Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Waarom verhuist de informatie van het forum naar Facebook ?

Ik ben het met je eens Glenn.. maar denk ook dat de aantrekkelijkheid van het forum mee kan helpen!
Mijn dagboek hou ik regelmatig bij en ga er maar vanuit dat het goed gelezen wordt Ik weet hoeveel ikzelf aan de dagboeken heb gehad afgelopen half jaar!
Zou graag bijdragen als dat zou kunnen, maar weet niet zo goed waar ik kan beginnen...

Het bijhouden van je dagboek is al een mooi begin, als meer mensen dat doen blijft er in ieder geval content komen :)

Een ideeën topic waar Tanne het over had lijkt mij inderdaad ook een goed idee, dan staat het lekker overzichtelijk bij elkaar.
Er zijn hier al best wat ideeën voorbij gekomen.

Het forum responsive (werkt net zo goed op je mobiel en tablet als op een groot scherm) maken zou al een mooie stap zijn om de drempel te verlagen.

Hopelijk komt het beheer ook nog met een eigen visie als Tanne ze wakker heeft geschud ;)
 
Ik ben het met je eens Glenn.. maar denk ook dat de aantrekkelijkheid van het forum mee kan helpen!
Mijn dagboek hou ik regelmatig bij en ga er maar vanuit dat het goed gelezen wordt Ik weet hoeveel ikzelf aan de dagboeken heb gehad afgelopen half jaar!
Zou graag bijdragen als dat zou kunnen, maar weet niet zo goed waar ik kan beginnen...
Gewoon je dagboek gebruiken als naslag voor jezelf. Neem het voor lief dat men het leest en ook nogeens wilt reageren.
We leren van elkaar en iedereen vorder gestaagd in de hobby. Je neemt dan de nieuwelingen in je kielzog mee.

Op elk forum bestaat er een soort hierachie. Een dagboek trek de aandacht van gelijk gestemden.
Niet iedereen is gecharmeerd van dezelfde soort koralen en je zoek zelf op waar je vertrouwen in heb. Het hoeft niet altijd full SPS te zijn. Vaak wilt men daarheen om iets te bewijzen, maar vaak ook gewoom omdat het mooi is.

Het mooie aan de hobby is dat je jezelf altijd nuttig kan maken door mensen die net ingestapt op weg te helpen.

De ervaren aquarianen worden zodoende ontlast en kunnen zich met diepgaandere problemen bezighouden. Zo groeit de hobby en de participatie.
Zo blijft het voor iedereen ook leuk.

Geloof mij ... als ervaren aquariaan wordt je ook gestoord van al die PB's.
Soms wil je ook ff een pauze .....
 
Het is wat mij betreft te kort door de bocht om de oorzaak van de ontstane situatie bij Facebook te zoeken. Er speelt iets anders. Het voordurende gepamper van adverteerders en het niet toestaan van kritische geluiden is daar debet aan. Het forum is er door vervallen tot recalmebord en fotoboek. Het niet vrij mogen posten heeft het meerendeel van de leden met waardevolle inbreng weggejaagd. Jammer, maar als er niets veranderd aan de houding van de forumeigenaar, dan verwacht ik, alle moeite ten spijt, dat het allemaal niet veel uithaalt.

mee eens.
Alleen speelt er nog iets meer mee, hedendaags vinden mensen het normaal dat ze info krijgen als ze vragen.
Echter het zo "normaal" vinden heeft een andere kant, de gever heeft na een tijdje geen zin meer.

Daarnaast...
De ervaren mannen zoeken daarnaast boeiende onderwerpen en input die hun kennis verder omhoog brengt.
En wat zie je dan vaak, commercie....iemand leest mee of deelt mee aan kennis en gaat dan hiermee commercieel aan de slag.
Dat wekt irritatie op.

Beheerders en FB.....
kijk eens naar een forum zoals reef2reef. Commercieel ten top, maaaaaaar de beheerders en mods houden dat forum super aan de draai. En dat komt oa doordat leden duidelijk kunnen zien wie een echte ervaringsdeskundige is en wie niet, hierdoor komen juist ook weer inhoudelijke discussies op gang.

Op dit forum zijn nog maar weinig mensen die echte input geven, die onderbouwd antwoorden en of discussies initiëren.
Maar wel een heleboel die anderen napraten/herhalen of aanhangen als echte hooligan waardoor de discussie al stopt is voordat ze begon.
 
Zo jammer dat er door bepaalde personen weer in bepaalde richtingen gewezen wordt maar dat juist die personen
niet de handen in eigen boezem durven steken, het ligt altijd aan anderen!

