Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Tips achterwand?

DennisAmber

ZeewaterForum lid
Heeft er iemand tips hoe het beste de achter en zijwand te bekleden?
Heb ovet rifkeramiek gelezen, echter is dit vrij duur. Spaghettisteen een optie?
 
Pur: ooit jaren geleden gehad. Mits goed uitgevoerd mooi, maar ik ben zelf inmiddels meer aanhang van aan de buitenkant zwart geschilderde ruiten. Tegen het glas wat dunne platen Real Reef Rock geplakt en dan verder luchtig inrichten met levend steen. Zie ook mijn dagboek.

Pur had onder meer als vervelende eigenschap dat er tot in het einde der tijden stukjes los blijven komen door zee-egels. Ook begroeide het niet zo mooi als de eigenlijke stenen.
 
Wat voor platen real reef rock had jij Tanne? Ik heb zelf een doorkijkbak met over de hele breedte een glasplaat als overloop en denk eraan om daar een zwarte plaat voor te zetten, wat voor soort plaat zou ik daar het best tegen aan kunnen zetten?
 
Check even mijn dagboek. De bouw van mijn huidige bak start rond november 2015.
 
Pur: ooit jaren geleden gehad. Mits goed uitgevoerd mooi, maar ik ben zelf inmiddels meer aanhang van aan de buitenkant zwart geschilderde ruiten. Tegen het glas wat dunne platen Real Reef Rock geplakt en dan verder luchtig inrichten met levend steen. Zie ook mijn dagboek.

Pur had onder meer als vervelende eigenschap dat er tot in het einde der tijden stukjes los blijven komen door zee-egels. Ook begroeide het niet zo mooi als de eigenlijke stenen.

Thanks!!

Mijn idee was een plaat piepschuim gesneden op maat van de achterkant en zijkant.
Daar dan pur op spuiten in gewenste vorm(tekening houdend met uitzetten) en hierin stukken steen.
Daarna grof zand erin “duwen” zodat je nog weinig van de pur ziet, en algen beter hechten.
Op de uitstekende stukken steen (niet te zwaar) kan ik evt koraaltjes plaatsen.

Ik heb ook nog epoxy hars staan evt.

Goed idee?
 
Thanks!!

Mijn idee was een plaat piepschuim gesneden op maat van de achterkant en zijkant.
Daar dan pur op spuiten in gewenste vorm(tekening houdend met uitzetten) en hierin stukken steen.
Daarna grof zand erin “duwen” zodat je nog weinig van de pur ziet, en algen beter hechten.
Op de uitstekende stukken steen (niet te zwaar) kan ik evt koraaltjes plaatsen.

Ik heb ook nog epoxy hars staan evt.

Goed idee?
Slecht is het idee niet. Je zult veel epoxy nodig hebben. Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken, post veel foto's. Succes :)
 
Zal ik doen, thanks!

Ik moet dit wel in een draaiende bak gaan plaatsen.
Daarom heb ik kit gekocht die ook onderwater uithard.
Ik wil dmv grote stenen leunend tegen de wand alles laten hechten aan het glas.
Uiteindelijk komen er sowieso ook stenen tegen op gebouwd dus het zal nooit los kunnen komen.

Vraag: waarom veel epoxy? Heb verhalen gelezen van mensen die dit niet gebruiken.
En is het beter om de pur eerst hard te laten worden en daarna een mengsel van grind+epoxy erover? Ook ivm glans..
 
Ik heb alleen ervaring met pur in zoetwater. Het is wat lastig schoonmaken, zeker als je het ruw maakt. Mijn achterwandje heeft tijdens de opstartfasen regelmatig flink onder de algen gezeten, ik vond het fijn dat ik dat er met een magneet gewoon lekker af kon schrapen. Ik denk niet dat dat gaat lukken met pur
 
Ik zou de achterwand gewoon vrij laten en een verfje of poster aan de buitenkant.
Alles wat je aan brengt op de achterwand heeft geen toegevoegde waarde, eigenlijk meer een plek voor ophoping van vuil, erin en erachter.
En je ruimte in je bak word minder diep.

gr. Marcel
 
Zoals Marcel al aangaf.

Wat is er mis met een achterwand vol mooie kalkalgen?

En/of laten begroeien met passende koralen?
 
Ik zou de achterwand gewoon vrij laten en een verfje of poster aan de buitenkant.
Alles wat je aan brengt op de achterwand heeft geen toegevoegde waarde, eigenlijk meer een plek voor ophoping van vuil, erin en erachter.
En je ruimte in je bak word minder diep.

gr. Marcel

Ik wil de pur grotendeels onzichtbaar maken door er zand in te duwen als het nog nat is, zodat het ok bijnde bodem past als een totaalplaatje zeg maar. Verder ook wat stukjes steen erin proberen te verwerken.

Ik weet alleen niet of die hars ook per se nodig is?
 
Ik zou de achterwand gewoon vrij laten en een verfje of poster aan de buitenkant.
Alles wat je aan brengt op de achterwand heeft geen toegevoegde waarde, eigenlijk meer een plek voor ophoping van vuil, erin en erachter.
En je ruimte in je bak word minder diep.

gr. Marcel

Daar zit zeker iets in!
Alleen vind ik het persoonlijk natuurlijker en mooier uitzien als bijv een poster:)
 
DSCF3982.jpgDSCF4555.jpgJa, je wilt de achterwand in het geheel laten opgaan, is een bedoeling waar je als je begint over nadenkt, later als je koralen op de stenen groeien zie je de achterwand niet meer als opvallend stuk, ma,mar als gewoon achterwand, maakt niet meer uit welke kleur .
 
Zeker mee eens!

Heb de bak nu een jaar draaien zonder achterwand.
Als ik dan bakken zie met achterwand zodat het idd als een geheel word, lijkt mij dat persoonlijk mooier. Zal ieder zijn smaak zijn.
Maar za een moeilijke opgave worden om dit in een bestaande bak te realiseren. Heb wel kit die onder water hard word(juwel kit) wil dan stenen ertegen laten leunen zodat de piepschuim goed hard tegen het glas.
 
Bovenaan