Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

advies zandbodem aanvullen

gerard_zzz

ZeewaterForum lid
Bij de start van mijn aquarium een jaar geleden heb ik een laag zand op de bodem gedaan. Die laag was toen overal dik genoeg. Ondertussen is er op de meeste plekken nog maar een heel dun laagje overgebleven. Niet genoeg voor de lipvissen om in te slapen. Voor hen zijn er nog maar een paar plekjes over waar het diep genoeg is gebleven.
Ik denk dat het zand langzaam tussen de rotsen is gegaan waardoor de dikte van de bodemlaag sterk is verminderd.

Nu heb ik een zak zand bijgekocht (CaribSea Arag Alive). Die wil ik er nu bij gaan doen. Ik weet van de eerste keer zand er in doen dat het water een hele tijd heel troebel was. Uiteraard is dat uiteindelijk mooi helder geworden.

Mijn vraag is nu of ik het zand er beter in een keer (uiteraard heel voorzichtig) bij kan doen zodat het maar een keer flink troebel is of in een aantal kleinere porties zodat het een aantal keer troebel wordt.
Op de verpakking staat dat je het in een bestaand aquarium verdeeld over een aantal dagen moet toevoegen, er staat zelfs: it can harm your aquatic life. Maar dan blijft het toch veel langer troebel?
 
Ik gebruik een trechter met een pvc buis. Hou de buis op de bodem en giet er langzaam wat zand in haal de buis vervolgens iets van de bodem af en het zand komt netjes op zn plek.

Omdat het levend zand is zeker in kleinere hoeveelheden per keer toevoegen is mijn advies.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
De eerste keer heb ik het inderdaad ook met een pvc-buis gedaan, werkt prima.

Zal de inhoud van de zak zand dan over enkele dagen verdelen. Bedankt voor het advies.
 
Afhankelijk van de grootte van je bak in één keer. De waas verdwijnt een stuk sneller in een stabiel draaiend systeem dan in een nieuw opgezet systeem. Onder water uitgieten met door een buis met uitgeschakelde stroming werkt uitstekend.
 
Als je de 9,07 kilo zak hebt kan deze in 1 keer erin, geen probleem.
 
1. Stromingspompen afzetten
2. pak een bekertje vul die met je zand
3.hou het bekertje recht en ga zo langzaam na de bodem zo verlies je geen of zeer weinig zand
4.en omkappen maar eens bij de bodem:biggrin:
 
Uiteindelijk is het prima gegaan. Met een pvc-buis en een trechter was het zo gepiept. Alles was toen wel mistig. Meteen ook een waterwissel doorgevoerd, dat moest toch al:
zand1.jpg

zand2.jpg

Na een uurtje was het al wat opgeklaard:
zand3.jpg

zand4.jpg

En 's avonds was het weer helder. Alleen nog een witte waas op de alg op de achterwand en op alle stenen. Uiteindelijk zal dat ook wel verdwijnen.
zand5.jpg

Het bedje voor de lipvissen is weer goed opgeschud :)

Bedankt voor alle adviezen!
 
Bovenaan