Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

HELP AUB veel koralen dood

micheldb14

ZeewaterForum lid
In mijn Aqua Medic Blenny heb ik nu al een lange tijden koralen welk het altijd erg goed deden. Wel had ik er wat last van dat sommige LPS koralen niet volledig open stonden maar alles zag er wel goed gezond uit.
Nu vorige week kreeg ik uit het niets een witte waas in mijn aquarium en later DIEZELFDE DAG zag ik dat al mijn koralen instonden en een deel van mijn SPS koralen hun tissue begonnen te verliezen :(. Ik had toen direct een waterwissel gedaan (+-15%).
De dag erna waren AL mijn SPS koralen hun complete tissue verloren!!!
Nu weer 2 dagen later begint het water weer helder te worden en mijn LPS koralen komen weer een beetje tevoorschijn.
Ik dacht zelf iets met nitriet ofzo, maar ik heb dit toen gemeten en dat was 0.

Ik baal hier echt enorm van want ik ben in 2 dagen een paar super mooie stukken koralen verloren zonder enig idee waarom...:mad::(

Aan mijn vissen,garnalen,slakken en zee-egel is niks te zien, het lijkt erop dat deze er niks van hebben vernomen.

Ph 8.2
Mg 1600 mg/l
Kh 7.8 DH
Po4 0.03-0.06 mg/l
Ca 460 mg/l
No3 2 - 4 mg/l
No2 0 - 0.25 mg/l (lastig af te lezen, hij lijkt iets te verkleuren maar nog lang niet bij de 0.25, ik denk dat dit misschien komt door de afgestorven koralen)

Ik zou graag horen wat jullie denken wat dit kan zijn geweest, ik wil echt niet dat dit nog een keer gebeurt...:mad::(:(:(

Het enige wat ik me kan bedenken is dat ik +- 1-2 week ervoor een aantal glasanemonen heb bestreden met Colombo AIPTASIDOL. Ik heb hiervan ook maar de helft van de toestaande dosering voor mijn aquarium gebruikt dus ik denk niet dat dit kwaad kan.

mijn aquarium begin vorige week
5.jpg 2.jpg 3.jpg

Dit was de dag dat mijn water mistig begon te worden
6.jpg

Dit was toen +- 2 dagen daarna
10.jpg
 
Bij het zien van de foto's, gaan mijn gedachten direct uit naar een hoge piek van fosfaat...

met welke test of meetapparatuur meet je deze?

grtz
 
Bij het zien van de foto's, gaan mijn gedachten direct uit naar een hoge piek van fosfaat...

met welke test of meetapparatuur meet je deze?

grtz


Fosfaat meet ik met Hanna Checker en Colombo (deze meting was met Colombo) dus deze lijkt me redelijk betrouwbaar.
 
Omdat je de foto's niet goed kan inzoomen hier een paar ingezoomde foto's.
Misschien dat jullie hier iets meer mee kunnen.

Begin vorige week
Screenshot_20180612-225511_Gallery.jpg

De dag dat het troebel werd
Screenshot_20180612-225831_Gallery.jpg

Nu
Screenshot_20180612-225926_Gallery.jpg
 
Ik denk dat de bak te warm is geworden.

happy DSR reefer

Ik heb met de warmte elke dag een pc fan op het oppervlakte gehad, deze hield de temperatuur zover mij is opgevallen altijd wel onder de 26-27 graden. Kan dit al genoeg zijn om de koralen te laten sterven?
 
Ik heb met de warmte elke dag een pc fan op het oppervlakte gehad, deze hield de temperatuur zover mij is opgevallen altijd wel onder de 26-27 graden. Kan dit al genoeg zijn om de koralen te laten sterven?
Bij zuurstoftekort wel. Dat hangt samen met het zuurstofverbruik en de inbreng van zuurstof in je systeem. Waarmee heb je de temperatuur gemeten?
 
