Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nitraat verlagen

Wannesraps

ZeewaterForum lid
Hallo iedereen ,
ik heb een vraag over nitraat , ik heb momenteel een nitraat van tussen de 16-32 Mg/l en ik zou deze graag verlagen want bepaalde koralen staan dicht , weet iemand hoe ik dit doe en hoe ik deze daarna ook laag kan houden ? Heeft levend steen hier ook invloed op?


Ik heb 425 l en mijn fosfaat is 0,04-0,06.

Alvast bedankt !
 

Bijlagen

  • 68CA4C99-1FAE-421C-BABC-4B6D974B350A.jpg
    68CA4C99-1FAE-421C-BABC-4B6D974B350A.jpg
    52,9 KB · Weergaven: 37
Zorgen dat alles schoon is, ga eens met een stromingspompen door de bak en blaas over het steen. Vaak ligt daar veel vervuiling.
minder voeren/meer verversen.
Nitraat verwijderaar kun je toepassen, op korte termijn bijvoorbeeld Colombo nitrate ex of nitraat absorberende korrels.
Op lange termijn een reactortje met NP pellets of een wierenfilter.
 
Als je geen rondliggend vuil verder hebt, kan je je nitraat verder verlagen met behulp van de vodka methode, of met CarbonVS/EZ-Carbon van DSR. Wel zorgen dat je fosfaat neit naar 0 gaat.
 
Ik heb momenteel een reactor met rowaphos maar dit is wss alleen voor fosfaat. Ik heb wel wat vuil in sump kan dit oorzaak zijn ?
Ik heb ook gehoord dat meer levend steen ook nitraat verlaagd?

Al bedankt voor de snelle reacties :)
 
Beetje late reactie maar hopelijk heeft er iemand nog baat bij :)
ik ben na 3 jaar erin geslaagd om mijn nitraat lager dan 10 te krijgen. Combinatie powerfilter en carbonVs (of ez carbon).
carbon opbouwen (bij mij tot 18ml op 200L) + om de paar dagen rif en bodem proper blazen met een stromingspompje + regelmatig eens door het bodemmateriaal gaan. Nadat alles is opgeklaard powerfilter uitspoelen of nieuwe watten aanbrengen.
wel ervoor zorgen dat je po4 rond de 0.08 is en blijft. Zelf moest ik op een gegeven moment po4 toevoegen.
 
Bovenaan