Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Chocolade dokter uit het niks ziek?

(gesloten account)

ZeewaterForum gebruiker
FE7BDF5F-52A3-468D-8208-87F9CD47F778.jpgDCAC2CBC-B598-43D0-A1F8-F4EA2CDC2B8A.jpg8092FD11-41C0-47D4-8467-89385F3660E6.jpgHallo forumleden! Uit het niks is mijn chocolade dokter heel snel aan het aftakelen. Wat is er aan de hand en wat kan ik er nog aan doen? Lijkt dat de slijmlaag veel dunner geworden is.
 
Zojuist ook mijn ‘henkie’ dood aangetroffen.

alle waterwaardes gemeten en die zijn binnen de algemene normen. Dus gok op dat er een ziekte is? Maar geen idee wat en door wat veroorzaakt want er is niet perse iets nieuws toegevoegd.
 
Wat zijn je waardes? Hoe gedragen de vissen zich ademen ze snel zie je stippen beschadigen etc hoe doen je koralen het we hebben meer informatie nodig


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Wat zijn je waardes? Hoe gedragen de vissen zich ademen ze snel zie je stippen beschadigen etc hoe doen je koralen het we hebben meer informatie nodig


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Zoals in vorig bericht vermeld zijn de waardes binnen de normen. Maar als ik specifiek moet zijn:

kh 8,5
ca 410
mg 1410
po4 <0,03
no3 0

koralen doen het alle goed. De overige vissen gedragen zich ook goed en ademen normaal.

alleen op de dokter is de slijmlaag kapot en dun en de henk had geen symtonen
 
Henkie kan gestorven zijn aan een tekort aan voedsel, deze dient op een gegeven ogenblik bijgevoerd te worden als er niks/weinig te grazen valt....

De dokter vertoont hetzelfde ziekte beeld als bij die van mij destijds en bij mij lag de oorzaak bij een te hoge fosfaat en stress om uiteenlopende redenen.
Ik heb hem destijds in quarantaine gezet en rust gegeven maar dat heeft niet mogen baten...

je waardes zien er redelijk uit; magnesium,calcium iets te hoog maar is niet schadelijk,

Als ik zo kijk naar je waardes dan zou ik eens kijken naar het zout gehalte

hoe hoog is je zoutgehalte?
temp van het water?

grtz
Richard


Zojuist ook mijn ‘henkie’ dood aangetroffen.

alle waterwaardes gemeten en die zijn binnen de algemene normen. Dus gok op dat er een ziekte is? Maar geen idee wat en door wat veroorzaakt want er is niet perse iets nieuws toegevoegd.
 
Henkie kan gestorven zijn aan een tekort aan voedsel, deze dient op een gegeven ogenblik bijgevoerd te worden als er niks/weinig te grazen valt....

De dokter vertoont hetzelfde ziekte beeld als bij die van mij destijds en bij mij lag de oorzaak bij een te hoge fosfaat en stress om uiteenlopende redenen.
Ik heb hem destijds in quarantaine gezet en rust gegeven maar dat heeft niet mogen baten...

je waardes zien er redelijk uit; magnesium,calcium iets te hoog maar is niet schadelijk,

Als ik zo kijk naar je waardes dan zou ik eens kijken naar het zout gehalte

hoe hoog is je zoutgehalte?
temp van het water?

grtz
Richard

hmm oke dankuwel voor het antwoord. Misschien kan dit de reden voor de henkie zijn idd

zoutgehalte zit op 35 ppm en temp schommelt tussen 24 en 25 graden.

ik filter over kool en ververs deze elke maand laatst is dus 1 juni
 
Zoutwaarde en temperatuur zijn goed zo te zien...

Onlangs nog iets veranderd of gewijzigd in de bak? veel aan het rommelen in de bak?

Dokters zijn gevoelig voor stress en uit zich op verschillende manieren, rust is denk ik even het belangrijkste en even klein beetje extra voeren de komende dagen.

