Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

anemone verbleken/ waarden zijn ok?

k.v

ZeewaterForum lid
Hallo Sinds 2 dagen is mijn heteractis crispa aan het verbleken en vandaag zijn de topjes wel heel wit geworden. Mijn rode tepelanemoon voelt zich ook niet meer zo goed, hij houdt wel zijn kleure maar komt nooit meer volledig uit. Gisteren heb ik eens de steen omgedraaid zodat ik de anemoon zijn voet goed kan zien zitten en ik vond er enkele losse tentakels op de grond liggen.

in de heteractis crispa zitten er 2 nemo's en die vinden het precies niet zo leuk dat hun huisje bleek wordt.
kan het zijn dat er een beestje aan de rode anemoon zit te prutsen?

Dit zijn mijn waterwaarden en die lijken mij toch wel goed
T: 25° (normaal 26-27 maar verlaagd door dat de zomer opkomt)
zout: 34ppt (stabiel)
PH: 8.2 (stabiel)
Alk/KH: 11 DKH (dagelijks 4ml red sea foundation B)
Nitriet: 0.1ppm (vorige maal 0.05 of 0 / moeilijk afleesbaar)
Nitraat: 5ppm (stabiel)
Amoniak: 0.1ppm (zit correctie op de test van 0.1 dus kan ook 0 zijn /moeilijk afleesbaar)
Phosphaat: 0.1ppm (stabiel)
Mg: 1215mg/l
Ca: 370mg/l
Si: <0.1mg/l

Nitriet mag volgens mijn mij wel naar beneden (hoe?)
zijn testen van red sea (kleurtesten) en sommige zijn wel moeilijk af te lezen in de lage waarden vind ik.

alvast bedankt
 
Qua waterwaarden kan het best iets mooier

Mg 1350 (of hoger) Ca tussen 400/450 KH 8/9

Hoeft niet de oorzaak te zijn, maar jou waarden (Mg/Ca) zijn aan de lage kant.

NO2 duidt op een niet volledige cyclus, je zou bacteriën kunnen toevoegen, mogelijk voer je erg veel of is de afschuimer aan de krappe kant (of misschien erg vervuild door kalkaanslag, waardoor beneden capaciteit?)

een verandering van verlichting zou ook een oorzaak kunnen zijn, ook als je verlichting hetzelfde is maar het water ineens veel helderder door bijv het gebruik van actieve kool of UV..

geen oplossing, maar mogelijk heb ik je aan het denken gezet over een mogelijke oorzaak. Hopelijk los je het op.
 
Bovenaan