Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Opbouwen tijdsduur extra T5

Borsalino

ZeewaterForum gebruiker
Momenteel heb ik 4 x T5 van 39 watt, 2 x Coral + en 2 x Blue +
+ 1 Pulzar van 52 watt.

Nu komen er 2 x T5 van 39 watt bij, dan ga ik van 0.7 watt/liter naar 0.97 watt/liter.

Deze plens licht er in 1 keer bij schakelen gaat ongetwijfeld een lichtschok teweegbrengen.

Gaat volgende Combi worden;
Actinic
Coral +
Blue +
Pulzar
Blue +
Coral +
Actinic + of Purple +

De 2 extra T5 zullen Actinic worden, of Actinic & Purple +, maar dat zie ik wel wat de mooiste kleurcombi geeft als totaalplaatje.
Had gedacht deze 0:30 uur te laten aandimmen dan 7 uur aan 100% en weer 0:30 uur af te dimmen.

Nu had ik gedacht te beginnen met 1 x T5 en deze te laten beginnen op 2% en elke dag 2% bijdoen tot de volledige 100%, dan doe ik daar 50 dagen over.
Idem voor de 2de extra T5, dus in totaal extra lichtopbrengst verspreid over 100 dagen.
 
Dat is wel een hele langzame opbouw hoor, hier heb ik het als volgt gedaan

Steeds 1 buis bijvoegen deze heb ik gestart op 50 % en in 1 week verhoogd naar 100%
Daarna even een paar dagen rust om daarna de volgende balk bij te voegen en weer op te bouwen.

Bij mij ging dit zonder problemen.

Nb die atnic zou je volgens mij ook gewoon in 1x dr bij kunnen zetten.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Zo snel durf ik niet.

Toen ik de Pulzar erbij nam en deze op 14 dagen naar 100% wilde brengen zag ik al na enkele dagen aan enkele koralen dat ze lichter werden, heb dan meteen de opbouw over 2 maand gespreid, morgen staat de Pulzar pas op 100%

Tis niet dat het zichtbare licht voor onze ogen van een Actinic niet voor koralen teveel zou kunnen zijn, allee dat is mijn mening.
 
Zo snel durf ik niet.

Toen ik de Pulzar erbij nam en deze op 14 dagen naar 100% wilde brengen zag ik al na enkele dagen aan enkele koralen dat ze lichter werden, heb dan meteen de opbouw over 2 maand gespreid, morgen staat de Pulzar pas op 100%

Tis niet dat het zichtbare licht voor onze ogen van een Actinic niet voor koralen teveel zou kunnen zijn, allee dat is mijn mening.

In dat geval zeker lekker de tijd voor nemen.
Better safe then sorry ;)




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
De 1ste bijgekomen Actinic zit vandaag op 35%.

Wel te zien dat door het extra licht sommigen koralen daar op reageren.

Gonoi's en Alvio gaan als de lichten uit zijn meteen dicht, was ervoor nog met wat poliepen eruit!

Stylo die stond dag en nacht vol in de poliepen, nu bij het dimmen van de lichten minder opgeblazen, maar staat vol witte groeitoppen, hopelijk geen verbrande toppen, maar die staan ook aan de zijkanten!

Green Slimer volop uitschieters op de voet.

Rode Formosa volop uitschieters op de voet.

Bij bijna alle sps enorme groei voet (y)

Euphyllias zeer lange vechttentakels (al een Frogskin te pakken gekregen :poop:) had ik ervoor niet, resultaat extra licht??

Doe bij de bijkomende Actinic 5% per 3 dagen, zo kom ik als de 2de Actinic er nog bijkomt dat deze op 1/10 allebei volle bak staan.
 
Nee was dat niet in een Youtube filmpje van BRS dat niet inbranden niks doet aan de levensduur!
 
het Doet ook niks aan de levensduur alleen je uiteinden van je lampen zullen een stuk minder licht afgeven dan als je het wel had gedaan
 
het Doet ook niks aan de levensduur alleen je uiteinden van je lampen zullen een stuk minder licht afgeven dan als je het wel had gedaan

Huh, waar heb je dat vandaan?

Ik heb hier ook mijn TL's niet ingebrand (hoe doe je dat dan? Dan staat alles te blazen op 100% de hele dag ofzo?)
 
Huh, waar heb je dat vandaan?

Ik heb hier ook mijn TL's niet ingebrand (hoe doe je dat dan? Dan staat alles te blazen op 100% de hele dag ofzo?)
Inbranden is niks anders als gedurende 50- 100 uur je lamp op 100% laten branden. In deze tijd verdeeld het fosfor in de lamp over de hele lengte wat zorgt voor een egale branding.
Volgens mij raad iedere lamp fabrikant dit ook aan (100% zeker ben ik iig van ati)
 
Inbranden is niks anders als gedurende 50- 100 uur je lamp op 100% laten branden. In deze tijd verdeeld het fosfor in de lamp over de hele lengte wat zorgt voor een egale branding.
Volgens mij raad iedere lamp fabrikant dit ook aan (100% zeker ben ik iig van ati)

Ati vermeld het inderdaad overal.

50-100 uur is vrij lang vind ik, en moet je daar eigenlijk niet een aparte bak voor gebruiken dan?
Alternatief is 2 weken lang de dimfases uitzetten bij het omschakelen, maar dan krijgen de koralen 2 weken lang ineens een stuk minder licht :S (ik draai maar 6 uur op 100% per dag, daarvoor en daarna zitten 4 uur een ramp waarin het steeds feller word /danwel donkerder)

Maar we dwalen af geloof ik...
 
Ik brand ze idd in buiten Mn bak om de reden die je net aangeeft. Daarna gefaseerd inbrengen om de lichtschok te minimaliseren
 
Bovenaan