Zou het niet misschien kunnen liggen aan:

- De manier waarop er kritiek wordt / werd geuit
- De manier hoe sommige leden daadwerkelijk geschoffeerd worden door een gedeelte van de oude garde.
- De manier waarop nieuwe leden worden gewezen op de zoekmachine en dat ze zich eerst maar moeten gaan inlezen
alvorens een vraag te stellen.
- De manier waarop sommige alles denken te kunnen zeggen maar vervolgens zelf totaal geen tegengas kunnen verwerken
- Enzovoort, enzovoort.


Kritiek mag er altijd worden gegeven maar doe het dan wel opbouwend en niet neerbuigend.

groet,
Adri

Mee eens. Elke leuk onderwerp moest uitkomen op een haantje met een stelling die gelijk moest krijgen. Ik gebruik veel liever het forum, maar zit nu ook op FB (nb via account van mijn vriendin). Ik denk dat het helaas niet meer goed komt met dit forum. De beheerders hadden toen beter moeten sturen om de mensen binnen te houden, maar dat kost veel tijd en energie.
 
Ik denk dat wij de leden zelf het forum nieuw leven kunnen inblazen. Misschien kan er gekeken worden of de filmpjes en foto's makkelijker hier te plaatsen zijn. Persoonlijk heb ik geen probleem met de foto's uploaden. Ik heb geen FB dus ik weet niet of dat zoveel makkelijker gaat.

Als de leden gewoon hun ervaringen of vragen blijven posten en ook actief vragen/ discussies van anderen gaan beantwoorden/ deelnemen zijn we er al. Ik ben als groentje in de zeewaterwereld hier terechtgekomen voor de goede en professionelere info. Ik heb natuurlijk ook wat boeken aangeschaft (hulde aan Tanne) en keek hier voor praktijkvoorbeelden en oplossingen. Het mooie vond ik dat er vaak meerdere oplossingen waren voor hetzelfde probleem en je dus kunt kijken wat voor jou werkt. Als ik een advies niet vertrouwde keek ik altijd ff in het dagboek van die persoon om te kijken van wie ik eigenlijk advies wil gaan opvolgen en of diegene ook verstand van zaken heeft of maar wat roept.

Na een tijd heb ik wat mensen hier leren kennen die bij mij uit de buurt kwamen en daar heb ik enorm veel aan gehad. Ik heb het dan over Eric, Bjorn en natuurlijk Marcel (en anderen die ik vergeet). Ook is het natuurlijk leuk om onderling stekjes te ruilen of van elkaar te kopen zodat het het ook leuk blijft voor budget.

De meeste mensen lezen mee en reageren maar heel af en toe, ik maak me daar ook schuldig aan. Maar als we allemaal meer ons best doen en zoals Glenn zegt gewoon dingen blijven posten voor jezelf komt het goed. Ook al denk jij dat het niet de moeite waard is om te posten iemand anders kun je er misschien enorm mee helpen. Ook zal er minder fel moeten worden gereageerd op berichten. In plaats van iemand af te branden kun je ook vragen naar het hoe en waarom. Er mag best een discussie gevoerd worden daar leren we van maar het kan ook netjes zonder iemand te beledigen en er zijn vaak meer oplossingen voor hetzelfde probleem. Ik denk dat dat ook veel leden tegenhoud om iets te posten. Die hebben geen zin om die shit over zich heen te krijgen of om niet serieus genomen te worden.

Nieuwe leden blijven weg als ze denken dat het forum dood is en er bijna niets nieuws gepost wordt en de oude gaan steeds minder vaak kijken op het forum en posten helemaal niks meer.

Grt Marco
 
2 punten die veel terug lijken te komen zijn:
- layout verbeteren
- limiet op foto's flink oprekken of helemaal weg
- makkelijker maken of foto's en filmpjes te delen

Als ik dit topic zie, dan is het niet echt een kwestie van desinteresse van de leden.
Er zijn best wat mensen die toch al een tijdje meedraaien die het jammer vinden, dus ik ga er vanuit dat die ook best wat meer willen delen als de pijnpunten zijn opgelost.
 
Wat een leuk topic! Voor het eerst in jaren heb ik weer een topic van begin tot eind gelezen. Ik kom steeds minder op dit forum omdat ik 1) niet meer voor Dymico Filter BV werk (andere baan), 2) heel druk ben met genoemde baan (post-doc Wageningen Universiteit) en mijn gezin, 3) een honger heb naar wetenschappelijke informatie en dus vrijwel uitsluitend de wetenschappelijke tijdschriften/websites lees en 4) zoals iedereen merk dat het minder loont actief te zijn op het forum.

Ik probeer nog steeds de wetenschappelijke informatie die ik opdoe door experimenteren en studie met de hobby te delen, maar mijn tijd en energie zijn beperkt. Het zou leuk zijn als dit forum weer een concurrent voor FB wordt. Ook ik irriteer me mateloos aan het vrij domme, oppervlakkige, gefragmenteerde en snelle FB. Het voelt als sociale fast food, alsof je na elk bezoek weer een IQ-puntje bent verloren...
 