Hopen dat hij/zij snel weer hersteld door zo min mogelijk in de bak bezig te zijn... rust en je zou een beetje easylife filter medium kunnen gebruiken voor het verminderen van de stress en herstel van het huidslijm
 
Zoutwaarde en temperatuur zijn goed zo te zien...

Onlangs nog iets veranderd of gewijzigd in de bak? veel aan het rommelen in de bak?

Dokters zijn gevoelig voor stress en uit zich op verschillende manieren, rust is denk ik even het belangrijkste en even klein beetje extra voeren de komende dagen.

Hopen dat hij/zij snel weer hersteld door zo min mogelijk in de bak bezig te zijn... rust en je zou een beetje easylife filter medium kunnen gebruiken voor het verminderen van de stress en herstel van het huidslijm

Zou een zoetwaterdip verstandig zijn? Of af te raden omdat dit nog meer stress kan geven?
 
Zou een zoetwaterdip verstandig zijn? Of af te raden omdat dit nog meer stress kan geven?

Dat zou ik persoonlijk niet doen, ben bang dat het hele proces de dokter niet veel goeds zal gaan brengen

Rust is voor nu het belangrijkste, gezien het gegeven dat de waardes van het water goed zijn
 
Kan je ook een paar extra foto's plaatsen bij wit licht en recht door de ruit genomen?
De geposte foto's zijn erg onscherp en ruizig. Daardoor is door ons de gezondheid van het dier niet in te schatten.

Onscherpte wordt veroorzaakt door schuin door de ruit te fotograferen. Ruis komt door te weinig licht.

Maak ook een foto recht van voren, dan is vast te stellen of het dier goed doorvoed is of niet.

Hoe lang heb je deze dokter eigenlijk?
 
Kan je ook een paar extra foto's plaatsen bij wit licht en recht door de ruit genomen?
De geposte foto's zijn erg onscherp en ruizig. Daardoor is door ons de gezondheid van het dier niet in te schatten.

Onscherpte wordt veroorzaakt door schuin door de ruit te fotograferen. Ruis komt door te weinig licht.

Maak ook een foto recht van voren, dan is vast te stellen of het dier goed doorvoed is of niet.

Hoe lang heb je deze dokter eigenlijk?

Ik had de dokter een maand de vis is inmiddels overleden.. (de vis was de afgelopen 2 dagen ineens heel dun geworden terwijl ik wel elke dag meerdere malen voer en hij mee at)

BBF28DBC-558B-4F6B-B8E3-B72501C9C9C6.jpg
 
Lijkt er toch op dat hij voedsel te kort kwam en de henkie ook... hoeveel liter is je bak? En hoelang draait je bak


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Vervelend.
De vis ziet er inderdaad erg vermagerd uit.
Dan doel ik niet op de buikregio, maar kijkende naar het gebied langs de rugvin. Daar worden met name de reserves opgeslagen.
Daarom vroeg ik ook om een foto van voren, want dat kan je heel goed zien of langs de rugvin de flanken zijn ingevallen (hol), of niet. Zijn de flanken hol, dan duidt dit op ernstige vermagering.

Een ingevallen buik bij een vis laat voornamlijk zien dat maag en darmen leeg zijn. Met een paar keer goed voeren moet dit weg zijn. Zo niet, dan eet een vis niet goed/te weinig.

Even aannemende dat je de dokter ruim van voer en vooral ook groenvoer hebt voorzien en gezien de termijn sinds aanschaf, denk ik dat de kans groot is dat dit in de winkel al het gaande was en de vis er, ondanks jouw zorgen, gewoon niet meer bovenop kon komen.

Bij aanschaf van een vis, deze dus goed inspecteren en van voren aankijken of deze nog iets aan reserves heeft.
Bolle flanken: perfect, maar zie je zelfden. Vissen hebben onderweg naar hier gewoon een poos niet gegeten.
Vlak aflopende flanken: vis is wat vermagerd, maar als de vis lekker eet dan wordt dit vanzelf weer aangevult.
Holle/ingevallen flanken: ernsitg vermagerd, deze laat je beter zitten.

