Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

hulp bij vissen plaatsen (onder andere pincet en dokters)

Laurens.

ZeewaterForum lid
Beste forumleden,

Dit is mijn vissenbestand:
Zebrasoma xanthurum
2x nemateleotris magnifica
cryptocentrus cinctus
ecsenius (ops of stigmata?)

Ik ben van plan binnenkort een pincetvis (chelmon rostratus) toe te voegen, omdat ik dit een prachtige vis vind en ik last heb van aptasia. Nu heb ik me zoveel mogelijk proberen in te lezen en ik lees verschillende verhalen over het toevoegen van deze vis, bij gele dokters(ik ga ervan uit dat deze qua gedrag veel op de xanthurum lijken). Ik heb als strategie bedacht om met de pincetvis ook nog een ctenochaetus tomiensis en twee lipvissen toe te voegen, zodat hij niet alle aandacht zal ontvangen. De vissen hebben ongeveer 250 liter aan zwemruimte en er zijn copepoden en sponzen aanwezig in mijn aquarium. Ook wil ik vlak voor ik de vissen toevoeg de linker steen(zie foto) tegen de middelste aanschuiven om het territorium wat te verstoren.

Graag hoor ik van jullie wat jullie van dit plan vinden en of het wel verstandig is voor zowel de xanthurum als voor de vissen die ik van plan ben aan te schaffen.

Vriendelijke groet,
Laurens.
:cool:
 
Bij mij is de koperband er als laatste vis bijgekomen. Eerder dan gepland, maja soms gaat niet alles volgens plan. En inderdaad, de bruine dokter (zebrasoma scopas) en de koperband zijn niet de beste vrienden. Gelukkig was mijn Koperband al wat gewend en bijt prima van zich af. En de dokter heeft inmiddels door dat de stekels op de koperband scherp zijn.
Heb je de mogelijkheid de koperband te laten oefenen met eten? Ik weet niet hoeveel glasanemonen je hebt, maar alstie ze lust zijn ze heel rap weg. En de koperband is knap lastig met voeren. Hij is kieskeurig met wat hij wil eten, en wat hij wel eet moet eerst drie keer bekeken worden. En dan is het hapje al weg door de dokter natuurlijk.
De mijne eet levende en diepvries mysis. Levende artemia, diepvries artemia gaat wel, maar daar krijgt hij te weinig van binnen om van te leven.
Het enige voer wat ik heb gevonden wat hij wel als een gek achteraan gaat, zijn levende blackworms. Het is voor zoetwater, maar dat gaat er echt in als snoepgoed.
 
Tominiensis zou ik in een bak van 250 liter beslist niet doen. Veel te territoriaal.

Plaatsen pincet: laat hem enkele dagen in een wenbakje zodat hij kan aansterken en zodat de xanthurum aan hem kan wennen. Het zijn gevoelige vissen die erg langzaam eten, houd daar rekening mee.
 
Bedankt voor de tips!

Ik ben gister naar breda gegaan en heb de pincetvis aangeschaft, hij hangt in een bakje in het aquarium en accepteert al mysis :cool:.
 
Bedankt voor de tips!

Ik ben gister naar breda gegaan en heb de pincetvis aangeschaft, hij hangt in een bakje in het aquarium en accepteert al mysis :cool:.
CFS is voor vis een zeer goede winkel. Prop de pincetvis goed vol voor je hem los laat, laat hem gerust een paar dagen in het bakje zodat de andere vissen aan zijn aanwezigheid wennen en hij zijn nieuwe thuis veilig kan leren kennen.
 
Bedankt voor de tips!

Ik ben gister naar breda gegaan en heb de pincetvis aangeschaft, hij hangt in een bakje in het aquarium en accepteert al mysis :cool:.


Hoe groot is dat bakje?
Plastiek of zo een netje?

Heb je er eventueel een foto van de Chelmon in het bakje?
 
CFS is voor vis een zeer goede winkel. Prop de pincetvis goed vol voor je hem los laat, laat hem gerust een paar dagen in het bakje zodat de andere vissen aan zijn aanwezigheid wennen en hij zijn nieuwe thuis veilig kan leren kennen.
Inderdaad een geweldige winkel. De pincet eet al artemia en mysis en morgen zal ik hem oester geven.

Hoe groot is dat bakje?
Plastiek of zo een netje?

Heb je er eventueel een foto van de Chelmon in het bakje?

Ik heb een plastic bak met gaten erin en er stroomt ook via de bovenkant water door. Ik denk dat het idealer is een iets kleiner bakje met meer/grotere gaten en een pompje erop te hebben zonder dat er boven water doorstroomt, maar ik kon zo snel niet aan iets beters komen. In het dagboek van Tanne staat ook veel over vissen laten wennen in bakjes, zeker een aanrader om te lezen!
DSC00293.jpg
DSC00284.jpg
 

Bijlagen

  • DSC00289.jpg
    DSC00289.jpg
    30,8 KB · Weergaven: 62
Bovenaan