Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Montipora etende slak?

thimo

ZeewaterForum lid
Ik heb drie dagen geleden een nieuw koraal toegevoegd aan mijn aquarium. Nu viel mij op dat er aan de onderkant van het koraal een wit plekje zit. Ik kan deze niet verwijderen met een pipetje en ben bang voor een montipora etende slak. Toch twijIMG_20180513_215246193_HDR.jpgIMG_20180515_215918595_HDR.jpgfel ik, kunnen jullie hier meer uit halen?
 
Op mijn scherm kan ik helaas niks uit de foto halen maar zou het niet gewoon een stukje zijn wat minder licht krijgt?




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
ik zie ze wel zitten!

Dippen en een zesstreeps lipvis heeft bij mij gewerkt!
Goed in de gaten houden en slakken verwijderen, handmatig!
 
Heb je helemaal gelijk in had ik totaal over het hoofd gezien, gelukkig kijken er meer mensen mee!:)
Idd snel proberen te verwijderen. S nachts zijn deze beestjes actief dus dan kan je ze goed zien. Overdag schuilen ze vaak onder het koraal.
 
Ik heb deze ooit ook gehad. Een keer dippen is niet voldoende. Dit moet je zeker tot 4 weken nadat je geen slakjes meer ziet om de 2 dagen blijven dippen. Helaas zwaar voor je koraal, maar anders kom je er niet van af. Deze slakken lopen ook door je bak en kunnen met 1 dip daarom niet allemaal verwijderd worden. Daarnaast leggen ze regelmatig eitjes. Verschrikkelijk plaag

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
 
Inderdaad Monti etende slakjes. Stroming uit, koraaltje los wippen en buiten de bak verwijderen met bijvoorbeeld een pincet of een zachte tandenborstel. Dippen is een goed idee, maar daar maak je de eitjes niet mee kapot. Alles verwijderen dat op een legsel lijkt. Dan na een paar dagen nog herhalen. Lipvis preventief inzetten is m.i. een verplicht iets voor elk aquarium. Je geneest geen plaag maar voorkomt hem wel.
 
Inderdaad Monti etende slakjes. Stroming uit, koraaltje los wippen en buiten de bak verwijderen met bijvoorbeeld een pincet of een zachte tandenborstel. Dippen is een goed idee, maar daar maak je de eitjes niet mee kapot. Alles verwijderen dat op een legsel lijkt. Dan na een paar dagen nog herhalen. Lipvis preventief inzetten is m.i. een verplicht iets voor elk aquarium. Je geneest geen plaag maar voorkomt hem wel.

Dat was mijn insteek ook Tanne, slakken kun je verwijderen dmv een dip (meerdere keren dippen) en de eitjes werden gegeten door mijn lipvissen.

Zoetwaterbad na een dip is erg risicovol! koraal krijgt een dikke klap maar door goede WW en rust kan het er weer bovenop komen.
 
Dat was mijn insteek ook Tanne, slakken kun je verwijderen dmv een dip (meerdere keren dippen) en de eitjes werden gegeten door mijn lipvissen.

Zoetwaterbad na een dip is erg risicovol! koraal krijgt een dikke klap maar door goede WW en rust kan het er weer bovenop komen.
Inderdaad. Een product als The Dip van Fauna Marin zou mijn keuze zijn voor een dergelijk bad.
 
Hartstikke bedankt voor jullie reacties en tips! Ik heb er vandaag een aantal kunnen verwijderen, gelukkig merkte ik het de dag na het plaatsen van het koraal de slakjes op. Ik merk daarentegen dat de kleine varianten van een mm telkens opduiken. Hopende hier snel van af te zijn.
 
Bovenaan