Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Jack-in-the-box en zandhapper jagen elkaar op?

CaptainN

ZeewaterForum lid
Allen,

Enigszins met handen in het haar stel ik deze vraag.
Wij hebben een Sera Marin 130 liter zeeaquarium met daarin een jack-in-the-box (Opistognathus Aurifrons) en een zandhapper (Valencienna Wardii). De rest van de bezetting is vooral erg rustig; 2 driebands anemoonvissen, zesstreeplipvis, poetsgarnaal en een kleinblijvende zee-egel. Alle bezetting is vrij klein voor hun doen (niet mager, maar gewoon fysiek klein).

Zoals bekend heeft een 130 liter aquarium niet bijster veel "vloeroppervlak" (grind 1 - 3 mm) en de sump achter het aquarium. Momenteel moeten wij hier dagelijks de óf de Jack óf de zandhapper óf beide uit halen. Van de Jack-in-the-box is bekend dat dit zeker in het begin springers zijn, dus daar waren we op voorbereid en hebben we de scheiding tussen aquarium en sump zo goed mogelijk dicht gemaakt.

Maar toch lukt het ze. De Jack in the box lijkt zijn plekje(s) gevonden te hebben en eet mee met de pot (momenteel krill en mysis). Van de zandhapper kan ik wat minder hoogte krijgen, omdat hij momenteel iets te vaak vrijwillig in de sump zit.

Ik heb geen vijandigheid onderling gezien, maar in de nacht hoor je soms wel springen in de bak. Zou het kunnen dat deze twee elkaar opjagen door het relatief kleine grondoppervlak waar ze allebei leven? Of is het de zandhapper zelf die zijn plekje niet kan vinden. Of speelt er wat anders?

Het liefst neem ik natuurlijk geen afscheid van vissen, zowel in wegdoen als overlijden, maar dit is ook zielig als het zo blijft.
 
Ik denk dat je Jack het uiteindelijk gaat verliezen. Als deze nu een plekje heeft, raad ik je aan de zandhapper te verhuizen want deze zullen elkaar steeds blijven hinderen.

Een Jack zit altijd in zijn hol muv tijdens het eten. De uitstapjes naar de sump is een paniekreactie die deze vis niet te vaak moet hebben want dan ben je hem kwijt.
 
Het geen mij juist verbaast is dat Jack een plekje heeft en rustig is (inderdaad alleen "buiten" met eten) , en de zandhapper met enige regelmaat in de sump zit. Ik moet ook zeggen dat ik geen vijandigheid onderling heb gezien, dus dat dat meer een gedachte is van mezelf, omdat het allebei toch bodembewonders zijn.

De zandhapper zit er nu pakweg een weekje in. Zou het kunnen dat hij/zij nog wennende of zoekende naar een plekje is? Ik las elders dat ook zandhappers best springers kunnen zijn.
 
Aanvullend, sinds schrijven alleen de zandhapper nog maar in de sump gevonden. Naar mijn idee heeft gevoelig jack-in-the-box zijn plekje en rust wel gevonden.

Resterende vraag is vooral waardoor het komt dat de zandhapper met enige regelmaat in de sump verblijft. Is het onwennigheid van de vis zelf, of zouden ze ruzie kunnen hebben en moet er dus 1 van de twee verhuizen (helaas, maar dat word de zandhapper dan). Als het onwennigheid van de zandhapper zelf is; wat zou kunnen helpen hem/haar het daar de zin te maken?
 
Waarom een zandhapper in de sump geland is lastig aan te geven. Als de Jack hem niet opjaagt, moet er toch iets zijn waardoor deze vis zo onrustig is. Wellicht voedselgebrek?

Een zandhapper in leven houden is niet zo heel eenvoudig aangezien ze hun voedsel toch grotendeels uit de zandbodem moeten kunnen halen en daarvoor is veel "bodem en leven " nodig.
Als dat er niet is dan gaan ze opzoek
 
Even een update.
Het lijkt te gaan om een territorium probleem. Wij hebben onder een deel van de stenen een doorkijk/grot van een paar centimeter hoog en zeker 8x8 cm vloeroppervlak. Jack in the box had hier achterin een holletje gemaakt, maar dat bleek ook het favoriete plekje van de zandhapper te zijn geworden.
Een hol maken met iemand die hem steeds dicht gooit werkt niet, dus Jack is verhuisd naar de buitenkant van de grot, onder de stenen, naar een nieuw hol (voor de ruit, wat ik dan weer als bonus zie) en de zandhapper ligt lekker in de grot. Nu leven ze in vrede. Ze eten allebei goed; krill en mysis op het moment, want daar eet iedereen van mee

Jack wordt nog voorzien van wat schelpen in verschillende maten, om zo zijn holletje af te kunnen sluiten indien gewenst.
 
Bovenaan