Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nachtbewoners: Kleine torenslakjes op mn buttons gevaarlijk?

Arbi119

ZeewaterForum lid
Hallo allemaal,

Mijn buttons die ik heb gekocht blijven gesloten (na een week). Nu ging ik vannacht kijken met een ledlampje en zag dat er een 5 tal kleine witte torenslakjes op de buttons zitten. Overdag zijn ze pleitheinen.
Kan het zijn dat zij de boosdoeners zijn dat ze overdag niet opengaan? Zijn ze schadelijk of niet? moet dit behandeld worden of zijn het juist goede opruimers.

Waarmee denken jullie hoe ik de buttons mooi open krijg?

Groet,

Arjan
 
Dat van die slakjes durf ik niet te zeggen. Ik ga ervan uit dat je waterwaardes ok zijn. Dan kan het de stroming zijn of het licht. Dit heeft bij mij geholpen. Mijn buttons gingen ook niet open tot ik ze op een plek met meer licht zette en toen gingen ze vrij snel open. Na een paar uur of een dag moeten ze open gaan.

Grt Marco
 
Hallo allemaal,

Mijn buttons die ik heb gekocht blijven gesloten (na een week). Nu ging ik vannacht kijken met een ledlampje en zag dat er een 5 tal kleine witte torenslakjes op de buttons zitten. Overdag zijn ze pleitheinen.
Kan het zijn dat zij de boosdoeners zijn dat ze overdag niet opengaan? Zijn ze schadelijk of niet? moet dit behandeld worden of zijn het juist goede opruimers.

Waarmee denken jullie hoe ik de buttons mooi open krijg?

Groet,

Arjan

Ik zou ze een zoetwaterdip geven van enkele secondes stuk flink bewegen dan vallen de slakjes er wel af.
 
Het zou goed kunnen dat deze slakjes parasitaire zijn. Je hebt Pyramidellidae slakken die bekend staan als parasieten op Tridacna schelpen, maar minder bekend zijn de Pyramidellidae slakken die als parasieten voorkomen op slakken, zeesterren, etc. Het valt dus niet uit te sluiten dat er ook zijn die buttons op het menu hebben staan.

Verstuurd vanaf mijn SM-T825 met Tapatalk
 
Bovenaan