Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Osmose water zelf maken of kopen

Clooney

ZeewaterForum lid
Ik heb voor mijn cubicus altijd osmosewater gekocht omdat mij dit gemakkelijker leek. Ik heb het gekochte osmose water eens getest met TDS meter en nu bleek dat bij de ene winkel de TDS 5 aan te geven en bij een osmose tappunt zelfs 9. Met mijn nieuwe opstart in het vooruitzicht vraag ik mij af of dit osmose water wel een goede start is om meen te beginnen. Ik kan natuurlijk ook 250 l zeewater kopen en hiermee starten maar dan weet ik ook niet precies wat ik krijg. Daarom denk ik er nu aan om zo'n osmose apparaat zelf aan te schaffen en dan zelf de 250l zeewater te gaan maken. Welke capaciteit osmose apparaat zou ik dan moeten aanschaffen? Hoeveel traps zou deze dan moeten zijn? Is alleen een DI filter voldoende? Kan het ook zonder booster pomp? En verder lees ik nergens hoeveel de verhouding is tussen het schone osmose water en het water wat je in het afvoerputje weg laat lopen. Graag hoor ik jullie adviezen en ervaringen. Groeten
 
Ik heb bij een sponsor een set gekocht met boosterpomp. Het rendement is hoger en het "afvalwater"loopt bij mij de tuin in:) En met ingebouwde TDS meter hou je alles goed in de gaten.
 
Ik heb bij een sponsor een set gekocht met boosterpomp. Het rendement is hoger en het "afvalwater"loopt bij mij de tuin in:) En met ingebouwde TDS meter hou je alles goed in de gaten.

Gaat het dan sneller met een booster pomp? Hoe lang duurt het dan bijvoorbeeld om een jerrycan van 20liter vol te krijgen?
 
Een TDS waarde van 5 op osmosewater uit een vat is over het algemeen niks mis mee.
Het osmose water in de jerry can waar ik het in bewaar meet 3 en in het bijvulvak van mijn sump meet ik 5. Dit soort vaten sluipt een beetje vervuiling in en dan meet je al gauw iets, maar niets ernstigs. Osmose water direct uit mijn apparaat was niks mis mee volgens de laatste ATI lab test.

Terugkomend op je vragen:

Capaciteit: dit is persoonlijke voorkeur. Hoe snel wil jij hoeveel water beschikbaar kunnen hebben? Je hele bak vullen doe je maar 1 keer en dat hoeft niet in een paar uur. Ik vind het wel fijn om in een paar uur 30 liter beschikbaar te hebben, dat is de hoeveelheid die ik gebruik voor een waterwissel. Mijn apparaat van 290 L/dag met boosterpomp doet daar ongeveer 2 uur over.

Hoeveel traps: het NL kraanwater is over het algemeen al behoorlijk schoon. Dus een simpel osmose apparaat is voldoende, tenzij je wekelijks grote hoeveelheden osmose water moet/wil maken. Ik heb een heel simpel apparaat met enkel de gebruikelijke kool en sediment voorfilters voor het membraan en verder niks.
Het hangt dus voornamelijk van de kwaliteit van je kraanwater af. Krijg je in Spijkenisse kraanwater uit Rotterdam of uit de Biesbos? Biesbos water is van veel mindere kwaliteit en ook erg wisselend qua samenstelling, dus dan zou een uitgebreider apparaat (incl DI filter) geadviseerd zijn.

Is alleen een DI filter voldoende? Een osmoseapparaat zonder osmose-membraan is geen osmoseapparaat. Dus nee.

Kan het ook zonder booster pomp? Ja, maar duurt dan 3 a 4 keer zo lang per liter osmosewater en je hebt dan ook 3 a 4 keer zoveel afvalwater. Een boosterpomp is de kleine investering dus meer dan waard!!!


P.S. ik woon in Amsterdam, en heb deze: https://www.osmoseapparaat.nl/osmoseapparaat-nl/osmoseapparaat-met-boosterpomp-75-gpd.html
 
En ik heb deze, wel merk ik op dat het apparaat even moet opstarten, binnen minuut van 7 naar 0 tank can van twintig liter duurt ongeveer twee uur. helaas vergeet ik vaak dat hij aanstaat dus wekker zetten zou een goede zaak zijn.


boost.jpg
 
Ik zou ook zelf een osmose apparaat aanschaffen, als je er eentje kwijt kan, al is het alleen maar voor het gemak.
Ik heb inmiddels ondervonden dat een osmose apparaat, zonder di filter geen goed plan was bij mijn leidingwater.
Alleen een DI filter zou vast ook wel gaan, maar dan moet je na iedere emmer het DI filter medium vervangen, en dat is een kostbare zaak. Het DI resin haalt het laatste beetje eruit, maar vuil leidingwater er doorheen, dan is het spul zo verzadigd.