Sinds ik geen afschuimer meer heb draaien is de kans inderdaad redelijk groot dat mijn zuurstofgehalte aan de lage kant is, zodra ik thuis ben zal ik direct de spromingspompen naar het oppervlak richten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 
Bij zuurstoftekort wel. Dat hangt samen met het zuurstofverbruik en de inbreng van zuurstof in je systeem. Waarmee heb je de temperatuur gemeten?

Dit is idd ook een mogelijkheid en was nog niet bij mij opgekomen, is aannemelijk vanwege de warmte afgelopen tijd en dat je geen gebruik maakt van een schuimer...
 
Bij zuurstoftekort wel. Dat hangt samen met het zuurstofverbruik en de inbreng van zuurstof in je systeem. Waarmee heb je de temperatuur gemeten?
De temperatuur meet ik met een digitale aquarium thermometer

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 
Bij zuurstoftekort wel. Dat hangt samen met het zuurstofverbruik en de inbreng van zuurstof in je systeem. Waarmee heb je de temperatuur gemeten?
Zouden dan de vissen ook niet op hun rug moeten liggen?

Op de foto's met de waas zie ik ook alg op de achterwand. Je fosfaat en nitraat waren dus hoger dan wat de testsetjes aangaven.
Heb je misschien een koolstofbron toegevoegd?
 
Zouden dan de vissen ook niet op hun rug moeten liggen?

Op de foto's met de waas zie ik ook alg op de achterwand. Je fosfaat en nitraat waren dus hoger dan wat de testsetjes aangaven.
Heb je misschien een koolstofbron toegevoegd?

Ik weet niet precies wat voor begroeiing er op de achterwand zit (het lijken wel een soort tunneltjes) maar dit zit er al een lange tijd.
Dit komt omdat ik een dubbele achterwand heb (filterkamer aan de achterkant van het aquarium) en ik dus niet met de magneetspons aan de achterkant kan komen). Ook schijnen de lampen niet erg op de achterwand waardoor het niet heel erg opvalt.

Al het paarse alg (ik denk rode flap?) is wel vorige week begonnen.

Verder heb ik al een aantal weken niks meer toegevoegd m.b.t. een koolstofbron.

foto's van de begroeiing op de achterwand
20180613_182253.jpg 20180613_182321.jpg
 
Grote kans inderdaad, goed opgemerkt. Het wordt een beetje gokken. Vertel ons over je aquarium! Wat willen we weten om een vraag goed te beantwoorden? Dan kunnen we goed gefundeerd adviseren.


Het was even werk maar bij deze de lijst :)


1. Inhoud van het aquarium
Het gaat om een Aqua Medic Blenny van 80L

2. Inhoud van de filterbak
Op het moment alleen een verwarming en de retour pomp (Aqua Medic Eco Drift 4.0)

3. Hoe houd je het calciumgehalte op peil?
Water verversingen.

4. Gebruik je een fosfaatfilter (wat voor een, wat voor media, hoe vaak/lang)?
Nee

5. Gebruik je ozon of UV?
Nee

6. Wat voor afschuimer gebruik je (merk, type)?
Op het moment geen omdat anders mijn nitraat op 0 blijft (zelfs met doseren)

7. Hoe vaak maak je de afschuimer schoon (niet zozeer beker legen, maar venturie reinigen etc)?
-

8. Wat zijn de temperatuur, zoutgehalte, pH, KH, nitraat en fosfaat (en eventueel nitriet, calcium, magnesiumwaarden?
Temp:25 zout: 35Ph 8.2 Mg 1600 mg/l Kh 7.8 DH Po4 0.03-0.06 mg/l Ca 460 mg/l No3 2 - 4 mg/l No2 0 - 0.25 mg/l (nitriet nu waarschijnlijk iets meetbaar door de afsterving van de koralen, dit is normaal altijd 0)

