledige Korallenzucht-methode (zeovit, zeobak, zeofood) meer ijzer (en mangaan?) aan het water werden onttrokken. Hierom is er ook een ander/aangepast sporenelementenpreparaat door KZ op de markt gebracht. Het kan natuurlijk ook een slimme marketing-truc zijn!

Ik overweeg ook om 'vijverzeoliet' te proberen. Alleen gaan er dan meerdere veranderingen door elkaar lopen: zodra m'n ABC op is, begin ik met andere sporenelementen. Daarnaast experimenteer ik momenteel met het toedienen van jodium in een 'andere' vorm. Ik wil graag 'netjes werken', zodat ik weet welke wijziging in het onderhoud welke verandering teweeg brengt.
[/quote]

Ok, ff verder met hardop denken:

  • Een (zo) luchtledige opstelling, en misschien een standaard "indraaiperiode" van een week o.i.d. - als er wat word afgegeven (natuurlijk na goed spoelen) zal dat OOK nog worden afgegeven na een aantal dagen.
    Een controle groep is ook een goed idee.
  • Het is niet zozeer om te bepalen of er iets (schadelijks) aan het water af gegeven word, maar eigenlijk alleen om een begin te maken met het verklaren van wat er gebeurd. Heeft het te maken met de OPNAME van stoffen, of juist met AFGIFTE..?
    Je moet toch ergens beginnen
  • Nadat er dus een richting bekend is waar je naar moet zoeken - dus afgifte of opname- komt er natuurlijk een volgende stap, zoals gezegt, het is slechts een begin.
 
[quote author=Dennis link=board=17;threadid=4310;start=15#msg29879 date=1053463264]
Heeft het te maken met de OPNAME van stoffen, of juist met AFGIFTE..?
Je moet toch ergens beginnen
[/quote]

Ik vermoed met beide. Dat zeolieten moleculen en/of ionen opnemen heb ik al eerder beschreven. Daarnaast geeft het zeoliet waarschijnlijk (nu begint 't onzeker te worden...) in elk geval ijzer af aan het zeewater.

Niet helemaal relevant wat betreft zeoliet, maar wél wat betreft het ijzer dat vrijwel zeker afgegeven wordt: http://www.advancedaquarist.com/issues/dec2002/invert.htm. Ik meen me te herinneren dat er (op de site van KZ) het volgende omschreven wordt: 'Het zeovit-filter dient vóór de afschuimer te staan. Het filter produceert fijn stof, dit stof bestaat onder andere uit ijzer (afkomstig uit de zeovit) en fosfor-verbindingen...' Helaas weet ik de bron niet meer, maar ik weet nog wel zo goed als zeker dat ik dit uit 'betrouwbare bron' heb.

Dit zou erop wijzen, dat het zeoliet 2 kanten op werkt: zowel afgifte als opname.

Ik ben érg benieuwd naar experimenten en hun resultaten. Zowel positieve als negatieve resultaten zijn meer dan welkom!
 
Om het nog iets ingewikkelder te maken:

- Als je zoekt op de site van TNO kom je ergens tegen dat zeoliet inert is.
Dit artikel had te maken met de productie van voedsel en de ge-accepteerd-heid van zeoliet als hulpstof JUIST omdat het inert was.

Persoonlijk hecht ik toch iets meer waarde aan de mening van een instituut als TNO als aan KZ.

- Als het KZ "zeoliet" dus wel iets afgeeft, zou er sprake kunnen zijn van andere stoffen in "het mengsel" dan zeoliet alleen.
Op zich zou dat me niets verbazen, niet altijd laat men je "in de keuken" kijken.

Dat zeolieten moleculen en/of ionen opnemen heb ik al eerder beschreven. Daarnaast geeft het zeoliet waarschijnlijk (nu begint 't onzeker te worden...) in elk geval ijzer af aan het zeewater.
- gewoon "ijzer" is maar zeeeeer korte tijd bruikbaar, en als het verschil moet maken, zullen er toch behoorlijke hoeveelheden moeten worden afgegeven...

Dan kom je automatisch terecht bij de fosfaat verwijderende werking van ijzer(oxide) en de invloed daarvan op kleuren...elke gevorderde zee-aquariaan weet immers dat een te hoog fosfaat gehalte een nadelige invleod heeft op kleuren van koralen....toch?

Maar goed, ik laat m'n gedachten er nog eens over gaan...
 
[quote author=Dennis link=board=17;threadid=4310;start=0#msg29887 date=1053464933]

- Als je zoekt op de site van TNO kom je ergens tegen dat zeoliet inert is.

[/quote]


Enige tijd terug heb ik Zeoliet gebruikt in mijn filterpot. Niet langer dan drie maanden. Ik kon niet duidelijk iets merken behalve dat ik constant een silicaatgehalte had van bijna 1. Na drie maanden het spul eruit gehaald en niet vervangen. Mijn silicaat was vrij snel weer zeer laag.
Ik heb toen maar besloten het verder niet meer te gebruiken.

Heb ik misschien Zeoliet gebruikt die niet deugt?