2 punten die veel terug lijken te komen zijn:
- layout verbeteren
- limiet op foto's flink oprekken of helemaal weg
- makkelijker maken of foto's en filmpjes te delen

Als ik dit topic zie, dan is het niet echt een kwestie van desinteresse van de leden.
Er zijn best wat mensen die toch al een tijdje meedraaien die het jammer vinden, dus ik ga er vanuit dat die ook best wat meer willen delen als de pijnpunten zijn opgelost.

Als de enige “pijnpunten” bestaan uit te lage aantalen geplaatste foto’s en filmpjes, dan zouden bovenstaande zaken wat kunnen bijdragen aan de oplossing. Als twijfel ik aan het nut van die aanpassingen, er is immers wel een voorbeeld te bedenken van zo’n fotodagboek dat vrijwel dagelijks worden geupdatet met een footootje uit net weer een andere hoek.
Waar dit forum behoefte aan heeft zijn niet wat mij betreft niet meer foto’s, maar juist informatie met meer diepgang, waar ledem wat mee kunnen. De mensen die dat kunnen verzorgen haal je niet terug met het makkelijker maken van het plaatsen van een foto, daarvoor zijn andere veranderingen nogdig, een aantal daarvan is hier ook benoemd.
 
Als de enige “pijnpunten” bestaan uit te lage aantalen geplaatste foto’s en filmpjes, dan zouden bovenstaande zaken wat kunnen bijdragen aan de oplossing. Als twijfel ik aan het nut van die aanpassingen, er is immers wel een voorbeeld te bedenken van zo’n fotodagboek dat vrijwel dagelijks worden geupdatet met een footootje uit net weer een andere hoek.
Waar dit forum behoefte aan heeft zijn niet wat mij betreft niet meer foto’s, maar juist informatie met meer diepgang, waar ledem wat mee kunnen. De mensen die dat kunnen verzorgen haal je niet terug met het makkelijker maken van het plaatsen van een foto, daarvoor zijn andere veranderingen nogdig, een aantal daarvan is hier ook benoemd.

Dat er meer informatie met diepgang nodig is zal niemand betwisten en dat er e.e.a. kan verbeteren aan het moderatie beleid ook niet.
Maar het makkelijker plaatsen van foto's en een verbeterde lay-out zijn blijkbaar toch ook dingen die spelen bij mensen die in dit topic hebben gereageerd.

Ik ben eigenlijk best benieuwd of het forum beheer zelf al eens na heeft gedacht over hoe het tij te keren.
 
Het beheer weet volgens mij niet eens af van dit topic,.
er was anders toch wel enige reactie geweest.
maar zie nu, we openen een nieuw onderwerp en er is volop reactie.
 
Dit topic ..... 50 posts in 5 dagen !! En ik zie namen voorbij komen die ik hier lang niet meer had gezien :)

Blijkbaar trekt discussie onderwerpen veel aandacht, dit topic is daar een goed bewijs van !

En laat dat nu juist de topics zijn die het meeste risico tot escalatie met zich mee brengen ... so what !!
Wat hebben we liever een levendig forum met boeiende discussie topics waarbij er soms een uit de bocht vliegt of uiteindelijk helemaal geen forum meer ?????

Als er 1 persoon wegblijft dan moet die persoon het vooral bij zichzelf gaan zoeken. Maar als een forum dood aan het bloeden is en vele bezoekers wegblijven dan is er meer aan de hand. Dan is het aan het beheer om de oorzaak zien te achterhalen en er wat aan te doen (of niet maar dan kan er beter gelijk de stekker uitgetrokken worden).
 
Ik kan me helemaal vinden in de argumenten die tot nu toe zijn aangedragen.

In het verleden was het elke 5 min f5en!

Fijn om te zien dat er nog steeds leven is en denk dat we daar op voort moeten borduren!
Heb inmiddels dit topic ook aangedragen in het MOD gedeelte!
 
Ik kan me helemaal vinden in de argumenten die tot nu toe zijn aangedragen.

In het verleden was het elke 5 min f5en!

Fijn om te zien dat er nog steeds leven is en denk dat we daar op voort moeten borduren!
Heb inmiddels dit topic ook aangedragen in het MOD gedeelte!

Top! Hopelijk dat er dan het nodige gedaan wordt met de gegeven tips/ info.
em dat dit weer een mooi en levendig forum mag worden.
 
Het grootste manco voor mij op het forum is het plaatsen van foto's....eerst uploaden, dat duurt lang, dan toevoegen aan je bericht, dan plaatsen....en dan staat het nog op de kop ook😐. Dit houdt mij tegen om mijn dagboek bij te houden, ik wil dit simpel vanaf mijn telefoon kunnen doen.

