Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquarium in (draag)muur

xeli

ZeewaterForum gebruiker
Ik heb een nieuwbouw appartement gekocht en zit met de gedachte te spelen om mijn aquarium niet in de woonkamer te zetten, maar deze de kamer er naast en dan 1 zijde in een gat in de muur.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Hebben jullie bv met een architect of constructeur dit laten doorrekenen? En zit er veel werk/kosten in het daadwerkelijk laten maken van een opening in de muur door een aannemer?
 
Persoonlijk zou ik het wel laten doorrekenen en tekenen door een constructeur of aannemer. Zeker als dit een draagmuur blijkt.
ad63ea62dd34aaf7ff9ce788b6fef212.jpg


Heb zelf bovenstaande in de muur alleen is dit geen draagmuur waardoor het niet ten koste gaan van de gehele constructie van de woning. Ik zou in jou geval wat rustiger slapen als ik het toch heb laten berekenen ergens!
 
Wauw ziet er cool uit zo afgewerkt. Heb je ook foto's ergens hoe het er achter de muur uit ziet? Is er ook een stuk van de muur boven het aquarium weg?

Ik ben inderdaad wel van plan om het te laten doorrekenen. Ik vroeg me meer af bij wie ik dat het beste kan laten doen.
 
Wauw ziet er cool uit zo afgewerkt. Heb je ook foto's ergens hoe het er achter de muur uit ziet? Is er ook een stuk van de muur boven het aquarium weg?

Ik ben inderdaad wel van plan om het te laten doorrekenen. Ik vroeg me meer af bij wie ik dat het beste kan laten doen.

Vooraanzicht vanaf de zijkant gezien
3f52708000375b985ddc3edf17c74c3a.jpg

Vanaf de achterzijde toen de bak net geplaatst was. Inmiddels is alles aangesloten en draait de bak net 2 weken met zoutwater.
813b2c2eaa7566ffc99e67571acd1dd8.jpg
 
Weet je zeker dat het een draagmuur is tussenmuren zijn vaak van gasbeton gemaakt
Als het een draagmuur is zou je misschien ook toestemming moeten vragen
Gat in de muur en stalen balk is niet zo heel veel werk al geeft het wel de nodige overlast en stof
 
Een constructeur laten berekenen als het een draagmuur is. Deze berekend ook of je vloer dit wel kan dragen. Natuurlijk ook afhankelijk van wat voor aquarium je er in wil maken.

Mijn zwager en ik hebben dit bij hem ook gedaan, wanneer het een dragende muur is heb je wel wat voorwerk nodig en kun je niet zomaar een gat in de muur hakken en je bak erin ploffen. Je zal de muur van te voren moeten 'opvangen' voordat je daadwerkelijk het gat er in kan maken.

http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?109815-Doorkijk-175-Bjorn91&highlight=Bjorn91
Hier de link zoals hij het gemaakt heeft vanaf post #14 is zijn project in de muur. Moet nu wel nog afgewerkt worden. Maar hij draaid al een tijd en ziet er zeer sjiek uit.

Succes met de bouw en ben benieuwd.
 
Ik denk dat de meeste tussen muren in een appartement geen draagmuren zijn. Hoe dik is de muur en kun je er gemakkelijk een spijker in prikken
 
als je in een appartement bewoont dan heb je te maken met een vereniging van eigenaars en zul je waarschijnlijk toestemming moeten vragen voor het aanbrengen van technische veranderingen aan je woning.....
Zou eerst informeren voor je ergens aan begint om te voorkomen dat je echt problemen krijgt...

succes peter
 
Ik denk dat het een draagmuur is omdat op de plattegrond/tekening de muur vrij dik is. (blauwe rechthoek is het aquarium) Ik zou het ook niet erg vinden als het een draagmuur is als ik daardoor het gewicht op de vloer wat om laag kan brengen.

Ik zie bij meerdere bakken in een muur, dat er een opening boven het aquarium is. Is dat puur om wat meer werkruimte te hebben of zijn er ook andere redenen waarom dat handig is?

aquarium.jpg

Inmiddels heb ik contact opgenomen met een constructeur om te kijken wat er mogelijk is!
 
Even een update mocht iemand dit later lezen en benieuwd zijn:

Ik heb inmiddels met een constructeur gekeken naar de mogelijkheden. De muur waar het om gaat is een draagmuur, omdat het aquarium dicht bij 2 draagmuren komt is dit gelukkig met best wat marge mogelijk. Zelfs een (kleine)stekkenbak gaat er waarschijnlijk bij komen. ;) Het kost een paar 100 euro maar ik kan nu wel met een goed gevoel aan de slag wat ook wat waard is ;)



De volgende stap is een aannemer/klusbedrijf vinden dit het gat in de muur gaat zagen. En ik zit nog een beetje te twijfelen hoe ik de afwerking wil gaan doen.

Ik denk niet dat ik er aan ontkom om een 'schilderij-rand' om het aquarium heeft zal moeten zetten qua afwerking. En misschien is dit ook wel het mooiste omdat de kitranden van het aquarium dan ook verborgen worden.

Hier 2 sketchup schetsen van hoe het zou moeten zijn:

27191934067_7c64150237_c.jpg


en vanuit de (toekomstige :cool:) aquarium kamer:

41341889594_d5861b8b8f_c.jpg


Ik ben nu nog nadenken of ik mijn huidige stalen standaard kan herbruiken. Het aquarium komt voor 20 cm in de muur te staan en mag hier ook op leunen, maar de rest van het aquarium zou dan op de stalen constructie blijven.
Heeft iemand voorbeelden hoe dit gedaan kan worden?
 
Zou aquarium eerder in berging plaatsen ipv slaapkamer. Er is geen een pomp die echt muus stil zal zijn.

Groet frank
 
Zo een schilderij rand-kader vind ik zelf persoonlijk niet zo mooi.

Een betere oplossing is om bv een gedeelte van de muur te bekleden met platen die in je interieur passen.

Bv een plaat boven en onder de bak van plafond tot de vloer en alsook links en rechts, dat is zeer strak.
Met de eventuele voegen kan je een mooi lijnenspel maken.
 
44248994aa60b9663e428220ba22679d.jpg


96e359247a29224732ebb39141c097ac.jpg


96989cbc2880b366085150ce5f976f5e.jpg


Hopelijk heb je hier iets aan. Frame laten bouwen door Niels van Dijk via MyReef groep op Facebook kun je wel contact met hem vinden. Hij maakt super mooie frames!
 
Bovenaan