Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Sid's Red Sea Reefer 250

Afschuimer schoongemaakt en watten verwijderd, maar hij blijft overstromen. Ik heb hem nu maar zo'n 10cm hoger gezet en stroomt nu net niet over, hoop dat hij snel weer normaal is.

Wel raar dat als die zo hoog moet staan om niet over te koken!?

Je regelt die toch wel af met die witte draaiknop op die linkse plexi buis!?

Als ik me niet vergis staat die zo te zien helemaal dicht?





Houden die nylon gafzakken het fijne zweefvuil wel tegen, heb die ook ooit gehad maar de stoffen zijn wel beter voor fijnste zweefvuil.
 
Wel raar dat als die zo hoog moet staan om niet over te koken!?

Je regelt die toch wel af met die witte draaiknop op die linkse plexi buis!?

Als ik me niet vergis staat die zo te zien helemaal dicht?





Houden die nylon gafzakken het fijne zweefvuil wel tegen, heb die ook ooit gehad maar de stoffen zijn wel beter voor fijnste zweefvuil.

Inderdaad de meeste afschuimers hebben een waterhoogte van minimaal 18 tot 20 cm nodig.
Kijk eens in de gebruiksaanwijzing van jouw afschuimer.
Zoals voorgaand forumlid al adviseert om de schroef van de stijgbuis goed in te stellen. Voor bijna 100% is je probleem dan opgelost.
Bovendien heeft een afschuimer tijd nodig om in te draaien. Dat kan echt wel een tijdje duren.
 
De reden van het zo hoog plaatsen van de afschuimer had met post 14 te maken. Ik had in de sump een blauwe spons en filterwatten geplaatst. Vermoedelijk door de blauwe spons begon de afschuimer enorm over te koken, dit hield ook niet op waardoor ik hem zo hoog had geplaatst. Hij staat nu weer op de normale hoogte en produceert weer normaal schuim.

De blauwe spons laat ik er voorlopig uit, blijkbaar is dit niet goed schoon te krijgen.
 
Wel raar dat als die zo hoog moet staan om niet over te koken!?

Je regelt die toch wel af met die witte draaiknop op die linkse plexi buis!?

Als ik me niet vergis staat die zo te zien helemaal dicht?





Houden die nylon gafzakken het fijne zweefvuil wel tegen, heb die ook ooit gehad maar de stoffen zijn wel beter voor fijnste zweefvuil.


De gafzakken houden wel behoorlijk wat tegen, maar er zit nu ook nog wel behoorlijk wat zweefvuil in m'n bak door het overzetten van het levendsteen. Voordeel van de nylonzakken vind ik wel dat deze makkelijk schoon te maken zijn. Had hier op het forum ergens een tip gelezen van iemand die zei dat dit gewoon met een afwasborstel kon en dit werkt inderaad perfect! Bij een stoffen zak zal dit niet zo makkelijk gaan denk ik zo.
 
Vandaag was het weer tijd voor een meetrondje.

PH 8
Saliniteit 33ppt
KH 8
Ca 445
Mg 1425
Kalium 400
Strontium 0
Jodide 0,06
Fosfaat 0,02
Nitraat 2
Fe 0?


Prima waardes denk ik? Mg een beetje aan de hoge kant, maar komt van veel hoger. Fosfaat blijft laag, zit even te twijfelen of ik dit misschien moet gaan bijdoseren.

Verder heb ik de kast een beetje opgeschoond, dit was echt een bende geworden met alle kabels van de pompen en verlichting. Nu nog steeds, maar het zit nu achter een wandje;)

Voor:
Sump_bende.jpg


Na:
Sump_opgeruimd.jpg
 
Vandaag was het weer tijd voor een meetrondje.

PH 8
Saliniteit 33ppt
KH 8
Ca 445
Mg 1425
Kalium 400
Strontium 0
Jodide 0,06
Fosfaat 0,02
Nitraat 2
Fe 0?


Prima waardes denk ik? Mg een beetje aan de hoge kant, maar komt van veel hoger. Fosfaat blijft laag, zit even te twijfelen of ik dit misschien moet gaan bijdoseren.

Verder heb ik de kast een beetje opgeschoond, dit was echt een bende geworden met alle kabels van de pompen en verlichting. Nu nog steeds, maar het zit nu achter een wandje;)

Voor:
Bekijk bijlage 490463


Na:
Bekijk bijlage 490462

Fosfaat en nitraat zijn aan de lage kant. Al moet ik zeggen: "Bij mij zijn deze waardes ook altijd aan de lage kant."
Ik voer dan gewoon wat meer en spoel het diepvriesvoer minder schoon. Bovendien let ik op de ramen van het aquarium. Deze moeten in een gezonde situatie om de 2 à 3 dagen schoon gemaakt worden. Is dit niet zo dan is er te weinig voeding in de bak.
 