9. Wat voor extra filters gebruik je? (koolfilter, refugium, potfilter, zandfilter...)
Geen

10. Wat voor verlichting gebruik je? (Watt, kleur, hoe oud etc?)
Originele 27W led verlichting (3 spotjes van 9W)

11. Hoe veel stroming heb je precies?
Aqua Medic Ecodrift 4.0 in de achterwand op stand 1 (800/uur)
Jecod RW4 in het aquarium op wavemodus stand 2 (1000l/uur)

12. Wat voor koralen houd je?
Na vorige week nu alleen nog LPS
:(

13. Wat voor vissen houd je?
2x Amphiprion ocellaris, Cryptocentrus cinctus, Orchid Dottyback, Salarias ramosus, firefish, en verder nog wat garnalen, slakken en een zee-egel.

14. Hoe lang draait het systeem al?
+-7 maand, maar de gehele aquarium inhoud is in +-30 min van een ander aquarium welk al een jaar draaide overgezet in dit aquarium. (aquariums stonden letterlijk 1 meter van elkaar af)

15. Hoe veel levend steen heb je? En hoe oud is het?
Durf ik zo niet te zeggen, dit komt ook allemaal uit mijn oude aquarium (ik vermoed +- 20kg)

16. Hoe onderhoud je het aquarium (wat en wanneer? Denk aan waterverversingen, vervangen bodemmateriaal etc)
Als ik zie dat het glas vies is maak ik het schoon met de magneet spons, water verversen doe ik alleen als merk dat de waterwaardes niet zijn wat ze moeten zijn. ik heb nu denk ik +- 2 maand niet ververst en de waardes waren altijd goed (op een tekort aan nitraat en fosfaat na, maar dit is niet te verhelpen met verversingen).

17. Wat voeg je toe (wat, waarom, hoe veel, hoe vaak)?
niks, eerder doseerde ik nitraat maar hier ben ik mee gestopt sinds ik de afschuimer heb verwijderd (1-2 maand terug)

18. Welk merk zout gebruik je?
Red Sea Coral Pro

19. Wat voer je (en hoeveel en hoe vaak)?
1 a 2 keer per dag een beetje vlok voer en soms een keer diepvriesvoer (+- 1x per week)

20. Welke problemen heb je afgezien van het probleem in de vraag?
Ik ben gestopt met het houden van leders want die staan bij mij altijd in of gaan dood (ik denk te laag no3/po4)

 
Het enige wat ik me kan bedenken is dat ik +- 1-2 week ervoor een aantal glasanemonen heb bestreden met Colombo AIPTASIDOL. Ik heb hiervan ook maar de helft van de toestaande dosering voor mijn aquarium gebruikt dus ik denk niet dat dit kwaad kan.

Zou best mogelijk kunnen zijn.
In januari dit jaar heb ik ook een deel van mijn SPS verloren, toevallig of niet, ook nadat ik dit product gebruikt heb ter bestrijding van de glasanemonen.
Bij mij is het begonnen met het afsterven van de horizontaal gelegen takken en zich van daaruit door de kolonie verspreidt.

Wat mij toen der tijd wel op is gevallen is dat na de behandeling met aiptasidol, is dat vermoedelijk het aiptasidol zich op de horizontaal groeiende takken heeft "afgezet".
De volgende ochtend waren sommige takken voorzien van een wit poeder, dat je er zo vanaf kon wapperen.
Misschien een gebrek aan voldoende stroming direct om te koraaltakken?
Of toch dat de nacht modus van de pompen voor onvoldoende stroming heeft gezorgd om de aiptasidol in de waterkolom te houden??

Of toch een Ph probleem?? (Maar ik weet zeker dat op met 5 x een spuit á 1 ml (= 5ml) op de 750 liter voldoende afstand heb gehouden t.o.v. de maximale dosering)
 
Zou best mogelijk kunnen zijn.
In januari dit jaar heb ik ook een deel van mijn SPS verloren, toevallig of niet, ook nadat ik dit product gebruikt heb ter bestrijding van de glasanemonen.
Bij mij is het begonnen met het afsterven van de horizontaal gelegen takken en zich van daaruit door de kolonie verspreidt.

