Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Afschuimer tijdens opstart

ReefNL

ZeewaterForum lid
Goede morgen,

Zou iemand mij misschien kunnen helpen met deze vraag?

Ik ben nu een week in de opstart bezig van een aquarium medic yasha, en de afschuimer heeft heel de week elke x wat schuim geproduceerd maar vanmorgen is de afschuimer helemaal niks aan t doen. Hij draait gewoon maar er word geen enkel schuim geproduceerd, is dat een goed teken of niet?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Goede morgen,

Zou iemand mij misschien kunnen helpen met deze vraag?

Ik ben nu een week in de opstart bezig van een aquarium medic yasha, en de afschuimer heeft heel de week elke x wat schuim geproduceerd maar vanmorgen is de afschuimer helemaal niks aan t doen. Hij draait gewoon maar er word geen enkel schuim geproduceerd, is dat een goed teken of niet?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Start je op met dood of levend steen ?
 
Real reef rock was t advies. Ik doe er wel 2 x per week bacto in van colombo


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Real reef rock was t advies. Ik doe er wel 2 x per week bacto in van colombo


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Real reef rock is in principe dood steen dus er is ook niet echt iets om af te schuimen.
De toegevoegde bacteriën alleen zullen de afschuimer ook niet echt veel werk geven, dus dat er weinig schuim wordt geproduceerd is wel normaal.

Zelf zou ik toch een stukje levend steen bijplaatsen om e.e.a. een boost te geven.
Als je bang bent voor plaagdieren zou je kunnen overwegen om een stuk steen uit een goed draaiend aquarium te gebruiken.
 
Omdat het een klein bakje is van 36 liter vind ik het inderdaad spannend om levend steen te gebruiken. Ivm de nodige verhalen van ongewenste gasten. Maar als je denkt dat dat een stuk beter is om dan toch wat levend steen erbij te zeggen zal ik een oproep plaatsen voor een stukje ervaren levend steen 🤣.

Bedankt voor je reactie en advies


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Omdat het een klein bakje is van 36 liter vind ik het inderdaad spannend om levend steen te gebruiken. Ivm de nodige verhalen van ongewenste gasten. Maar als je denkt dat dat een stuk beter is om dan toch wat levend steen erbij te zeggen zal ik een oproep plaatsen voor een stukje ervaren levend steen 🤣.

Bedankt voor je reactie en advies


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zelf heb ik niet zo'n goede ervaring met een real reef rock, maar er zijn ook mensen die er wel een stabiel aquarium mee hebben opgestart.
Dus levend steen is zeker niet de enige methode, maar wel degene waar ikzelf de beste ervaring mee heb.
Op 36 liter heb je natuurlijk helemaal niet veel levend steen nodig om toch al effect te hebben.
Ik weet niet zeker of dit kan, maar je zou ook kunnen overwegen om het steen in stukjes te breken en dan in de overloopkamer te leggen, dan heb je nog minder kans op last van plaagdieren.
 
Bovenaan