Op reef2reef is het gewoon afbeelding selecteren, toevoegen en klaar. Dat moet hier toch ook kunnen? Wil ik best een paar euro voor betalen.
 
Het grootste manco voor mij op het forum is het plaatsen van foto's....eerst uploaden, dat duurt lang, dan toevoegen aan je bericht, dan plaatsen....en dan staat het nog op de kop ook[emoji52]. Dit houdt mij tegen om mijn dagboek bij te houden, ik wil dit simpel vanaf mijn telefoon kunnen doen.

Op reef2reef is het gewoon afbeelding selecteren, toevoegen en klaar. Dat moet hier toch ook kunnen? Wil ik best een paar euro voor betalen.
Tapatalk?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Het grootste manco voor mij op het forum is het plaatsen van foto's....eerst uploaden, dat duurt lang, dan toevoegen aan je bericht, dan plaatsen....en dan staat het nog op de kop ook[emoji52]. Dit houdt mij tegen om mijn dagboek bij te houden, ik wil dit simpel vanaf mijn telefoon kunnen doen.

Op reef2reef is het gewoon afbeelding selecteren, toevoegen en klaar. Dat moet hier toch ook kunnen? Wil ik best een paar euro voor betalen.
Toevoegen als bijlage, dan hoef je het niet eerst te uploaden om het daarna aan een bericht te koppelen. Dit scheelt al wat.
Daarnaast gebruik ik ook voor een groot deel Tapatalk. Het is even wennen, maar werkt prettig..
 
Acties die gedaan worden tot nu zijn:

Facebook koppeling aanmaken ( is inmiddels gebeurt )
Facebook pagina aanmaken en de interessante onderwerpen aan het licht brengen om zo hier mensen uit te nodigen om deel te nemen aan bepaalde topics.
Deze week zal die de lucht in gaan!

Bedankt voor jullie feedback! motiveert ons ook enorm
 
Acties die gedaan worden tot nu zijn:

Facebook koppeling aanmaken ( is inmiddels gebeurt )
Facebook pagina aanmaken en de interessante onderwerpen aan het licht brengen om zo hier mensen uit te nodigen om deel te nemen aan bepaalde topics.
Deze week zal die de lucht in gaan!

Bedankt voor jullie feedback! motiveert ons ook enorm

.topjes
 
Helaas is het forum er inderdaad flink op achteruit gegaan de laatste jaren en is bij lange na niet meer wat het geweest is. Ik ben al lid sinds 2002, maar moet eerlijk bekennen dat ik hier nog nauwelijks kom. Dit omdat het gewoonweg saai geworden is en er voor mij nog weinig echt boeiende dagboeken of onderwerpen zijn (dat was vroeger wel anders).

Zelf ben ik ook beheerder van een Facebook groep met ruim 3000 leden. Momenteel zijn er echter zoveel Facebook groepen welke gerelateerd zijn aan de hobby dat er hier ook langzaam een verzadiging ontstaat. Mensen krijgen tegenwoordig zoveel voorgeschoteld op social media dat het steeds lastiger wordt voor mensen hun aandacht ergens bij te houden. Daarom denk ik dat het er als forum zijnde niet makkelijker op is geworden om voor een omkeer te zorgen. Wel kan dit forum een voorbeeld nemen aan bv Reef2Reef, welke actief zijn op Facebook en Instagram en vaak discussies en onderwerpen linken aan hun forum. Daarnaast vind ik het fijn aan Reef2Reef dat je foto's zonder veel moeite kan uploaden en kan posten in groot formaat zonder aan kwaliteit van de foto te verliezen.

Wel ben ik van mening dat het forum veel eerder had moeten anticiperen op gebruik van social media.

Mvg, Sander

PS: Facebook connect knop werkt bij mij niet.

Wordt je enkel met Facebook verbonden of ook daadwerkelijk geleid naar een "Nederlands Belgisch zeewater forum" pagina op Facebook? Anders heeft het nog weinig zin zo'n knop naar mijn mening.
 
Laatst bewerkt:
Acties die gedaan worden tot nu zijn:

Facebook koppeling aanmaken ( is inmiddels gebeurt )
Facebook pagina aanmaken en de interessante onderwerpen aan het licht brengen om zo hier mensen uit te nodigen om deel te nemen aan bepaalde topics.
Deze week zal die de lucht in gaan!

Bedankt voor jullie feedback! motiveert ons ook enorm
Top!
Het is goed om met de moderne tijd mee te gaan..
Maar zo'n koppeling en pagina is niets als de inhoud van het forum langzaam achteruit gaat..
Stap een is genomen, op naar stap twee! [emoji106]
 
Bovenaan