Fosfaat en nitraat zijn aan de lage kant. Al moet ik zeggen: "Bij mij zijn deze waardes ook altijd aan de lage kant."
Ik voer dan gewoon wat meer en spoel het diepvriesvoer minder schoon. Bovendien let ik op de ramen van het aquarium. Deze moeten in een gezonde situatie om de 2 à 3 dagen schoon gemaakt worden. Is dit niet zo dan is er te weinig voeding in de bak.

Als de ramen een goede indicatie zijn dan zit dat wel goed denk ik. Na 1 dag zit er een waas overheen en op dag 2 is het echt wel een laag alg geworden. Tot voor kort was dit bruinige alg, maar dit lijkt nu te veranderen in groene alg.
 
Behoorlijk cliché, maar ik vind het erg leuke vis dus besloten om 2 anemoonvisjes te halen. De gobiodon was er in het begin alleen niet helemaal blij mee;)

 
Zojuist de Jäger thermostaat weer bijgesteld, ik krijg echt kopzorgen van dat ding. Staat nu op 24,5 graad ingesteld, maar de temperatuur in de bak is 27 en nog springt hij aan. De thermostaat is nieuw, vraag me af of hij kapot is of dat echt gewoon echt van die ondingen zijn.

Jager.jpg
 
Vanmorgen temperatuur bekeken, hij is na gisteren alleen maar gedaald en staat nu op 24. Heel vreemd het lijkt wel op de EHEIM klopt bij lagere temperaturen, maar zodra hij boven de 25 staat ingesteld schiet hij door naar 27. Ik heb hem nu bijgesteld naar +/- 24,7. Als dit niet blijkt te werken dan ga ik op zoek naar een andere manier van verwarmen, want dit kan nooit goed zijn voor het koraal en de vissen.
 
De problemen met de thermometer lijken opgelost te zijn, in plaats van horizontaal heb ik hem nu wat gedraaid en de temperatuur blijft nu veel stabieler. Hij is ingesteld op 24,5 graden en de watertemperatuur schommelt nu tussen de 25 en 26 graden. Dit vind ik acceptabel .


Gisteren weer een meetrondje gedaan:

DateActionlitersTimePHSalKHCaMgSO4KSrBIMn (ppb)PO4NO3Fe

<tbody>
</tbody>
10-jun-18Correctie waarden2256:458,0034,07,54401425x4004,04,00,06x0,010,00x

<tbody>
</tbody>



Het is me nog nooit gelukt om Po4 en No3 op goede waardes te krijgen, ze zijn eigenlijk altijd rond de 0 dus te laag. Dus ik dacht gisteren laat ik ze is corrigeren naar 0,06 en 2,5. Ik weet niet of ik hier goed aan heb gedaan, de bak was vandaag gelijk helemaal groen/bruin. Powerfilter is ook nog nooit zo vies geweest, zeker niet in één dag. Dus dit is een beetje een dilemma, te laag is niet goed, maar als ik ze aanvul volgens de DSR methode wordt m'n bak er ook niet blij van.


Alg2.jpgAlg 1.jpg
 
Weer tijd voor een update:)

Op een Chinese webshop kwam ik laatst handige kleine led lampjes tegen die je op scharniertjes van een kastje kan plaatsen. Ik dacht dat is handig voor m'n Reefer! Ze zijn te gebruiken met een batterij, natuurlijk vergeten mee te bestellen.... dus dan maar met een adaptertje. Ik moet zeggen het werkt prima en ze geven meer dan voldoende licht voor werkzaamheden in de kast!

P6140001.jpg
P6140002.jpg



Mijn zelfgemaakte powerfilter / rifspoeling;) De slang op de uitstroom heb ik achter de stenen neergelegd, bij het inschakelen de eerste keer kwam hier een hoop troep uit. Dit is nu verleden tijd.
P6140009.jpg



Mijn nieuwe aanwinsten van deze week:

Rode tepelanemoon
P6140005.jpg

Ricordea Florida??
P6140004.jpg



Ook ben ik toch maar weer verder gegaan met het toevoegen van No3 en Po4. De waardes blijven laag, en ik kreeg toch een beetje het idee dat de leders hier niet blij mee waren. Deze staan eigenlijk nooit in en hebben nu al een aantal dagen de poliepen dicht staan.
 
Bovenaan