Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Lijm welke lijm te gebruiken en waar te verkrijgen?

M

Marcel1234

Guest
Welke lijm kan ik veilig gebruiken en waar kan ik die het best aanschaffen?

Alvst dank,
vr Gr MArcel
 
Sorry was niet volledig genoeg het gaat om lijmen van lagere dieren op stenen
gr MArcel


Peter zei:
Dit is mede afhankelijk wat je wilt lijmen
 
Er zijn verschillende merken kant en klaar in de aquariumhandel (sponsors) te koop.

Bijvoorbeeld van Deltec "AquaScape", of van AquaMedic "Reef construct", veilig zijn ze allemaal.

Sommige gebruiken ook seconden lijm
 
Ok bedankt Peter!
Is secondenlijm veilig?
gr MArcel


Peter zei:
Er zijn verschillende merken kant en klaar in de aquariumhandel (sponsors) te koop.

Bijvoorbeeld van Deltec "AquaScape", of van AquaMedic "Reef construct", veilig zijn ze allemaal.

Sommige gebruiken ook seconden lijm
 
Seconde lijm kan wel, maar heeft volgens mij een paar nadelen:

- Het bevat een cyanide verbinding. Dus weinig gebruiken!
- De te lijmen oppervlakten moeten droog zijn. (lastig bij stekjes)
- Geen goede hechting voor lijmen van grote / zware stukken.


M.vr.gr.

Marco
 
Ik gebruik het niet

Tanne gebruikt het nog wel eens zoveel ik weet

Ligt er ook aan welk soort dier je wilt lijmen, een stekkie van een gorgon vastlijmen zal wel lukken, maar om bijvoorbeeld een schijfanemoon met seconde lijm vast te krijgen. raad ik toch wel van af
 
Op de zeewaterforumdag had Gerrit ook iets in zijn assortiment:

Een lijm (snelhardend in ieder geval). Aanbrengen op een droog gedeelte van een stek (even droogdeppen dus). Vervolgens stek met dot lijm op de decoratiedrukken, of in een gat of weet ik wat, en even laten harden. Dit zou moeten houden.
Zelf hebben we dit spul niet en er dus ook geen ervaring mee.
 
opletten met aquascape van deltec

Alhoewel ik het zelf ook gebruik en nog geen negatieve ervaringen heb
zijn er verhalen over het afsterven van koralen wanneer je met
bevuilde vingers (resten aquascape dus) het koraaltje zou vastnemen.

Dus kneden in 1 hand, koraaltje plakken met ander hand.

Latex handschoenen tijdens het kneden durven nogal eens helpen,
zonder het te verwarmen is het best lastig de eerste keren.

Wat mij naar een volgende vraag brengt...

Ik heb al gelezen dat mensen hun aquascape of reefconstruct
voorverwarmen in de magnetron.
Hoe lang? op welk wattage?
 
Zelf gebruik ik al weer geruime tijd Deltec Aqua Scape zonder enig nadeel.

Mijn ervaring is opgedaan met diverse soorten Hystix, acro, goniopora, montipora, polova cactus en ledergorgonen en tot op mijn eerste gebruik na heb ik er verder geen negatieve ervaringen mee gehad.
Ook niet met stekjes van 1 cm en kleiner, waar je dus bijna altijd wel met Aqua Scape vervuilde vingers op het vlees van het stekje komt.

(bij eerste gebruik had ik het stup niet voorverwarmt en niet uitgespoeld, zoals aangeraden wordt)

Werkwijze:
Ik verwarm de twee delen voor ± 10 seconden in de magnetron voor (1500 Watt), daarna beide delen goed doorelkaar kneden (enkele minuten!) en vervolgens spoel ik het geheel nog enige tijd uit onder de stromende kraan.
Stekken plakken en voila. (Deze stekken knip ik of voor het kneden, of liggen al enkele dagen in de bak te wachten om te worden geplakt)

Dit is mijn ervaring en mijn werkwijze, of dit voor iedereen op gaat ???? Geen idee
 
Bovenaan