Wat mij toen der tijd wel op is gevallen is dat na de behandeling met aiptasidol, is dat vermoedelijk het aiptasidol zich op de horizontaal groeiende takken heeft "afgezet".
De volgende ochtend waren sommige takken voorzien van een wit poeder, dat je er zo vanaf kon wapperen.
Misschien een gebrek aan voldoende stroming direct om te koraaltakken?
Of toch dat de nacht modus van de pompen voor onvoldoende stroming heeft gezorgd om de aiptasidol in de waterkolom te houden??

Of toch een Ph probleem?? (Maar ik weet zeker dat op met 5 x een spuit á 1 ml (= 5ml) op de 750 liter voldoende afstand heb gehouden t.o.v. de maximale dosering)
Ik denk toch niet dat dit bij mij het geval is. Ik heb toch wel redelijk veel stroming en dit icm de wavemodus zorgt er wel voor dat er niks los op het koraal kan komen te liggen.
Ook maak ik geen gebruik van de nachtmodus dus de pompen draaien altijd even hard. En ook had ik dit al een keer eerder gebruikt in mijn andere aquarium met alleen leders en lps en die merkten er niks van, en nu stonden echt alle koralen in.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 
Wat mij opvalt:
Je zegt dat je je waarden op peil houdt door te verversen, maar al 2 maanden geen water ververst hebt.
Desondank zijn nu je Mg en Ca ruim aan de hoge kant. Dit doet vermoeden dat er (bijna) niks verbruikt wordt. Dat is heel erg raar, kijkende naar het formaat van je Stylopora kolonie. Bij goede gezondheid ligt het groei tempo van deze soort hoog en zou je niet moeten kunnen volstaan met een twee maandelijkse waterwissel.

Al met al denk ik dat het al geruime tijd niet lekker gaat met de koralen in de bak (ze groeien niet of nauwelijks) en dat de temperatuur toename en/of de aiptasidol de spreekwoordelijke druppel waren die de emmer deed overlopen.

Ik ben erg benieuwd wat de Triton test straks laat zien.
Ondertussen vroeg ik mij nog af welk zout je gebruikt om je verversingswater te maken?
 
Wat mij opvalt:
Je zegt dat je je waarden op peil houdt door te verversen, maar al 2 maanden geen water ververst hebt.
Desondank zijn nu je Mg en Ca ruim aan de hoge kant. Dit doet vermoeden dat er (bijna) niks verbruikt wordt. Dat is heel erg raar, kijkende naar het formaat van je Stylopora kolonie. Bij goede gezondheid ligt het groei tempo van deze soort hoog en zou je niet moeten kunnen volstaan met een twee maandelijkse waterwissel.

Al met al denk ik dat het al geruime tijd niet lekker gaat met de koralen in de bak (ze groeien niet of nauwelijks) en dat de temperatuur toename en/of de aiptasidol de spreekwoordelijke druppel waren die de emmer deed overlopen.

Ik ben erg benieuwd wat de Triton test straks laat zien.
Ondertussen vroeg ik mij nog af welk zout je gebruikt om je verversingswater te maken?


Sorry voor de verwarring maar de lijst die ik heb ingevuld op aanvraag van Tanne heb ik ingevuld aan de hand van hoe het aquarium er vorige week bijstond toen er iets misging. Ik heb toen direct +-20% water ververst en de gemeten waardes zijn van na de verversing.

