Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Hallo Allemaal!

sner

ZeewaterForum lid
Hallo,

momenteel bezit ik (nog) een zoet wateraquarium van 550 liter met een zuid amerika biotoop.
Ik twijfel om misschien een overstap te maken naar een zeewater aquarium.
Dit zou dan een aquarium van ongeveer 1 meter worden. Huidige zoetwateraquarium is 1.8 meter, maar wil wat kleiner om meer ruimte over te houden voor het kinderspeelgoed.
Van red sea lijkt de reefer 250 of 350 ons mooi, alleen aan het idee van een open bak moeten we nog wennen. Dus misschien nog eens verder kijken of er ook zeeaquaria van dezelfde afmetingen met gesloten kap zijn.
Hier dus aangemeld om eerst eens goed in te lezen en verdiepen om een goed besluit te nemen. Het boek praktische handleiding voor het zeeaquarium aangeschaft na goede recensies gelezen te hebben op dit forum. Dit heeft al veel geholpen en duidelijk gemaakt wat er bij komt kijken tov zoetwater.

Gr.
 
Welkom!

Leuk dat je met zeewater wil beginnen. Dank je voor de complimenten over mijn boek, doet me echt plezier.

Er zijn ook gesloten bakken, bijvoorbeeld de Eheim Incpiria Marine serie. Belangrijkste nadeel van bakken met een gesloten kap is de temperatuursbeheersing, deze bakken worden meestal al snel te warm. Tenzij je airco in huis hebt is een koeler dan meestal een must.

Veel aquariumplezier gewenst :)
 
Hi!
Het is een hoop meer werk een zoutwaterbak, maar zeker de moeite waard.
Ik heb zelf ook een gesloten bak, en ik heb inderdaad een koeler nodig. Ik heb al ventilatieroosters in de kap gemaakt. Maar als het nodig is kan de kap open natuurlijk.
Waar ik wel achter ben gekomen, is dat het wel véél moeilijker is om goede verlichting te vinden voor een gesloten bak. (tenzij je heel veel ruimte boven het water hebt)
Zowat alle verlichting waar men heel blij mee is, staat dat ze niet onder een gesloten kap mogen...
 
De led-verlichting van Eheim en die van HVP zijn wel redelijk. De meeste andere lampen hebben ofwel te weinig opbrengst, ofwel geen goed spectrum ofwel verouderen zo snel dat je vaak na ongeveer een jaar onvoldoende licht hebt. Het is erg moeilijk met dergelijke verlichting aan voldoende intensiteit te komen om kleinpoliepige steenkoralen goed op kleur te houden.

Je kunt natuurlijk ook met T5 werken maar dan moet je beslist maatregelen treffen om de warmte af te voeren. Dat is bij zeeaquaria vooral 's zomers vaak een groot probleem.
 
De led-verlichting van Eheim en die van HVP zijn wel redelijk. De meeste andere lampen hebben ofwel te weinig opbrengst, ofwel geen goed spectrum ofwel verouderen zo snel dat je vaak na ongeveer een jaar onvoldoende licht hebt. Het is erg moeilijk met dergelijke verlichting aan voldoende intensiteit te komen om kleinpoliepige steenkoralen goed op kleur te houden.

Je kunt natuurlijk ook met T5 werken maar dan moet je beslist maatregelen treffen om de warmte af te voeren. Dat is bij zeeaquaria vooral 's zomers vaak een groot probleem.

Bedankt voor de reactie. Dan zou een red sea reefer 250 of 350 beter zijn ipv gesloten ivm de temperatuur in de zomer. Hoe is jou ervaring qua verdampen en luchtvochtigheid in huis met een open bak?
De meegeleverde verlichting van red sea de hydra 26, heb je daar ervaring mee of deze het juiste spectrum en levensduur hebben?
Mooi boek hoor knap gemaakt, heeft mij al heel erg op weg geholpen:)

Gr.
 
Hi!
Het is een hoop meer werk een zoutwaterbak, maar zeker de moeite waard.
Ik heb zelf ook een gesloten bak, en ik heb inderdaad een koeler nodig. Ik heb al ventilatieroosters in de kap gemaakt. Maar als het nodig is kan de kap open natuurlijk.
Waar ik wel achter ben gekomen, is dat het wel véél moeilijker is om goede verlichting te vinden voor een gesloten bak. (tenzij je heel veel ruimte boven het water hebt)
Zowat alle verlichting waar men heel blij mee is, staat dat ze niet onder een gesloten kap mogen...