Henri
 
Welke zeoliet (merk) heb je gebruikt? Zaterdag heb ik zeoliet van HS ingebracht, circa 200 gram. Wellicht (te) weinig, maar ik wil de waterwaarden niet al te abrubt veranderen.
 
Hoi Tanne,

Ik heb precies het merk gebruikt dat jij noemt. Ik heb een verpakking voor (ik meen) 200 liter gebruikt. Dit is iets minder dan de bruto inhoud van mijn bak. Netto zal het dus iets te veel zijn.
Ik ben heel benieuwd of jij ook een verhoogd silicaat meet en wat verder jouw bevindingen met dat spul zijn.

Henri
 
Op een Duits forum loopt momenteel een discussie over Zeolieten van andere merken. Hier de link naar de discussie: http://www.meeresaquaristik.de/foren/thread.php?threadid=5472&sid=25f2802eab5045df4484104e624a6903

Henri, inderdaad is volgens de handleiding een pak HS zeoliet geschikt voor 200 L water. Toch heb ik een half pak gebruikt omdat ik de veranderingen niet te snel wil laten plaatsvinden. Eerlijk gezegd bezit ik geen silicaat-test, maar ik kan m.i. ook veel waarnemen aan de eventuele algengroei. Nu ligt de zeoliet er ongeveer een week in. Met name een geel/groene Acro van Fiji wordt mooier, net als twee Acropora's granulosa. Deze tijdspanne is echter té kort om er wat zinnigs over te kunnen zeggen.

Ik houd jullie op de hoogte!
 
Hoe gebruiken jullie zeoliet in je aquarium?

Ligt het los in de sump of in een zakje, stop je het gewoon in een potfilter of moet je er een apart filter voor kopen?
 
momoo,
jij bent nu toch al lange tijd bezig met zeolit. laat nu eens fotos zien je bak zou nu vol met kleuren acros en andere koralen moeten staan
groeten
tom
 
Waarom moet de doorstroming zo hoog zijn?

2000 liter per uur is behoorlijk snel. Als je bijvoorbeeld vergelijkt met phosfaat killer dat moet juist langzaam.
 
beste allemaal,

ik noem mezelf nog geen geavanceerd aquariaan (want wanneer ben je dat), maar denk dat er om een verschil te kunnen zien een stabiel aquarium nodig is.

hierbij denk ik aan:
- geen verandering in toevoegingen
- zelfde bezetting

ik denk dan ook dat de bak van momoo niet als representatief experiment gezien kan worden (no offence). Er zijn veranderingingen in bezetting, verandering in toevoegingen (phytoplankton o.a.) en nog belangrijker: verandering van aquarium (het laatste kan ik me in vergissen)

ik zou heel graag foto's en beschrijvingen zien van aquariums welke aan deze criteria voldoen. pas na een aantal aquaria met dezelfde uitkomsten kun je het geslaagd/mislukt noemen.

Groetjes,

Marcel Mattheijer
 
Ik heb de hele handel ook besteld. Als ik het heb draaien laat ik foto´s zien. En dan na een tijd weer. Ik zal verder niets veranderen aan de bak.Of ik moet een leuk koraaltje tegen komen ;D
 
hoiiiiiii vrienden :)
danny! met af en toe wat koraaltjes bij te plaatsen ,
zal er niks veranderren in verband met wat jij wil proberen , (testen)
ik ben ook benieuwd voor de resultaten :p
als er maar niks verandert met name,,,,,,
verlichting , voeding, sporen , techtik enz...
pas dan kunnen wij oordelen :-\
zijn er nog die er al zijn begonnen of gaan beginnen ???
goetjes
franky en conny ;)
 
Ben zoals eerder en ergens anders vermeld bezig met testdraaien in schoon water (geen bezetting)
Wat me nu al opvalt is dat groen zeoliet...wit word?

verder nog niets te melden...
 
ik heb iest ondekt. naar hetr schijnt is aplha marine een ph buffer ook zeolit kan dit?? wij gebruiken dit in sommige verkoop bakken
 
Ik ben nu sinds een week ook begonnen met zeovit (zeoliet) en ik merk dat mijn ph die altijd rond de 8 stond in de avond dit nu al in de middag bereikt en dat de koralen hun poliepen bijna de hele dag geopend hebben .

stefan
 
Hallo,

Ik heb nog een vraagje aan Tanne. Heb je inmiddels al je water getest op silicaat?? Ik ben erg benieuwd. Verder wil ik nog vermelden dat ik ondanks het verhoogde slicaatgehalte, geen sterkere bruine aanslag had op bodem of voorruit.

Zijn er mensen die zeoVIT gebruiken in hun bak en die hun silicaat gemeten hebben?
Verder zou ik willen weten of dit spul al in Nederland te verkrijgen is.


Henri
 
Even een update: Ik heb het besteld maar helaas nog niet binnen. Tevens heb ik mijn verlichting van 2 maal 250 naar 3 keer 400 watt gebracht. Op het moment dat ik het zeovit binnen krijg zal ik eerst 6 weken met de huidige verlichting draaien alvorens het zeovit systeem toe te passen. Ik heb 400 watt genomen omdat ik ook op de diepere gedeeltes van mijn bak acro's wil plaatsen.
 
Bovenaan