Dat je met de tds meter iets meet is niet zo raar. De meter geeft 'total dissolved solids' aan. Dit kan van alles zijn. Als het net uit het osmose apparaat komt is het nul, maar in contact met de buitenlucht gaat die waarde omhoog, maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat er opnieuw silicaat, metalen of nitraat/fosfaat in komt. Dit kan je wel meten met een meetkitje (vooral silicaat is wel interessant bij aangekocht osmosewater) maar dat zou allemaal wél 0 moeten zijn
 
Een TDS waarde van 5 op osmosewater uit een vat is over het algemeen niks mis mee.
Het osmose water in de jerry can waar ik het in bewaar meet 3 en in het bijvulvak van mijn sump meet ik 5. Dit soort vaten sluipt een beetje vervuiling in en dan meet je al gauw iets, maar niets ernstigs. Osmose water direct uit mijn apparaat was niks mis mee volgens de laatste ATI lab test.

Terugkomend op je vragen:

Capaciteit: dit is persoonlijke voorkeur. Hoe snel wil jij hoeveel water beschikbaar kunnen hebben? Je hele bak vullen doe je maar 1 keer en dat hoeft niet in een paar uur. Ik vind het wel fijn om in een paar uur 30 liter beschikbaar te hebben, dat is de hoeveelheid die ik gebruik voor een waterwissel. Mijn apparaat van 290 L/dag met boosterpomp doet daar ongeveer 2 uur over.

Hoeveel traps: het NL kraanwater is over het algemeen al behoorlijk schoon. Dus een simpel osmose apparaat is voldoende, tenzij je wekelijks grote hoeveelheden osmose water moet/wil maken. Ik heb een heel simpel apparaat met enkel de gebruikelijke kool en sediment voorfilters voor het membraan en verder niks.
Het hangt dus voornamelijk van de kwaliteit van je kraanwater af. Krijg je in Spijkenisse kraanwater uit Rotterdam of uit de Biesbos? Biesbos water is van veel mindere kwaliteit en ook erg wisselend qua samenstelling, dus dan zou een uitgebreider apparaat (incl DI filter) geadviseerd zijn.

Is alleen een DI filter voldoende? Een osmoseapparaat zonder osmose-membraan is geen osmoseapparaat. Dus nee.

Kan het ook zonder booster pomp? Ja, maar duurt dan 3 a 4 keer zo lang per liter osmosewater en je hebt dan ook 3 a 4 keer zoveel afvalwater. Een boosterpomp is de kleine investering dus meer dan waard!!!


P.S. ik woon in Amsterdam, en heb deze: https://www.osmoseapparaat.nl/osmoseapparaat-nl/osmoseapparaat-met-boosterpomp-75-gpd.html

Heldere uitleg, Bedankt!
Wij krijgen het water van Evides, berenplaat, deze halen het wel uit de biesbos, ik zal de waterwaarden eens vergelijken met die van waternet om een indruk te krijgen van het aangeleverde water. Ik zag dat bijvoorbeeld de KH 8.5 is, weet jij wat de belangrijkste vervuilers in
kraanwater zijn?
 
Ik heb deze: https://www.osmoseapparaat.nl/osmoseapparaat-nl/osmoseapparaat-di-filter-75-gpd.html

Wilde eerst een luxer apparaat kopen, maar de druk op mijn kraan is aardig.
in een kleine 3 uur heb ik een jerrycan vol van 20 liter (dus ~160 liter per dag)
in de praktijk maak ik een aantal jerrycans als ik een dagje thuis ben, dan kan ik weer een tijdje vooruit.

Eerst kocht ik, maar met een bak van 600 liter werdt dat onhandig.
Voor dit geld heel goed water.
Dat was voor mij ook een reden want ook in gekocht water zat vaak silicaat of nitraat.
 
Bovenaan