Wel erg toevallig dat ook je Salarias op hetzelfde moment dit lot treft.
Komen deze toevallig (min of meer) tegelijk bij dezelfde winkel vandaan?
 
Vervelend.
De vis ziet er inderdaad erg vermagerd uit.
Dan doel ik niet op de buikregio, maar kijkende naar het gebied langs de rugvin. Daar worden met name de reserves opgeslagen.
Daarom vroeg ik ook om een foto van voren, want dat kan je heel goed zien of langs de rugvin de flanken zijn ingevallen (hol), of niet. Zijn de flanken hol, dan duidt dit op ernstige vermagering.

Een ingevallen buik bij een vis laat voornamlijk zien dat maag en darmen leeg zijn. Met een paar keer goed voeren moet dit weg zijn. Zo niet, dan eet een vis niet goed/te weinig.

Even aannemende dat je de dokter ruim van voer en vooral ook groenvoer hebt voorzien en gezien de termijn sinds aanschaf, denk ik dat de kans groot is dat dit in de winkel al het gaande was en de vis er, ondanks jouw zorgen, gewoon niet meer bovenop kon komen.

Bij aanschaf van een vis, deze dus goed inspecteren en van voren aankijken of deze nog iets aan reserves heeft.
Bolle flanken: perfect, maar zie je zelfden. Vissen hebben onderweg naar hier gewoon een poos niet gegeten.
Vlak aflopende flanken: vis is wat vermagerd, maar als de vis lekker eet dan wordt dit vanzelf weer aangevult.
Holle/ingevallen flanken: ernsitg vermagerd, deze laat je beter zitten.

Wel erg toevallig dat ook je Salarias op hetzelfde moment dit lot treft.
Komen deze toevallig (min of meer) tegelijk bij dezelfde winkel vandaan?


Salarias was overgenomen van een hobbiest en zat eerder in de bak dan de dokter. Maar misschien toch nog te weinig groenvoer.

Ik voer een zelfgemaakte mix van: broccoli, zalm, inktvis met knoflook erin. (hier eet elke vis van)
Daarnaast voerde ik Nori en sla.

Had ik hiernaast nog andere dingen moeten voeren?


Lijkt er toch op dat hij voedsel te kort kwam en de henkie ook... hoeveel liter is je bak? En hoelang draait je bak


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

De bak draait een half jaar. Red sea reefer 250.
 
Met genoemde voederregime heeft het daar iig niet aan gelegen.

Het is nog steeds heel goed mogelijk dat er een ziekte op de achtergrond speelt. Obeserveer de komende week/weken je overige vissen goed en voeg even geen nieuwe dieren toe.

Welke vissen heb je nog meer rondzwemmen?
Kan je een paar scherpe foto's bij wit licht van je hele bak en verschillende individuele vissen posten?
 
Met genoemde voederregime heeft het daar iig niet aan gelegen.

Het is nog steeds heel goed mogelijk dat er een ziekte op de achtergrond speelt. Obeserveer de komende week/weken je overige vissen goed en voeg even geen nieuwe dieren toe.

Welke vissen heb je nog meer rondzwemmen?
Kan je een paar scherpe foto's bij wit licht van je hele bak en verschillende individuele vissen posten?

Mijn best gedaan:
DEB512C8-4ECB-4990-93C9-0B5DC6E14F9D.jpgEE44AE46-3052-4962-B9F1-1D7A9972BC16.jpg3F1F61E1-CB5D-40AC-9FDE-E5B655664706.jpg8B0D8B3B-27FB-480F-A847-F7914DB17484.jpgC95EE4BA-3C29-43F4-BD0D-E389BA1C27CB.jpg
 
Update:

Inmiddels ben ik alle 3 de occelarissen kwijt. Denk dat ik te maken heb met brooklynella.

Is er een manier om de overgebleven vissen te redden?

- rode keizer
- pijlvis
- bipartus wrasse
 
Bij Brooklynella moet je direct ingrijpen, in 24 uur kan je visbestand in de vissenhemel zijn.

Deze ziekte komt meestal voor bij pas geïmporteerde vissen die in slechte conditie verkeren.
 
Bovenaan