Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

SPS probleem

Is Het verstandig om red sea reef energy a b toe te voegen voor extra voeding?
 
Zondag hele Sump en apparatuur schoongemaakt en nu is mijn nitraat gezakt van 2,5 naar 0. Hoe kan mijn water zo arm zijn? PO4 is ook gezakt van 0,06 naar 0,01
 
Laatst bewerkt:
Heb je de carbon dosering al geminimaliseerd?

Reef energy a b kan geen kwaad, maar dergelijke producten zijn om groeiende SPS nog mooier te maken. Het redt geen levens.

Die hydra pomp is een hoax. Voor wat extra stroming kan je em erin houden, maar zorg liever voor een wavemaker. Wisselende stroming is erg belangrijk voor SPS.
Je hebt vrij grote koloniën dan is dat al helemaal belangrijk, anders komt er binnenin het koraal niet voldoende stroming. Een stekje kan zijn groei aanpassen aan andere omstandigheden (groeit dan in meer open structuur bij minder stroming), dergelijke grote kolonien kunnen hun vorm niet aanpassen. Die zijn in zee zo gegroeid en moeten in gevangenschap dus in de meest vergelijkbare omstandigheden gehouden worden: maw. HEEL VEEEL stroming (en licht trouwens... maar dat is al uitgebreid behandeld).
 
Carbon zit nu op 0,5 ml per dag. Nog minder en ik kan beter stoppen met toevoegen. Ik vraag me alleen af of mijn Sump dan zo vervuilt was aangzien nitraat en fosfaat ineens naar 0 gedaald zijn. Wavemaker moet ik inderdaad zo snel mogelijk gaan plaatsen.

Heb je de carbon dosering al geminimaliseerd?

Reef energy a b kan geen kwaad, maar dergelijke producten zijn om groeiende SPS nog mooier te maken. Het redt geen levens.

Die hydra pomp is een hoax. Voor wat extra stroming kan je em erin houden, maar zorg liever voor een wavemaker. Wisselende stroming is erg belangrijk voor SPS.
Je hebt vrij grote koloniën dan is dat al helemaal belangrijk, anders komt er binnenin het koraal niet voldoende stroming. Een stekje kan zijn groei aanpassen aan andere omstandigheden (groeit dan in meer open structuur bij minder stroming), dergelijke grote kolonien kunnen hun vorm niet aanpassen. Die zijn in zee zo gegroeid en moeten in gevangenschap dus in de meest vergelijkbare omstandigheden gehouden worden: maw. HEEL VEEEL stroming (en licht trouwens... maar dat is al uitgebreid behandeld).
 
Heb nu al een tijdje het nitraat op 5/7 en fosfaat zit nog wat te laag op 0,02 koralen beginnen nu ineens Nog harder te bleken! Wavemaker aangeschaft, Triton test wacht ik al veelste lang op en krijg de resultaten hopelijk deze week. Verlichting op het moment geen geld voor.. ben nu al bijna 4 maanden bezig met het in leven houden van Mn sps en de moed begint me een beetje heel erg in de schoenen te zakken aangzien ik echt werkelijk geen idee heb wat ik fout doe.. iemand nog een idee ?
 
Heb je ondertussen je Triton analyse al binnen?
Mij zou zeggen als het nu nog harder achteruit gaat, waterwissels een paar flinke achter elkaar gezien er mogelijk toch zeker vervuiling in je water aanwezig is.
en hoe staat het met de sump, of heb ik hier overheen gelezen?
 
Koralen zijn helaas al dood..:( krijg net eindelijk na 3 dikke weken wachten Mn Tritontest binnen en daarop was niks bijzonders te zien alleen jodium was compleet 0 en lithium 346 Ug/l wat 200 zou moeten zijn. Zou dat een reden kunnen zijn?



Heb je ondertussen je Triton analyse al binnen?
Mij zou zeggen als het nu nog harder achteruit gaat, waterwissels een paar flinke achter elkaar gezien er mogelijk toch zeker vervuiling in je water aanwezig is.
en hoe staat het met de sump, of heb ik hier overheen gelezen?
 
