Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ander materiaal voor in de Filter (Sera 130)

Mrdutchfreak

ZeewaterForum lid
Goedemiddag iedereen,

Ik ben helaas al geruime tijd bezig met de strijd tegen rode flap. Iedere keer als je denkt dat je het gewonnen hebt zit het er plots weer. Uiteraard hebben de temperatuur wisselingen van afgelopen dagen geen goed gedaan maar dit is niet de oorzaak daar ben ik van overtuigd.

Ik wil(lees moet) het gaan zoeken in me filter. Stroming heb ik alle kanten op gericht, Hangen inmiddels 2 extra stromingspompen in en de opvoerpomp is vervangen voor een betere dit betreft de Eheim compact 1000 (groter ging er niet in). Ook gebruik ik een oppervlakte skimmer die ik achter de rotsen langs uit laat blazen. Maar zelfs op de stukken waar mijn grind niet meer blijft liggen door de stroming komt rode flap:confused: dus dat Rode flap niet ontstaat op plekken waar het hard stroomt lijkt me ook niet helemaal waar.

Ik ben helaas wat beperkt in keuze vanwege een Sera 130 aquarium. Zoals bij velen bekend zit hier geen sump onder je aquarium maar achter je bak zitten 4 vakken. Ik heb al geïnformeerd om dit eventueel te laten ombouwen zodat ik wel kan beschikken over een sump maar dit was volgens hun het aquarium niet meer waard en kon ik beter B.V. een Red sea aanschaffen. Dit staat ook wel ooit op de planning maar het moet toch mogelijk zijn om gewoon je Sera normaal te laten draaien.

Om het wat te verduidelijken een afbeelding hoe de filter in elkaar zit:

aqua2.jpg


Nu heb ik al op aanraden van mede Sera 130 bezitters de Afschuimer in vak 2 gezet en hier een Tunze afschuimer in gehangen in plaats van die van Sera. En zoals reeds vermeld de Opvoerpomp vervangen.

Ik denk eerlijk gezegd dat het probleem bij mij zit in het opslaan van teveel Nitraat en Fosfaat(getest) door het gebruik van filterwatten.

De indeling is bij mij als volgt:

Vak 1
Onderop Blauwe filterwatten
daar boven op een laag witte filterwatten
Daar boven mijn verwarmingselement

Vak 2:
Tunze eiwit afschuimer

Vak 3:
Gafzak gevuld met keramische pijpjes

Vak 4:
Opvoerpomp.


Nu lees ik erg tegenstrijdige verhalen op internet. De een zegt pijpjes, de andere bio ballen. Wel of geen filterwatten. Iedereen heeft een andere mening.

Ik vervang de filterwatten wekelijks maar toch schrik je iedere keer weer wat een bruin water er uit de laatste filterwatten komt.

Is er een goede vervanger voor filterwatten in deze beperkte filterkamer? Of is dit ook juist weer belangrijk voor je bacteriën cultuur?
 
Wat ik zou doen is hetvolgende en werkt bij mij ook

Dagelijks de flap afzuigen op het hoogte punt van de dag.

Powerfilter laten mee draaien met watten eromheen

Alle lossen watten/ schuim matten/ pijpjes en andere dingen verwijderen

Dit vol blijven houden en je raakt er langzaam van af. Het is idd een lange strijd en nu werken de hogere temperaturen ook niet echt mee


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hoeveel levend steen heb je in je aquarium liggen?

Als je genoeg levend steen hebt, zijn de keramische pijpjes niet nodig. Beiden zijn er om bacterien te huisvesten, maar de keramische pijpjes kunnen ook veel "zweef"vuil opvangen, waardoor ze juist zorgen voor verhoogde nitraat en fosfaat waarden.

Hetzelfde voor watten in het filter, deze gaan al snel nitraat en fosfaat afgeven, tenzij je ze heel vaak wisselt (om de dag bijv). Beter eruit, en om een los powerfilter bijv, dat is makkelijker wisselen.

Succes!
 
