Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Poetsgarnalen schuw

DennisAmber

ZeewaterForum lid
Hallo,

Ik heb ongeveer een jaartje twee poetsgarnalen.
Lieten zich altijd goed zien en eten zowat uit de hand.

Nu heb ik een grotere bak gekocht waar ze ook al enkele maanden inzitten.
Echter zijn ze sindsdien zeer schuw.

Met voeren komen ze wel eens tevoorschijn, verder zitten ze alleen nog maar verstopt tussen het steen.
Omdat ze niet goed mee eten probeer ik ze handmatig mosselvlees te voeren wat ze dan pakken en snel ermee terug tussen het steen gaan.

Hoe kan dit? Zou ze graag weer willen zien het zijn prachtige beestjes.
 
Zit er iets in de bak die ze als bedreiging kunnen zien? Bepaalde vis die ze miss hien in het verleden aangevallen heeft?
Het klinkt namelijk als verstop-gedrag en niet als "we vinden het hier onder het rif ook wel fijn", want dan hadden ze beter mee gegeten waarschijnlijk
 
Met de vissen hebben ze nooit problemen gehad.
Dat is het gekke. Er zijn in de grotere bak wel vissen later bijgekomen maar hiervoor was het ook al..zz
 
Het kan toeval zijn, maar dieren die zich net helemaal lekker voelen (ziek, zwak) trekken zich vaak terug. Zou heel erg toeval als het er twee tegelijk zijn, maar niets is onmogelijk.

Is proberen te vangen een optie? Dan kun je gericht(er) bijvoeren en ze beter in de gaten houden.
 
Het kan toeval zijn, maar dieren die zich net helemaal lekker voelen (ziek, zwak) trekken zich vaak terug. Zou heel erg toeval als het er twee tegelijk zijn, maar niets is onmogelijk.

Is proberen te vangen een optie? Dan kun je gericht(er) bijvoeren en ze beter in de gaten houden.

Dan zijn ze wel heel lang ziek/zwak. Daarvoor zeer fanatiek, hoefde maar een vinger erin te steken of ze kwamen er op zitten.
Ze nemen ook gretig voedsel aan als ik ze gericht voer...

Ik heb een gele en bruine doktor, picasso, konijnenkop en wat kleiner grut. Moet te doen zijn he?
 
Tenzij bij dat kleiner grut, een koraalklimmer zit, dan zie jede garnalen nooit meer terug.... daar ben ik laatst pijnlijk achter gekomen :eek:
 
Tenzij bij dat kleiner grut, een koraalklimmer zit, dan zie jede garnalen nooit meer terug.... daar ben ik laatst pijnlijk achter gekomen :eek:

Dat ligt uiteraard aan de soort koraalklimmer.
Ik heb een rode koraalklimmer in de bak en 2 poetsgarnalen. Dit levert totaal geen problemen op.
Deze combinatie heb ik vaker gehad zonder problemen.

Bij een volwassen spitssnuit bijvoorbeeld is het wel oppassen geblazen.
 
Mijn kleiner grut bestaat uit anemoonvissen en juffertjes, niets spannends dus..
Ik ga komende week een 3e garnaal halen, eens kijken hoe dat uitpakt..
 
de juffers zouden kunnen vervelen. Komen al je vissen wel goed in het open water ?

Wat mij hier opviel is nadat ik een schooltje vissen erin gezet heb van vrijzwemmende vissen (midden bovenin de bak) dat de andere vissen en de bloedvlek garnalen ook meer uit uit het rif komen.
 
de juffers zouden kunnen vervelen. Komen al je vissen wel goed in het open water ?

Wat mij hier opviel is nadat ik een schooltje vissen erin gezet heb van vrijzwemmende vissen (midden bovenin de bak) dat de andere vissen en de bloedvlek garnalen ook meer uit uit het rif komen.

Ze zwemmen altijd in het open water idd. De plekken waar de garnalen zitten komen de vissen amper.
Die 2 juffertjes hebben er in de vorige bak ook altijd bij gezeten en ging top.
Heel apart dus
 
Over deze poetsgarnalen hoef je geen zorgen te maken, dat ze schuw zijn is normaal, en ze zoeken altijd een plek op om onder te gaan hangen.
Een nieuwe bak is weer een ander onderkomen en ze zoeken zelf een plekje uit, eten krijgen ze wel doordat ze altijd op zoek zijn en opruimen.
Zou me hier niet al te druk om maken.
 
Denk dat veel te maken heeft met veel schuilmogelijkheden of niet.
Mijn vorige bak een Berlijnse muur en zag ze goed als nooit, hadden genoeg om zicht te verbergen.

Nu heb ik een meer open scape en overal kan ik onder en doorkijken en vind ze wel altijd waar ze zitten.
Soms hangen ze aleens onder een overhangde steen.
Kan ze makkelijk spotten als er een vis zich aandient om een poetsbeurt.

Is het Frikotime zijn ze er als de eerste bij.
 
Bovenaan