Koralen zijn helaas al dood..:( krijg net eindelijk na 3 dikke weken wachten Mn Tritontest binnen en daarop was niks bijzonders te zien alleen jodium was compleet 0 en lithium 346 Ug/l wat 200 zou moeten zijn. Zou dat een reden kunnen zijn?
Jodium 0 is zeker een probleem. Deel anders even de hele analyse, dat zegt meer dan slechts deze twee waardes.
 
Belangrijkste actiepunten tot nu toe, in willekeurige volgorde:
- hoog (over een periode van ongeveer een week) het gehalte jodium op tot de gewenste waarde
- houd nitraat en fosfaat op pijl maar niet te hoog
- installeer deugdelijke verlichting
- onderneem actie op de witte kit

Ik denk dat je met de eerste twee punten al een eind komt. Eventueel een waterverversing kan ook zeker geen kwaad, net als inzet actieve kool: doordat er nogal wat dood is gegaan zijn er wellicht gifstoffen in het water gekomen die je graag kwijt wil. Lithium is te hoog maar dit zie ik niet als zorgelijk.
 
Balen om te horen dat alles kapot is gegaan.
Wat betreft je test Lithium koper en aluminium zullen mi niet de oorzaak geweest zijn.

Ik zou net als wat tanne ook voorsteld een forse waterwissel en actief kool inzetten.

Fosfaat waarde is voor een mix bak wat laag anders acceptabel (naar mijn mening)



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bedankt voor jullie reacties !! Ik ga over 3 weken op vakantie dus geef de bak nu eerst even een tijdje rust en ga daarna alles helemaal op orde maken en het opnieuw proberen.. ben benieuwd !
 
Bedankt voor jullie reacties !! Ik ga over 3 weken op vakantie dus geef de bak nu eerst even een tijdje rust en ga daarna alles helemaal op orde maken en het opnieuw proberen.. ben benieuwd !
Met het jodiumverhaal zou ik nu alvast beginnen, dat is de eenvoudigste van allemaal. Tast ondertussen ook wat meer nitraat en fosfaat af.

Dan heb je straks na je vakantie alvast een betere basis. Fijne vakantie alvast :)
 
Super bedankt! Ga ik doen!


Met het jodiumverhaal zou ik nu alvast beginnen, dat is de eenvoudigste van allemaal. Tast ondertussen ook wat meer nitraat en fosfaat af.

Dan heb je straks na je vakantie alvast een betere basis. Fijne vakantie alvast :)
 
Nu een aantal maanden verder is het me nog steeds niet gelukt om Sps koraal in leven te houden helaas. Ik alles gedaan wat mij werd aangeraden maar tevergeefs. Nu kwam ik laatst iets te lezen over een zogenaamd “vibrio” bacterie dus ben sinds 3 dagen begonnen Met het toevoegen van coral crobes in de hoop dat dat de oplossing is. Iemand die hier miss wat meer over weet? Kan er op het forum vrij weinig over vinden
 
Miss nog even alles op een rijtje wat ik allemaal geprobeerd heb,

4x39watt t5 ati toegevoegd bij de led verlichting. Heb ook geprobeerd alleen op t5 te draaien maakt ook geen verschil..

Witte kit verwijdert.

Fosfaat en nitraat wat hoger gehouden, geen resultaat..

Nieuwe stromingspomp ( wavemaker) aangeschaft, geen resultaat...

Triton test gedaan waaruit bleek dat alles op jodium na ok was. Daarna geprobeerd of het verschil zou maken door jodium toe te voegen maar ook zonder resultaat..
 
Miss nog even alles op een rijtje wat ik allemaal geprobeerd heb,

4x39watt t5 ati toegevoegd bij de led verlichting. Heb ook geprobeerd alleen op t5 te draaien maakt ook geen verschil..

Witte kit verwijdert.

Fosfaat en nitraat wat hoger gehouden, geen resultaat..

Nieuwe stromingspomp ( wavemaker) aangeschaft, geen resultaat...

Triton test gedaan waaruit bleek dat alles op jodium na ok was. Daarna geprobeerd of het verschil zou maken door jodium toe te voegen maar ook zonder resultaat..
Was je jodium in de laatste Triton test wel hoger dan 0 of weer 0?
Hoe lang voed je al jodium toe en gebruik je actief kool?
 
Bovenaan