Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

nieuw bakje

Fietsenrex

ZeewaterForum lid
toch maar ff een topic openen voor mijn nieuwe bakje.
ik had me hier nog niet voorgesteld dus bij deze,
ik ben dus bezig met (vooral geld) alles aan het verzamelen om een nieuwe zeebak te laten maken
ik heb goede successen met plantenbakken en wil graag een reefer dus.
het boekje van tanne heb ik inmiddels 2x gelezen en ga als ik echt van start ga dat nog wel vaker lezen denk ik zo.

Ik heb er toch wat vraagjes over qua techniek...

De bak word wss een 90x70x65 (LxBxH) gesloten bak
Maatwerk, met sump is het totaaltje net zo duur als een eheim incperia...

Word gevuld met levend steen en geen real reef rock, Colombo pro reef salt en “normaal” zand, zand pas na de opstart ;)

Maar dan komen nu de vragen..
Ik overweeg zelf om eheimpowerled+ te nemen 2x hybrid en 1x blauw (anctic?) de voeding kan een 4e balk aan mocht dat nodig blijken.
Is dit afdoende verlichting voor zo’n formaat bak of zijn er betere opties voor dat geld (€800-€900 setprijs)
Ik heb de hvp reef powerled toestand bekeken, betast en me vingers gebrand eraan.. die wil ik dus niet..

De skimmer word waarschijnlijk een skimz 500 of tmc500 volgens de winkelier maakt het merk niet veel uit zolang je het maar goed afstelt en de ene laat zich wat makkelijker stellen dan de ander, maar dat zou mij moeten lukken (ik schijn heel handig te zijn dus dat moet mij lukken)

De opvoerpomp zou ik zelf een jebao dcp willen omdat deze best fijn regelbaar zijn en ik ze al in gebruik heb
Wavemakers ben ik zelf nog niet uit, hebben jullie daar nog goede ideeen voor?

Voor de sump werd mij nog de optie geboden om een mooie plexiglas skimz sump te nemen (€150 meerprijs) maar wat is daar het exacte voordeel van tegenover standaard glazen sump?
Kastje gaat gwn dicht en je ziet het nooit meer zegmaar..

Ik zou later eventueel nog een wierenfilter willen toevoegen en/of een kalkreactor als ik richting Triton of dsr wil gaan.

Heel verhaal, hoop dat jullie er veel lees plezier van hebben gehad :p
 
Als je een dichte kap neemt kun je ook jmb led balken overwegen. Die zijn betaalbaar, dimbaar en koelen is ook geen probleem met dichte kap.
 
Als je een dichte kap neemt kun je ook jmb led balken overwegen. Die zijn betaalbaar, dimbaar en koelen is ook geen probleem met dichte kap.
De zeewater serie is standaard de 3w versie als ik me niet vergis..
raad je dan nog een bepaalde combinatie aan qua balken?

jij koelt de balken met een fan? Of is koeling niet nodig bij jou?
 
Ik heb een dichte kap zonder verdere koeling, is geen probleem. Ook zomers niet.
De balken hangen bij mij ook erg dicht op het wateroppervlak, dit werkt ook prima.
Wel opletten met vocht in de stekkertjes.
Ik heb de 3 watt en 1 watt reef versie. De 3 watt is beter.
Er is ook een all-blue balk maar die heb ik (nog) niet.
 
Ik heb een dichte kap zonder verdere koeling, is geen probleem. Ook zomers niet.
De balken hangen bij mij ook erg dicht op het wateroppervlak, dit werkt ook prima.
Wel opletten met vocht in de stekkertjes.
Ik heb de 3 watt en 1 watt reef versie. De 3 watt is beter.
Er is ook een all-blue balk maar die heb ik (nog) niet.
JMB is ook mooi spul, zou zelf ook voor de 3w serie gaan.
hoeveel balken zou jij aanraden? 3-4 of meer?
 
Bovenaan