Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquaforest, DSR, Salifert, Colombo,etc...,wwat kan ik t beste nemen????

Arbi119

ZeewaterForum lid
Hallo allemaal,

Er zijn allemaal diverse merken voor waterbeheersing en voeding/supplementen/medicijnen voor koralen en vissen.
Aquaforest, DSR, Salifert, Colombo,etc...

Is het verstandig om alles van één merk te hebben of maakt dat niet uit.
Het gaat mij er niet om welk merk het is maar wel dat ik de goede spullen heb waar ik op kan vertrouwen.


Kunnen jullie hier mij aub advies in geven.

Groet,

Arjan
 
Hallo allemaal,

Er zijn allemaal diverse merken voor waterbeheersing en voeding/supplementen/medicijnen voor koralen en vissen.
Aquaforest, DSR, Salifert, Colombo,etc...

Is het verstandig om alles van één merk te hebben of maakt dat niet uit.
Het gaat mij er niet om welk merk het is maar wel dat ik de goede spullen heb waar ik op kan vertrouwen.


Kunnen jullie hier mij aub advies in geven.

Groet,

Arjan
Ik zelf gebruik al een jaar hs Aqua a t/m d serie en ik vind hem fijn werken

Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk
 
Voor de basiswaarden (kH , Ca en Mg) gebruik ik de producten van Colombo.
Voor de sporenelementen gebruik ik Red Sea A, B, C en D.
Deze vul ik nog aan met de voeding A en B van Red Sea.
Zo werk ik nu ruim 2 jaren en met goede resultaten.
Neem daarvoor een kijkje in mijn dagboek en fotoalbum.
Bovendien ververs ik elke 2 weken ruim 15% water.
Voor dit water gebruik ik uiteraard osmosewater en het zout van Red Sea afgewisseld met het zeezout van Tropic Martin.
 
Ik zou zeggen lees je goed in over de verschillende methodes en kijk wat bij jou past.
Ik zou wel zoveel mogelijk op 1 merk blijven of je moet je zover willen verdiepen om zelf te gaan mengen.

Ik zou mezelf eerst de volgende vragen stellen:
hoeveel waterwissels wil ik doen?
hoeveel controle wil ik zelf hebben?
heb ik ruimte voor een wierenfilter en wil ik deze?
Wil ik zelf oplossingen maken?
hoeveel ervaring heb ik?


aan de hand hoe je hier tegenover staat vallen er DIV methodes af.
 
De genoemde merken zijn allemaal goed. Ze werken allemaal net wat anders, je moet kijken wat bij jou manier van aquarium houden past. Ook kun je de kosten vergelijken en wat vooral belangrijk is of het bij jou in de buurt beschikbaar is.

Dus eerst kijken wat je in je aquarium wilt kwa koralen en/of vissen, werk je met levendsteen, eiwitafschuimer hoe wil je je nitraat en fosfaat onder controle houden. Ga je werken met toevoegingen of een kalkreactor. Moeten de oplossingen kant en klaar zijn (duurder) of zelf mengen.

Hoop dat je hier iets aan hebt. Misschien proberen om iets gerichter meer specifieke vragen te stellen, nu stel je een hele brede open vraag waar eigenlijk geen antwoordt op te geven is.

Grt Marco
 
Ik herken je zoektocht, zie af en toe door de bomen het bos ook niet. Ik heb besloten om tijdens mijn opstart nog even geen 'methode' te nemen en inderdaad gewoon naar behoefte aan te vullen op enkel de belangrijkste parameters (KH, CA, Magnesium) en de rest recht te trekken met regelmatige waterwissels. Ik gebruik daarvoor nu 1 merk, maar goed, ongetwijfeld zijn de andere merken net zo goed. Naast de diverse merken die aanvullingen leveren (al dan niet gecombineerd in 1 fles meerdere toevoegingen of separaat per element) zijn er een paar merken die werken vanuit een bepaald 'filosofie'.

Triton werkt vanuit de filosofie dat je met beperkt aantal metingingen vanuit 4 gecombineerde toevoegingen toevoegd, een wierenfilter toepast om afvalstoffen te 'consumeren' en als voedingsbodem voor kleine organismen en uiteraard dat je regelmatig je water laat testen door hun laboratorium. Vanuit die laboratorium-meting kun je dan weer specifiek per element bijsturen. Maar dat hoeft uiteraard niet, en naast de lijn voor gebruik met een wierenfilter hebben zij ook weer produktlijn voor gebruik zonder wierenfilter. En dan ben je weer terug bij de diverse toevoegingen zoals ook de eerder genoemde merken leveren.

DSR werkt vanuit de filosofie dat je geen waterwissels meer doet en zo veel mogelijk het verbruik van de diverse elementen meet en separaat per element aanvult. Vervuiling voorkom je door de inzet van een powerfilter en toevoegen van een koolstofbron voor ondersteuning van de bacterie-cultuur die afvalstoffen afbreekt. Maar ook hiervoor is ook weer een lijn voor als je al dat meten en bijsturen te veel werk vindt waardoor het feitelijk weer gewoon een set met toevoegingen wordt, zoals ook bij de andere merken.

Ongetwijfeld doe ik met bovenstaand overzicht de merken te kort :), maar volgens mij is de keus die je hebt of je de filosofie onderschrijft die zij aanhangen. Zo niet, tja dan is er feitelijk niet zo heel veel verschil volgens mij, anders dan hoeveel je bereid bent te gaan meten, het gemak van toevoegen (meerdere elementen gecombineerd of elk element apart), de beschikbaarheid bij jou in de buurt en de prijs....

Zoals gezegd, ik ben een newbie, ben zelf ook nog zoekende, dus kan zijn dat ik de plank volledig missla....
 
Er is simpel gezegd maar 1 doel, je waterwaardes op het juiste peil houden.
Met welk product maakt niet veel uit.
Ik gebruik zelf Colombo, goede prijs/kwaliteit.
Diverse fabrikanten hebben een systeem bedacht en om de waardes op peil te houden en voor elk is wel wat te zeggen.

Mijn tip is om sowieso met doseerpompen te werken, hierdoor blijft je waterkwaliteit stabiel en heb je door het dagelijks toevoegen weinig schommelingen. Of de KH nou uit het ene of andere potje komt maakt een kleiner verschil.
 
Er is simpel gezegd maar 1 doel, je waterwaardes op het juiste peil houden.
Met welk product maakt niet veel uit.
Ik gebruik zelf Colombo, goede prijs/kwaliteit.
Diverse fabrikanten hebben een systeem bedacht en om de waardes op peil te houden en voor elk is wel wat te zeggen.

Mijn tip is om sowieso met doseerpompen te werken, hierdoor blijft je waterkwaliteit stabiel en heb je door het dagelijks toevoegen weinig schommelingen. Of de KH nou uit het ene of andere potje komt maakt een kleiner verschil.
Als je de producten van Colombo gebruikt is er dan nog een periodieke waterwissel nodig?
 
Ik wissel bijna nooit, ik denk gemiddeld 1x per 2 maanden. Meer om vervuiling weer eens weg te zuigen.

Het is net als met elke methode, als je de stoffen die verbruikt worden toevoegt is verversen geen noodzaak.
 
Bovenaan