Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Anemoon weghalen of niet

sidd

ZeewaterForum gebruiker
Hallo iedereen,

Ik vraag me af of ik deze anemoontjes het best kan verwijderen of kunnen ze geen kwaad. Zijn volgens mij in ieder geval geen glasanemoontjes.
1f1a96c43fb0a88f4f8b416be1c6a005.jpg
2a467c66b946f17cf7436483d82d9993.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
Hallo iedereen,

Ik vraag me af of ik deze anemoontjes het best kan verwijderen of kunnen ze geen kwaad. Zijn volgens mij in ieder geval geen glasanemoontjes.
1f1a96c43fb0a88f4f8b416be1c6a005.jpg
2a467c66b946f17cf7436483d82d9993.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
deelanemoon - manjano?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
100% zeker deelanemoon. Absoluut weghalen tenzij je ze mooi vind en niks anders in je bak wilt.... het zijn krengen. Platspuiten, wegpeuteren, en geen een laten zitten.
 
Of probeer het met een vijlvis, ik heb er ooit eentje gehad die ze zeer lekker vond
 
Heb de foto's bij de deelanemoon opgezocht en ben er bang dat dit ze inderdaad zijn:( Blijkbaar zijn er verschillende methodes om ze te verwijderen


  • Inspuiten met azijn
  • Inspuiten met kokend water
  • Koraalvlinder of vijlvis

Ik vraag me af wat ik het best kan doen, ik heb het levend steen overgenomen uit een draaiende bak en zit bij mij in een nieuwe bak. Er zit dus voor de rest nog helemaal niets in. Omdat het steen is uit een draaiende bak zou er als ik het goed heb wel gelijk vis in moeten kunnen omdat ik niet de opstartfases zal krijgen. Hier gaat m'n voorkeur echter niet naar uit.

Het inspuiten met azijn en kokend water werkt volgens mij ook niet altijd, lees dat ze toch vaak terugkomen. De stenen zijn er nu nog gemakkelijk uit te halen, als ik de stenen eruit haal kan ik de anemoontjes er dan vanaf schrapen of is er dan ook risico dat ze zich vermenigvuldigen?
 
:) Had al een bericht getikt en de reacties nog niet gezien.

In dit geval lijkt me dus het best om de stenen eruit te halen en dan weg te peuteren. Of zou het nog beter zijn om ze eruit te halen, plat te spuiten en dan weg te peuteren.
 
:) Had al een bericht getikt en de reacties nog niet gezien.

In dit geval lijkt me dus het best om de stenen eruit te halen en dan weg te peuteren. Of zou het nog beter zijn om ze eruit te halen, plat te spuiten en dan weg te peuteren.
Ik wil zelf eerdaags natronloog (NaOH met water volgens mij) uitproberen op mn aiptasia, wellicht werkt dat ook voor de deelanemoontjes. Ik zit eraan te denken 'julians thing' te kopen. Om zo makkelijker te kunnen doseren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Natronloog werkt goed. Hoef je dr geen steen uit te halen. Gewoon met een klein spuitje (2. Of 5 ml) en een naald doseren.
Wel een opzuignaald nemen.
Julains thing had ik ook voorbij zien komen vind t alleen verschrikkelijk over priced.

Met natronloog alsmede azijn oid spuit je wel ook je steen kaal wat resulteert in witte stukken in je steen.
 
Volgens mij heb ik ze allemaal gehad. Nu viel me nog iets op, er zit ook iets groenigs op de stenen het heeft niet echt tentakels zoals een anemoon. Moet dit ook verwijderd worden of kunnen deze blijven zitten? Zie er namelijk een aantal van in de bak.

Hoop dat het te zien is op de foto, want het is erg lastig hier een goede foto van te maken.
beestje.jpg
 
De krengen blijven terugkomen. Ik heb Aitasiadol geprobeerd, heb ze hier helemaal mee ingespoten tot je ze zag wegkrimpen, maar de volgende dag zaten ze er weer:( Active ingrediënt hiervan is Sodium Hydroxide wat volgens mij weer hetzelfde is als NaOH:confused:

Ondertussen heb ik ook een pot Calcium Hydroxide besteld om DIY Joes Juice te maken volgens de handleiding van dit forum. Ben benieuwd of dit werkt.


