Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wierenfilter slaat niet aan

ik heb toen een 90wat UFO growled gekocht en deze samen met een rw4 stromingspomp geplaatst.

mijn wieren draaien goed rond in het filter en ik gebruik 12uur licht.

Ik lees wel dat u nog een extra strominspomp in de wierenlamp heeft, dat is bij mij niet het geval misschien is het gewoon een gebrek aan stroming ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ja ik heb er een stromingspomp bij geplaatst.
stroming is wel belangrijk voor de wieren, maar zoals gezegd ook zijn daar de meningen over verdeeld .
probeer het gewoon, bij mij heeft het geholpen.
 
Een 10w warm wit (4000-4200K) lampje groeit wier, daar twijfel ik niet aan, maar het kan veel.. véél beter. Kijk eens naar wat BRS heeft onderzocht, het IKEA lampje is simpelweg zwak.. 10w zal bruto zijn.. verder is het spectrum "25% blauw, 35% groen en 40% rood".. verder gok ik een 350mA driver (kon ik zo 123 niet vinden)? Het zullen 10x1w ledjes zijn vermoed ik.. en zit je op netto 3,5W ipv 10W. Groen is voor de helderheid (het oog wil ook wat, maar het doet niks voor je wier) 630 is oke maar 660nm is beter.. x 0,65 = 2,28W. Sorry maar het is echt 10x niks.. zeker voor die 35 euro zijn er betere groeilampen verkrijgbaar.
Bekijk bijlage 489577
Ik lees wel dat u nog een extra strominspomp in de wierenlamp heeft, dat is bij mij niet het geval misschien is het gewoon een gebrek aan stroming ?

Helemaal mee eens,als je kijkt naar de natuurlijke omgeving waar het groeit zal het regelmatig in de volle zon liggen met laag water.https://www.marlin.ac.uk/species/detail/138
De stroming zorgt er voor dat er onder volle belichting voldoende aanvoer van koolzuur (CO2) en voedingsstoffen mogelijk is.als er niet voldoende licht en stroming is in de kern van het wier zal de groei daar stagneren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bovenaan