Maar ondanks dat heb je wel gelijk, ook voor de verversing was mijn Mg +-1500 en mijn Ca +- 450.
Mijn meeste LPS koralen staan wel open maar groeien niet echt (hier heb ik laatst ook al een topic over gestart)
Mijn Stylophora was één van de weinige koralen die het echt heel goed deed (ook mooi op kleur en vel witte uiteinden), ik kon ook bijna wekelijks nieuwe aftakkingen vinden.
Daarom vind ik het zelf ook raar dat mijn Mg en Ca hoog blijven. Ik ververs met Red Sea Coral Pro zout (had ik hiervoor ook al aangegeven) en op de verpakking hiervan staat ook dat dit een mg van 1340 mg/l en een Ca van 450 mg/l geeft.
De waardes die ik meet zijn vaak nog hoger dan dit dus zullen misschien mijn testsetjes niet accuraat zijn?
Ik weet vrijwel zeker dat ik de test goed uitvoer en de setjes hebben een houdbaarheidsdatum tot ergens halverwege 2020.
Ik weet niet wat je bedoeld met de Triton test maar ik ga binnenkort wel even met wat water langs de aquariumwinkel om te kijken op welke waarden hun uitkomen.
 
Heel lastig te zeggen.
Koop eens een flesje referentie vloeistof. Dan kan je de afwijking van jouw tests en manier van testen bepalen. Alle tests hebben afwijkingen en het ene testsetje is de volgende niet. Ook personen onderling meten met dezelfde test niet noodzakelijk hetzelfde. Als je zelf maar altijd dezelfde methode aanhoud dan zijn opvolgende tests wel betrouwbaar.

Wat betreft de Triton (laboratorium) test, denk dat ik ff twee topics door elkaar haalde vanmiddag excuus.
Wel ook een optie om te overwegen.


Sorry voor de verwarring maar de lijst die ik heb ingevuld op aanvraag van Tanne heb ik ingevuld aan de hand van hoe het aquarium er vorige week bijstond toen er iets misging. Ik heb toen direct +-20% water ververst en de gemeten waardes zijn van na de verversing.

Maar ondanks dat heb je wel gelijk, ook voor de verversing was mijn Mg +-1500 en mijn Ca +- 450.
Mijn meeste LPS koralen staan wel open maar groeien niet echt (hier heb ik laatst ook al een topic over gestart)
Mijn Stylophora was één van de weinige koralen die het echt heel goed deed (ook mooi op kleur en vel witte uiteinden), ik kon ook bijna wekelijks nieuwe aftakkingen vinden.
Daarom vind ik het zelf ook raar dat mijn Mg en Ca hoog blijven. Ik ververs met Red Sea Coral Pro zout (had ik hiervoor ook al aangegeven) en op de verpakking hiervan staat ook dat dit een mg van 1340 mg/l en een Ca van 450 mg/l geeft.
De waardes die ik meet zijn vaak nog hoger dan dit dus zullen misschien mijn testsetjes niet accuraat zijn?
Ik weet vrijwel zeker dat ik de test goed uitvoer en de setjes hebben een houdbaarheidsdatum tot ergens halverwege 2020.
Ik weet niet wat je bedoeld met de Triton test maar ik ga binnenkort wel even met wat water langs de aquariumwinkel om te kijken op welke waarden hun uitkomen.
 
Heel lastig te zeggen.
Koop eens een flesje referentie vloeistof. Dan kan je de afwijking van jouw tests en manier van testen bepalen. Alle tests hebben afwijkingen en het ene testsetje is de volgende niet. Ook personen onderling meten met dezelfde test niet noodzakelijk hetzelfde. Als je zelf maar altijd dezelfde methode aanhoud dan zijn opvolgende tests wel betrouwbaar.

Wat betreft de Triton (laboratorium) test, denk dat ik ff twee topics door elkaar haalde vanmiddag excuus.
Wel ook een optie om te overwegen.

Bedankt voor de tip!

Ik was laatst al van plan zo'n flesje aan te schaffen om te kijken als mijn Colombo PO4 test of Hanna checker dichter in de buurt zat van de realiteit. Ik had er nog helemaal niet aan gedacht om al mijn andere druppel testjes zo te testen.
 
Bovenaan