Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Plotselinge forse stijging No3 en Po4

Dennisvg

ZeewaterForum lid
Hallo allemaal,

Hoop dat jullie me in de goede richting kunnen helpen.
Ik merkte ongeveer een week / 1,5 week geleden dat mijn acantasthrea het slecht deed. Sommige gingen zelfs dood. Alles deed het tot op dat moment prima. Standaard waarden gemeten, maar kwam niet direct iets geks tegen.
CA450
MG1400
Zout 1,022 (na osmose drama)
KH 9,5

Het enige wat er gebeurd was, is 15 liter osmose water wat direct in het sump gestroomd is. Op 650 liter totaal.
Nu een week later hebben een aantal andere koralen ook wat last.
Mijn fosfaat is van 0,08 naar 0,3 gegaan in ongeveer 1,5 week.
Nitraat is van 1 naar 30 gegaan.
Vissen hebben nergens last van. Verder ook niks veranderd

Wat kan zo'n plotselinge stijging verklaren? Ik merk dat mijn afschuimer slecht presteerde de afgelopen week. Hele fijne bubbeltjes en weinig vuil vergeleken met normaal. (Bubble King 200) Kan deze het probleem zijn? Is osmose water het probleem geweest? Of zijn het de stervende acan's die zo'n stijging kunnen verklaren? Andere ideeen?
 
Kan ergens misschien een laag dier (zeester, krab, egel etc.) dood zijn.
Of idd een groot koraal kan ook voor een stijging zorgen van je no3 en po4.
Fosfaat kan eventueel gebufferd zitten in je steen, nitraat als ik mij niet vergis niet.

Je afschuimer kan idd ook een oorzaak zijn, alhoewel je bak dan niet zo snel vervuild zou moeten raken, mits je gigantisch voert.
 
Bovenaan