Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Verdamping open aqua vs gesloten aqua

k.v

ZeewaterForum lid
Beste

Ik zou graag een nieuw aquarium maken maar zit met een vraag over open aqua's hun verdamping

Ik heb over deze verdamping al verschillende gelezen een gehoord van een verdamping dat 2x zoveel is dan een gesloten aque en dan hoor ik ook dat er amper een vershil is.

Daarom zou ik graag ook eens de ervaring willen weten van mensen hier met een open aquarium en hun verdamping want mijn huidig aquarium is een gesloten aqua.

Mijn nieuw aquarium zou een betreffen van ongeveer 1000L (sump niet meegerekend +- 100L)

alvast bedankt.
 
Ik heb een totaal volume sump incl van 350 liter en gesloten lichtkap en verdamp een 10 liter per week.

Onderkastje is met fan om vochtige lucht af te voeren, onder de lichtkap word de vochtige lucht ook afgezogen.

Geen last van vochtigheid in huis of aan of rond ramen!
 
Een feit is zeker, een open aquarium verdampt nu eenmaal meer als met een gesloten kap, zie de antwoorden hiervoor.
En in de winter als we de verwarming opstoken om het behaaglijk warm te krijgen daalt binnenshuis de luchtvochtigheid en word er meer water onttrokken aan ons aquarium.
Is zeker een punt om over na te denken, hier ca. 700 liter gesloten met per dag nu zeker 5 liter per dag.

gr. Marcel
 
Hier verdampt per dag op ongeveer 1700 liter geheel open systeem tussen de 10 en de 20 liter .
In de winter en op regenachtige dagen staat daar ook een luchtontvochtiger die 3 tot 4 uur per dag draait .
En het raam staat dikwijls op kiepstand .
 
Hier een reefer 525xl open bak , en verdamp iedere dag rond de 5 liter.
kan soms oplopen tot 7 liter per dag.
 
Ik had op mijn 300 liter eerst een kap zitten. Idd nu hij open is ongeveer het dubbele aan water verdamping. Wat ongeveer neerkomt op 25 liter per 7 dagen
 
En hoe gaat het dan met het behang enzo bij veel verdamping? Is met een simpele luchtontvochtiger de luchtvochtigheid in huis dan ok of vind je overal wat "schade" van de vochtigheid?
Zit nu met een gesloten aqua van 250L waarvan per week ik enkel een 3 a 5 liter verdaming heb (afhankelijk van winter zomer).

Qua looks ben ik toch meer naar een open aqua aan het trekken maar indd qua verdamping zou gesloten dan beter zijn.
 
Mijn open Reefer 250 verdampt zo'n 4 á 5 liter per dag bij een watertemp van 26 en kamertemp tussen de 19 en 21 graden.
 
Ik heb een gesloten 500L, en die verdampte een liter of 3 per dag, maar het verschilt nogal bij mij. Maar het is niet helemaal fair, want mn filterbak is wel open, en goed geventileerd. Ik heb inmiddels wel regelbare ventilatieroosters in de bovenkant gemaakt. Gedeeltelijk, omdat ik 's winters een beetje vochtigheid in de lucht wel kan gebruiken, met die droge verwarming. En vooral omdat onder de kap de luchtvochtigheid dan echt 100% is. En blijkbaar kunnen ook 'waterdichte' lampen daar niet best tegen.
 
En hoe gaat het dan met het behang enzo bij veel verdamping? Is met een simpele luchtontvochtiger de luchtvochtigheid in huis dan ok of vind je overal wat "schade" van de vochtigheid?
Zit nu met een gesloten aqua van 250L waarvan per week ik enkel een 3 a 5 liter verdaming heb (afhankelijk van winter zomer).

Qua looks ben ik toch meer naar een open aqua aan het trekken maar indd qua verdamping zou gesloten dan beter zijn.

Mijn aquarium staat voor een behangen muur. Ik zie er niks aan ook ondervind ik geen schade door vocht.
Ik merk dat de luchtvochtigheid wel iets hoger is dan voorheen. Voor mij was dit geen probleem gezien de luchtvochtigheid juist eerst erg laag was. Ik heb wel bijna 24/7 een lucht rooster open staan.

effectief is mijn luchtvochtigheid enkele procenten gestegen tov voorheen.
 
Buiten het feit dat een open aquarium kennelijk bijna geen problemen geeft betreft de luchtvochtigheid in de kamer, hou er rekening mee dat er strooilicht ontstaat van de lichtkap wat niet iedereen kan waarderen. Hou daar dus rekening mee nu je een gesloten bak heb. Voordeel is uiteraard wel met een open bak dat zomers de bak een stuk koeler blijft.

Kortom weeg goed de voor en nadelen af van een open versus gesloten bak.
 
Ja dat strooilicht vind ik geen probleem en het aqua zou ook wel wat hoger komen zodat we er niet teveel last van zouden hebben in huis, qua koeler water in de zomer had ik nog niet aan gedacht maar doe ik nu ook wanneer het te warm wordt, dan zet ik mijn kap open.

Jongens bedankt voor de info zal even een lijstje maken met pro's en con's en ook de mogelijkheden bekijken in huis voor elk type aqua

Thanks
 
Bovenaan