Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Kan witte stip overleven op alleen koralen poetsgarnalen en slakken

emmanuelvhw

ZeewaterForum lid
Mijn vissen hebben last van witte stip. Ik heb een quarantaine bak aangeschaft en ben er uiteindelijk in geslaagd om alle vissen uit het aquarium te vangen en ze in de quarantaine bak te plaatsen. Ga de vissen nu enkele weken behandelen met cupramine van seachem tot ze van hun witte stip verlost zijn. In het hoofdaquarium zullen dus ook enkele weken geen vissen meer zwemmen. Ik heb reeds gelezen dat de witte stip niet kan overleven zonder dat ze vissen vinden om zich te voeden. Hoop er op deze manier van af te geraken. En dan in de toekomst alle nieuwe vissen eerst een aantal weken in quarantaine met dezelfde behandeling. Alleen nu nog de vraag: het is toch correct dat witte stip niet kan overleven op koralen, poetsgarnalen en slakken? Of ben ik verkeerd?
 
Als je het heb over Oodinium ocellatum, de vrij zwemmende sporen (Dinosporen) moeten binnen 24 uur een gastheer ( vissen ) vinden, zo niet dan sterven ze.
 
Mijn vissen hebben last van witte stip. Ik heb een quarantaine bak aangeschaft en ben er uiteindelijk in geslaagd om alle vissen uit het aquarium te vangen en ze in de quarantaine bak te plaatsen. Ga de vissen nu enkele weken behandelen met cupramine van seachem tot ze van hun witte stip verlost zijn. In het hoofdaquarium zullen dus ook enkele weken geen vissen meer zwemmen. Ik heb reeds gelezen dat de witte stip niet kan overleven zonder dat ze vissen vinden om zich te voeden. Hoop er op deze manier van af te geraken. En dan in de toekomst alle nieuwe vissen eerst een aantal weken in quarantaine met dezelfde behandeling. Alleen nu nog de vraag: het is toch correct dat witte stip niet kan overleven op koralen, poetsgarnalen en slakken? Of ben ik verkeerd?

Dat klopt inderdaad, ik dacht dat je met een week of 6 a 7 goed zou moeten zitten.
 
Ik denk dat het oodinium is, maar ben ook niet 100% zeker. Kan evengoed crypto... zijn. Het zijn kleine witte stipjes. Ongeveer 0,5mm tot maximum 1mm groot. Is de cyclus van beide soorten niet ongeveer gelijk? Zijn beide goed te behandelen met cupramine volgens het etiket op het medicijn, en het opzoekwerk dat ik gedaan heb op YouTube. Iemand ook ervaring met cupramine? Of raden jullie een ander misschien wel beter product aan? Het is maar dat ik het van de eerste keer goed wil doen en geen verschillende medicijnen na elkaar wil gebruiken als het niet nodig is.
 
Kijk eens op de site van Aquarium munster, deze producten zijn ook in Nederland verkrijgbaar.
 
Bovenaan