Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Hoe weet je dat er genoeg bacteriën in zitten

wijenberg

Senior Forumlid
Hallo,

Graag zou ik weten hoe je weet dat er voldoende bacteriën zijn in je systeem.
Je kan deze niet meten zover mij bekend is.
Stel je gaat opstarten met deels levendsteen en een deel dood steen dan moet je volgens richtlijn bacteriën uit een flesje erbij gooien.
Hierop staat vaak de hoeveelheid te doseren bacteriën.
Ook zit ik te denken aan levend zand of hele fijne grind korrel.
Hoe kan je dan herkennen dat er nog voldoende bacteriën aanwezig zijn of dat je het moet aanvullen of onderhouden?
Ook als je wat langer draaide hoe weet of herken je dat er niet genoeg bacteriën zijn in je systeem.
Uiteraard kent de opstart een lange fase dat je het moet laten rijpen.

Graag hoor ik jullie idee hierover.
 
je kunt het wel meten, en ook nog op een heel eenvoudige manier....alleen de meesten kopen liever voor 50 euro flesjes waarvan je niet weet wat erin zit maar hen wel een feel good gevoel geeft dan dat ze een test uit voeren cq betalen.
slechts een flesje vullen met water en klaar....
maar helaas niet een enkele tester te koop, alleen een set van 7 geloof ik.


https://nl.hach.com/asset-get.download.jsa?id=25593611986
 
Zolang je geen NH3/NH4, no2 meet zit je aardig goed.
 
Klopt inderdaad goede meetgraad is kijken observeren, je kunt je bacterien voeding geven als je bak stabiel draait bv azijn met suiker of alcohol vodka.
 
Het niet kunnen meten van nitriet en ammonium /ammoniak is een goede indicatie van voldoende nitrificerende bacteriën (aerobe bacteriën) in een aquarium. Deze groep bacteriën heeft zuurstofrijke omstandigheden nodig en zet het meeste afval (eiwitten) om in nitraat, het eindproduct van de zogenaamde stikstofkringloop.
Maar je hebt ook denitrificerende bacteriën, deze zetten nitraat om in stikstof, dat vervolgens gewoon aan het water ontwijkt. Maar de denitrificerende bacteriën (anaerobe bacteriën) leven onder zuurstofloze omstandigheden en halen het benodigde zuurstof uit het nitraat NO3. Zoals de meeste wel weten staat de N voor stikstof en de O voor zuurstof in de chemie.
Om voldoende anaerobe bacteriën te laten ontwikkelen in een aquarium heb je massa nodig, levend steen. Namelijk in het binnenste, zuurstofloze gedeelte van het levend steen bevinden zich juist deze anaerobe bacteriën.
In aquaria met te weinig massa ontstaan daarom vaak ook veel eerder problemen met te hoge nitraatwaarde. Er is namelijk te weinig plek voor anaerobe bacteriën.
De opbouw van de verschillende soorten bacteriën in een aquarium kost dus tijd en geduld.
Vandaar dat het meten van nitriet en ammonium /ammoniak in een pas opgestart aquarium van groot belang is. Het niet meer kunnen meten van deze beide waardes is een signaal dat je goed bezig bent en klaar voor de volgende stap, het inbrengen van de zogenaamde poetsploeg.
De anaerobe bacteriën kun je extra laten groeien door extra suikers, lees wodka enzovoorts, aan het aquarium toe te voegen. Uiteraard moet je dit niet doen in een pas opgestart aquarium en zorgen voor voldoende massa.
 
Als ik het goed begrijp kun je het beste met zoveel mogelijk levendsteen starten en met minder dood steen(pilaren).
Wat is ongeveer de richtlijn in het aantal kilo wat je minimaal zou moeten hebben?
Ik zat te denken aan een paar mooie pilaren en ongeveer 25kg levendsteen.
Kan ook meer kg worden maar dat ligt aan de ruimte natuurlijk.
 
Alcohol wordt snel opgenomen door aerobe bacteriën op oppervlaktes en in het water. Ik verwacht niet dat er veel van bij de denitrificerende bacteriën terecht komt.
Deze gebruiken nitraat voor groei waardoor nitraat afneemt maar dat is geen denitrifitie.
 
Om voldoende anaerobe bacteriën te laten ontwikkelen in een aquarium heb je massa nodig, levend steen. Namelijk in het binnenste, zuurstofloze gedeelte van het levend steen bevinden zich juist deze anaerobe bacteriën.
In aquaria met te weinig massa ontstaan daarom vaak ook veel eerder problemen met te hoge nitraatwaarde. Er is namelijk te weinig plek voor anaerobe bacteriën.
.

kennis van 30 jaar geleden, tegenwoordig weten we dat dit niet zo is.
dentrificatie treed ook op in een biofilheel eeenvoudig verlooptm in een aerobe omgeving, alleen is er in de biofilm dan een anaerobe zone.
zoek maar verder eens op MBBR en kaldness K1....ook al 15 jaar oud deze techniek.

Het probleem met denitrificattie is hun delingssnelheid en een goed ontwikkelde biofilm.....en dat kost tijd.
 
Bovenaan