Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Tridacna squamosa

Waarom zet je hem niet ergens op je rif in het licht, doopvonten willen hunzelf graag vastzetten op steen.
en ook wat hoger in de bak, want onderin krijgen ze niet veel licht en verhongeren ze heel langzaam.
Ook hoe fellere kleuren de doopvont heeft hoe meer licht ze nodig hebben. en jij hebt een mooie blauwe zie ik.
Ik zou hem langzaam steeds hoger zetten.
 
Waarom zet je hem niet ergens op je rif in het licht, doopvonten willen hunzelf graag vastzetten op steen.
en ook wat hoger in de bak, want onderin krijgen ze niet veel licht en verhongeren ze heel langzaam.
Ook hoe fellere kleuren de doopvont heeft hoe meer licht ze nodig hebben. en jij hebt een mooie blauwe zie ik.
Ik zou hem langzaam steeds hoger zetten.

Ben het helemaal met je eens.

Toen ik het dier 2 jaren geleden kocht was het een kleine schelp, qua grootte de helft van nu.
Ik heb de schelp toen in het rif proberen te plaatsen( had toen plaats genoeg!), maar het dier was steeds erg onrustig. Viel omlaag, draaide zich zelfs compleet helemaal om, kortom bleef niet echt goed liggen. Uiteindelijk kwam het dier op de bodem terecht, op de hoek van het aquarium. Daar bleef de schelp eindelijk rustig staan. Ik heb het dier daar toen maar laten staan. De schelp groeide voortreffelijk tot een week of 6 à 8 geleden.

In die 2 jaren groeide het hamertjeskoraal wat boven de schelp staat ook goed door. De schelp is daardoor ongemerkt steeds meer in de schaduw van dit koraal komen te staan. De kleur begon wat te veranderen en de schelp ging geleidelijk minder uitbundig open staan.
Inmiddels heb ik de schelp verplaatst uit de schaduw van wat voor koralen dan ook. Staat nu vrij goed in de lichtbundel van één van mijn Hydra's.

Bovendien vraag ik mij echt af of een plaatsing op de bodem bij een aquarium met een waterhoogte van 50 cm zoveel uitmaakt. Op de Maldiven heb ik doopvontschelpen op dieptes van ca. 40 tot 150 cm zien groeien en misschien nog wel iets dieper. Uiteraard kun je natuur toch niet vergelijken met een aquarium.

Misschien speelt in mijn aquarium ook een gebrek aan voeding een rol bij het welbevinden van mijn doopvontschelp. Ik draai vrij arm, ondanks 25 vissen in de bak en dagelijks een voeding van 2 à 3 blokjes diepvriesvoer, aangevuld met Reef Energy A en B van Red Sea, poedervormig plankton en nu als extra dagelijks nog Easy Booster 24.

Ik heb de schelp net nog een badje met honingwater gegeven. Ik wacht rustig af en hoop dat ik het dier erdoor krijg.
 
Op de foto's kon ik het niet heel duidelijk zien. Denk je verbetering te zien?
 
Op de foto's kon ik het niet heel duidelijk zien. Denk je verbetering te zien?

Hallo Tanne,

Ik weet het niet echt. Het lijkt er wel op, maar het kan ook de wens van de gedachte zijn.
Wat ik wel zie is, dat de schelp niet verder achteruit is gegaan.
Ik denk dat ik het dier nu even de tijd moet geven. Het enige wat ik nog niet heb gedaan is het door jou aanbevolen bad met osmosewater.
Wel 2 maal een honingbadje gegeven. Ik heb daarvoor de schelp 2 maal uit het aquarium moeten halen. Geeft natuurlijk ook weer onrust bij het dier.
Bedankt voor de tips en het volgen van mijn item.
Ik houd je op de hoogte.
 
De Tridacna is helaas overleden. Gisteren ging het dier in een keer heel snel achteruit.
Helaas, was een erg mooie schelp. Het dier was in 2 jaren tijd 2 keer zo groot geworden.
Iedereen bedankt voor de tips.
 
Ik heb de dode schelp gewoon in het aquarium laten liggen. Het dier is al bijna helemaal opgegeten door de zwemmende en anders voortbewegende medebewoners.
Aan de waterwaardes van het aquarium verandert niets en de afschuimer doet gewoon zijn normale werk.
Vooral mijn Zebrasoma snoept voortdurend van de mossel.
Morgen zal het "feestmaal" wel op zijn.
Zo is maar weer eens duidelijk: "De een zijn dood, is de ander zijn brood."
 
Een tridacna met problemen is vaak het einde, al doe je er wel alles aan , helaas Robert.

Misschien voor in het vervolg: Voedsel voor filterfeeders: live phyto plankton.

gr. Marcel
 
T.squamosa moet je in een rifaquarium met voldoende verlichting, en de nodige overige bewoners (vissen, zee-egels, garnalen e.d. )

Kan je ze beter niet voeren, in het algemeen geeft dit schade aan kieuworganen, zeker rechtstreeks voeren kan dodelijk zijn.

Ze kunnen 100% leven van hun zooxanthellen, en soms stoten ze deze uit, als ze er te veel van krijgen, soms zie je bruine slierten uit de doopvont komen, als je goed kijkt zie je allemaal kleine bruine celletjes.

De kleinere soorten T.crocea en de T.maxima als jonge exemplaren kan het nut hebben om te voeren, maar niet alleen phytoplankton, maar ook dierlijk, let op deze soorten moeten wel heel veel licht hebben, meer dan T.squamosa, en waarschijnlijk als je voldoende licht aanbiedt is het voeren van deze soorten waarschijnlijk ook niet nodig.
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat je schelp het niet gered heeft, hij was erg mooi. Bedankt voor het delen van je ervaringen.
 
Nogmaals dank voor alle tips en adviezen.
Ik denk dat we niet altijd alles kunnen verklaren.

Waarom groeit zo'n schelp, gekocht op 7 mei 2016, altijd goed en hard?
Om vervolgens binnen 5 weken compleet te verschrompelen en te sterven.
Zal wel een raadsel blijven.

Maar het zij zo. De vissen en de overige bewoners hebben de schelp inmiddels helemaal verorberd.
Ik ga, helaas, op zoek naar een vervangend exemplaar.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Robert, zou je willen aan geven hoe het verder is gegaan? ik hoop natuurlijk op een gunstig verloop.
 
Bovenaan