Mocht dit niet werken, heeft iemand goede ervaring met het inspuiten van azijn in een deelanemoon? Las berichten van glasanemonen waar het wel werkt, maar eigenlijk niets over deelanemonen.
 
De krengen blijven terugkomen. Ik heb Aitasiadol geprobeerd, heb ze hier helemaal mee ingespoten tot je ze zag wegkrimpen, maar de volgende dag zaten ze er weer:( Active ingrediënt hiervan is Sodium Hydroxide wat volgens mij weer hetzelfde is als NaOH:confused:

Ondertussen heb ik ook een pot Calcium Hydroxide besteld om DIY Joes Juice te maken volgens de handleiding van dit forum. Ben benieuwd of dit werkt.


Mocht dit niet werken, heeft iemand goede ervaring met het inspuiten van azijn in een deelanemoon? Las berichten van glasanemonen waar het wel werkt, maar eigenlijk niets over deelanemonen.
Had er nog niet eerder van gehoord; maar als ze de volgende dag terugkwamen dan zal het een flink verdunde oplossing zijn geweest. Je kan heel wat NaOH oplossen in water en zo het goedje zeer aggressief maken..

NaOH = bijtende soda = sodium hydroxide = natriumhydroxide.. (+ water = gootsteenontstopper = natronloog).. 40gr met genoeg water om 1L stamoplossing te maken staat gelijk aan 84gr natriumbicarbonaat of 53gr natriumcarbonaat (0,357ml = +1 kH per liter aquariumwater). Je kan t dus ook voor kH/pH+ gebruiken.. net als calciumhydroxide (kalkwater.. bij je ato mikken voor Ca/kH/pH+)

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Zoek eens op "Majano Wand" of "DIY Majano Wand"
Kan je zelf makkelijk maken.

Heb zelf tijdens een demo van een DIY toestel gezien dat de Majano zo wegkromp door de waterstof.
 
Bedankt voor de reacties. De Majano wand ziet er ook wel leuk uit, de benodigde spullen heb ik vast nog wel ergens in huis liggen dus ga ook mee aan de slag.

Er zitten genoeg majano's in m'n bak dus ga meerdere methodes toepassen en kijken welke het best werkt:biggrin:
 
Wat ik van een gebruiker van de DIY versie begrepen heb is een 5A voeding beste resultaat geeft, te laag werkt niet goed.

Laser zou ook werken, dient dus niet enkel om piloten te verblinden.............................
 
Wat ik van een gebruiker van de DIY versie begrepen heb is een 5A voeding beste resultaat geeft, te laag werkt niet goed.

Laser zou ook werken, dient dus niet enkel om piloten te verblinden.............................

Dat is toch behoorlijk, bij 12v is dat 60Watt. De originele zapper heeft 500mA. Ga toch wat lager beginnen:rolleyes:

Laser had ik ook geprobeerd, maar zonder resultaat zal wel aan de sterkte hebben gelegen. Kan er wel tape mee branden
 
Vraag me nog even iets af. Ik las dat het injecteren van azijn/CaOH direct in de anemoon ook wilt helpen. Maar voordat ik dit ook ga proberen vraag ik me af of de anemoon zichzelf niet kan vermenigvuldigen wanneer je dit doet.
In onderstaand filmpje bij 2:50 kun je goed zien dat de anemoon iets uitspuugt. Zijn dit eitjes of is dit gewoon hetgeen wat je inspuit.
 
Ik heb alle majano's en glasanemonen weggespoten met de DIY Joes Juice waarvan het recept op dit forum staat: http://www.zeewaterforum.info/forum...39-DIY-Joes-Juice-glasanemoon-Aiptasia-killer


Voor nu zijn ze in ieder geval allemaal weg, ik blijf voorlopig even goed in de gaten houden of er nog wat terugkomt.
Hier werkte dat wel, maar ben toch veel beter te spreken over NaOH oplossing. Heb het écht bizar geconcentreerd gemaakt; 2 theelepels op 10ml... het wordt loeiheet maar een koffiemok kan t wel hebben. Vele malen geconcentreerder dan een kant-en-klare oplossing "zeewatermerk" spul.
16ada510ecda0e564ca36a8cb5eb3b1d.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Bovenaan