Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Teveel zink

Jack R

Katwijk aan Zee
Hallo,
Heb onlangs een ati watertest gedaan met aquariumwater en osmosewater.
Uit deze test kwam dat het zinkgehalte te hoog is in m'n bakje en uit de test kwam naar boven dat m'n osmosefilter cq water hiervan de oorzaak is.
Ik vraag me nu alleen af of ik alle filters van m'n osmosetoestel moet vernieuwen of dat ik er nog een extra filter achter moet plakken die dit zink er uit kan filteren.
Ik heb ook via m'n osmosebijvul gedurende een langere tijd vodka toegevoegd zat ik net te denken , zo'n 30mll per week.
Kan het ook zijn dat dit zink in de vodka heeft gezeten?
Graag advies in deze.
Alvast bedankt , Jack
 
Laatst bewerkt:
Wat voor tds waarde krijg je uit je osmoseapparaat dan?
Bij een te hoog zink denk ik namelijk eerder aan restjes handcreme ed wat nog op je handen zit als je in je bak gaat werken. Of zouten die je zelf toevoegd (bijvoorbeeld in balling word zelfs zink toegevoegd)

Of het ook in de wodka zit heb ik geen idee van.
Gelukkig is het wel gemakkelijk te verwijderen uit je water

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
tds is 0.00 , handcreme oid gebruik ik niet en m'n vrouw zou het niet wagen om maar 1 vinger in 't water te steken (eng:))
Op welke manier zou je 't te hoge zinkgehalte er uit kunnen krijgen en ik vraag me af of 't erg schadelijk is.
grtz Jack
 
Dat betwijfel ik of t echt je osmoseapparaat is.
Denk bij handcreme ook bijvoorbeeld aan zeepresten die nog op je handen zitten. Eerst even goed afspoelen is voldoende om iig dit t voorkomen.

Het is makkelijk te verwijderen door bijvoorbeeld cupresorb, een poly filter of waterwissels.

Hoe hoog is de waarde nu?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Gebruik je een Boosterpomp op je Osmosetoestel?

Deze kan de oorzaak zijn van het zink in je osmosewater!

Hoeveel Zink was de ATI test voor Zeewater en Osmosewater?
 
Zinkgehalte kan ik op dit moment niet zeggen , ben op m'n werk en heb die gegevens niet bij me.
Uit m'n hoofd dacht ik dat dit gehalte 8x hoger was dan geadviseerd... dus best wel vervelend
 
Gebruik je een Boosterpomp op je Osmosetoestel?

Deze kan de oorzaak zijn van het zink in je osmosewater!

Hoeveel Zink was de ATI test voor Zeewater en Osmosewater?

Geen boosterpomp op m'n osmose...
 
Gebruik je een Boosterpomp op je Osmosetoestel?

Deze kan de oorzaak zijn van het zink in je osmosewater!

Hoeveel Zink was de ATI test voor Zeewater en Osmosewater?

Nu weet ik weer waarom ik niet moet reageren als ik nachtdienst heb... bij een ati icp test zit natuurlijk ook een test voor je osmosewater. [emoji851]

Desalniettemin zijn de punten die ik eerder heb aangedragen ook wel mogelijke bronnen.
Maar wel raar dat het dan niet zichtbaar is op je tds meter. Blijkbaar toch nog laag genoeg om niet meetbaar te zijn.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Even een bump .
Jack heb jij nog gevonden waar het zink vandaan kwam uit je osmose, ik heb namelijk nu ook een zink meting in mijn osmose .
Niets ernstigs maar wil het wel aanpakken voor het wel ernstig wordt.
Gr henk
 
Hallo,
Heb onlangs een ati watertest gedaan met aquariumwater en osmosewater.
Uit deze test kwam dat het zinkgehalte te hoog is in m'n bakje en uit de test kwam naar boven dat m'n osmosefilter cq water hiervan de oorzaak is.
Ik vraag me nu alleen af of ik alle filters van m'n osmosetoestel moet vernieuwen of dat ik er nog een extra filter achter moet plakken die dit zink er uit kan filteren.
Ik heb ook via m'n osmosebijvul gedurende een langere tijd vodka toegevoegd zat ik net te denken , zo'n 30mll per week.
Kan het ook zijn dat dit zink in de vodka heeft gezeten?
Graag advies in deze.
Alvast bedankt , Jack
Hier kun je veel vinden over zink in het water en verwijdering .
 
Zink zit vaak gewoon in leidingwater.
Heb ooit mijn kraanwater bij ATI laten testen ipv osmose water, zat ruim 10 ug/L in.

DI filters halen eventuele restjes zink eruit na het membraan. Als je zink meet in je osmose water: harsen vervangen.

Als je membraan versleten is ga je veel meer ongein meten, dan enkel een snufje zink.
 
Laatst bewerkt:
Even een bump .
Jack heb jij nog gevonden waar het zink vandaan kwam uit je osmose, ik heb namelijk nu ook een zink meting in mijn osmose .
Niets ernstigs maar wil het wel aanpakken voor het wel ernstig wordt.
Gr henk
Poeh , dat was bijna nog in de vorige eeuw.... 😁
Volgens mij heb ik toen de filters van de osm allemaal vernieuwd en 2 maal een flinke wissel gedaan van 30%
Heb eigenlijk bij de ati tests daarna geen verhoogd zinkgehalte gehad , dus of t nu aan de filters heeft gelegen of wellicht aan een foute emmer zout , wie t weet mag t zeggen....
Hoop dat je er voor jezelf achterkomt.
Grtz jack
 
tds is 0.00 , handcreme oid gebruik ik niet en m'n vrouw zou het niet wagen om maar 1 vinger in 't water te steken (eng:))
Op welke manier zou je 't te hoge zinkgehalte er uit kunnen krijgen en ik vraag me af of 't erg schadelijk is.
grtz Jack
Hoi Jack,
hopelijk kun je de onderstaande link openen en als het lukt kun je de publicatie misschien interessant vinden:

file:///C:/Users/Eigenaar/AppData/Local/Temp/Effects_of_zinc_supplementation_on_growth_and_colo.pdf
 
Ik krijg morgen nieuwe harsen en filters voor het osmose .
Dus ik ben benieuwd of het over 3 maanden weg is of niet gelukkig is die in de bak nog niet tehoog .
 
Ik krijg morgen nieuwe harsen en filters voor het osmose .
Dus ik ben benieuwd of het over 3 maanden weg is of niet gelukkig is die in de bak nog niet tehoog .

Zink is een zeer essentieel spore element en is voor veel cellulaire processen noodzakelijk.
Dus al was het wat verhoogd geraakt dan was dit ook snel weer genormaliseerd bij het weghalen van de oorzaak.

Echter bij spore elementen is extra ook gauw te veel, dus zonder meer goed dat je de filters vervangt. Zeker ook omdat na zink, zeer waarschijnlijk silicaat en koper als eersten zouden volgen.
 
Bovenaan