Ik heb ongeveer 13KG levend steen er in zitten sinds de opstart(maand of 8). Vissen en koraal doen het goed behalve een gedeelte van me sterpoliep maar daar zit rode flap tussen wat ik steeds weer afzuig. Een tijd de stroming vol op deze poliep gezet maar dat deed de rode flap niets.

Dus behalve de Afschuimer/pomp en verwarmingselement de filter leeg houden? Word je water dan niet erg troebel omdat het niet meer langs de filterwatten gaat? Lijkt me voor je opvoerpomp ook niet bevorderlijk? Ik zal is voor een power filter kijken, toevallig tips? Betreft 130 liter.
 
Ik heb ongeveer 13KG levend steen er in zitten sinds de opstart(maand of 8). Vissen en koraal doen het goed behalve een gedeelte van me sterpoliep maar daar zit rode flap tussen wat ik steeds weer afzuig. Een tijd de stroming vol op deze poliep gezet maar dat deed de rode flap niets.

Dus behalve de Afschuimer/pomp en verwarmingselement de filter leeg houden? Word je water dan niet erg troebel omdat het niet meer langs de filterwatten gaat? Lijkt me voor je opvoerpomp ook niet bevorderlijk? Ik zal is voor een power filter kijken, toevallig tips? Betreft 130 liter.

Zonder filterwatten gaat prima hoor, dat heeft bijna iedereen hier :)

Mocht je toch veel last van zweefvuil hebben, dan kan je eens voor een powerfilter kijken. Als je googled op DSR powerfilter vind je al heel wat goede aanwijzingen :)
 
Hartelijk dank voor de tips, ik ga gelijk maar aan de slag!
 
Inmiddels een kleine 3 weken verder na het verwijderen van de filterwatten en het lijkt zijn vruchten af te werpen. Direct na het verwijderen van de filterwatten de rode flap afgezogen, en schrikbarend genoeg is het sindsdien op de bodem niet meer terug te vinden!

Ik heb ook een Zandhapper gekocht om de bodem wat meer in beweging te krijgen. De Vibex slakken die er inzitten zijn prima opruimers maar komen alleen tot leven als de kap open gaat. Uiteraard waterwissels gedaan om me nitraat naar beneden te krijgen en Colombo phosphate ex toegevoegd i.c.m. Colombo bacto plus. Ook ben ik nu van mijn draadalg af wat volgens mij komt door de Phosphate ex.

Er zit nog wat rode flap tussen mijn sterpoliep die het maar niet op wil geven. Vandaag wederom verversing gedaan en me sterpoliep even in een aparte emmer met aquariumwater gedaan en hem grondig met de hand schoon gemaakt.

Er hangt nu ook een Powerfilter(tje) in. Geen dure van DSR maar van Resun. Momenteel nog even in mijn bak om het drijfvuil eruit te filteren maar wil hem op termijn het liefst in me filter hangen maar even kijken of dit precies past. En anders hang ik hem er enkel is als het zweefvuil te erg word.

Hopelijk blijft het zo gaan dan kunnen we weer is wat foto's plaatsen:biggrin:
 
Hartelijk dank voor de tips Sneakimonky!

Het blijft erg lastig, vooral omdat het in ieder aquarium ook weer anders zit door het verschil in sumps/filters en stromingen. Uiteraard hoef ik dat jullie niet te vertellen.
Het feit dat ik maar 130 liter heb helpt gewoon niet mee, ik merk met dit weer gewoon te veel schommeling in mijn temperatuur. Variërend tussen de 25,5 en 28 graden dat moet ook gewoon een grote bijdrage leveren aan de flap denk ik. Uiteraard is een externe koeling een oplossing maar deze kosten bijna meer als het totaal plaatje tot nu toe :eek:
 
Graag gedaan hoor.
Maar idd temp schommelingen werken hier ook niet mee.
Zelf heb ik hierom mijn kap verwijderd en constant een fan op het oppervlakte welke temp geschakeld word.
Zo hou ik mijn temp (met normale buitentemperaturen) tussen de 24 en 25 graden
Word het warmer zet ik handmatig de fan wat hoger
 
Ik ga me daar toch eens wat verder in verdiepen. Het nog wel wat ruimte in me kap dus er moet wat mogelijk zijn.
 
Bovenaan