Ja daar ben ik mijzelf bewust van dat het wel wat meer aandacht vraagt. Ik ben nu ongeveer een uurtje per week kwijt aan onderhoud.
Wat voor verlichting heb je nu voor jou gesloten bak en bevalt die goed?

Gr
 
Ik heb toen wel naar de eheim powerled strips gekeken, maar die gaven mij niet genoeg licht, dan moest ik er veel te veel gebruiken. De powerled+ was er toen nog niet.
Daarna heb ik 4 stuks aquatlantis easy led strips gehad, die geven een stuk meer licht, maar zijn niet erg betrouwbaar blijkt :( En het controller/dimmertje is matig, maar er komt binnenkort een betere dimmer ervoor. Ze zijn wel vrij efficient, ze worden niet zo warm.
Nu heb ik nog twee stuks van die easy led strips, en 4 gieseman pulzar strips erboven. Die zijn wél heel fijn te bedienen, in kleur en tijd. Het licht penetreert ook dieper in het water lijkt het. Ze worden wel een heel stuk warmer.
 
Bedankt voor de reactie. Dan zou een red sea reefer 250 of 350 beter zijn ipv gesloten ivm de temperatuur in de zomer. Hoe is jou ervaring qua verdampen en luchtvochtigheid in huis met een open bak?
De meegeleverde verlichting van red sea de hydra 26, heb je daar ervaring mee of deze het juiste spectrum en levensduur hebben?
Mooi boek hoor knap gemaakt, heeft mij al heel erg op weg geholpen:)

Gr.

Hallo en welkom!
een paar antwoorden op je vragen:)
Ik had eerst ook een gesloten bak maar heb de 1ste zomer al de kap eraf gehaald ivm warmte. Qua luchtvochtigheid valt het best mee als je voldoende ventileert tuurlijk zal het wel iets hoger worden dan anders, verdamping is hier ongeveer 25 liter per week.

Als je echt geïnteresseerd ben in de reefer (mi een goede plug and play keuze) spaar dan iets langer door en neem dan ook die hydra’s erbij . Je kan met deze verlichting zowel in het begin als moeilijkere koralen goed houden.
Mocht je toch voor een andere bak gaan bezuinig niet op je apparatuur. Natuurlijk hoeft het geen royal exclusieve te zijn maar koop iets degelijks . Als je er niet uitkomt zou ik zeggen vraag maar raak.
 
hey welkom hier.
De red sea refters zijn leuke bakken, ik vind het met verdampingswater wel meevallen.
En veel plezier hier op het forum:cool:
 
Ik heb in januari dezelfde stap gemaakt en uiteindelijk gekozen voor een dichte bak van 1m. Mijn vrouw zag het strooilicht van een open bak niet zitten en ben achteraf blij met de keuze voor een dichte bak. Het is de Aqua Medic Magnifica 100 cf.
In de kap zit een regelbare ventilator en de temperatuur bleef met die warme dagen rond 25 graden zonder airco.
Verlichting is Aqua Medic Aquarius 90 dit is mijn eerste ervaring maar ben daar best tevreden over. Koralen groeien er mee. Ben echt een beginner en net geen half jaar bezig dus ik heb niet echt iets heel exotisch staan, m.n. De Montiporas en seriatopora doen het goed.

Groeten,
Erik


Hallo,

momenteel bezit ik (nog) een zoet wateraquarium van 550 liter met een zuid amerika biotoop.
Ik twijfel om misschien een overstap te maken naar een zeewater aquarium.
Dit zou dan een aquarium van ongeveer 1 meter worden. Huidige zoetwateraquarium is 1.8 meter, maar wil wat kleiner om meer ruimte over te houden voor het kinderspeelgoed.
Van red sea lijkt de reefer 250 of 350 ons mooi, alleen aan het idee van een open bak moeten we nog wennen. Dus misschien nog eens verder kijken of er ook zeeaquaria van dezelfde afmetingen met gesloten kap zijn.
Hier dus aangemeld om eerst eens goed in te lezen en verdiepen om een goed besluit te nemen. Het boek praktische handleiding voor het zeeaquarium aangeschaft na goede recensies gelezen te hebben op dit forum. Dit heeft al veel geholpen en duidelijk gemaakt wat er bij komt kijken tov zoetwater.

Gr.
 
Bedankt voor de reacties gisteren bij een 2tal aquarium zaken gaan kijken. De reefer 250 is wel erg mooi qua uitstraling blijft een goede kanshebber! De aquamedic Magnifica ziet er op de foto's op internet ook erg mooi uit.

Gr
 
Welkom!
Succes met je keuze! Ik ben benieuwd welke het zal worden.
 
Bovenaan