Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Hoe voer je waterwissel het beste uit

Clooney

ZeewaterForum lid
Ik heb een vraag over hoe je het beste een ww uit kunt voeren?
Als je bijv 50 liter zeewater aangemaakt hebt in een vat in de berging, is het dan het eenvoudigst om een opvoerpomp met slang aan te schaffen en zo het aquarium weer te vullen? Vul je het nieuwe zeewater dan in het aquarium of in de sump?
 
Ik heb een vraag over hoe je het beste een ww uit kunt voeren?
Als je bijv 50 liter zeewater aangemaakt hebt in een vat in de berging, is het dan het eenvoudigst om een opvoerpomp met slang aan te schaffen en zo het aquarium weer te vullen? Vul je het nieuwe zeewater dan in het aquarium of in de sump?
Ik voer een waterwissel als volg uit:

Ik vul een bak met osmosewater. Breng dit water eerst op een temperatuur van 25 graden.
Vervolgens voeg ik zout toe tot het goede zoutgehalte. Als het verse water helder is, wordt het meteen gebruikt.
Het water is al de tijd in beweging middels een klein stromingspompje.
Het verse water laat ik altijd via de sump in mijn systeem lopen.
Tegenwoordig hoef je het vers aangemaakte water geen 24 uren meer te laten staan. Dit is nu zeker niet wenselijk, daar het verse zeewater dan zelfs troebel kan worden. Dit betekent dat het ook niet verstandig is om meer water dan nodig is voor de verversing aan te maken.
Hoe het zit met echt zeewater weet ik niet. Daar heb ik geen ervaring mee.
Ik weet alleen dat natuurlijk zeewater uit de Noordzee een lager zoutgehalte heeft dan echt oceaanwater.
Veel succes met waterwissel.

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Het hangt een beetje van uw systeem af.
Zelf maak ik een ton van 160l aan (komt gewoon goed uit met mijn ton zo), wat ongeveer 9% is op mijn systeem.
Dit laat ik een nachtje draaien met een klein opvoerpompje.

De dag nadien leg ik mijn pompen af zoals bij een stroompanne. Aan de achterkant van mijn hoofdbak heb ik een streepje getrokken dewelke net 160l aanduidt indien ik tot daar water aflaat.
Vervolgens laat ik water uit de hoofdbak tot aan het streepje en vul terug aan door vanuit de ton met vers water een slang op het opvoerpompje te plaatsen en terug de hoofdbak in te doen.

Heb eventjes gedacht om het te automatiseren door twee gelijke pompen op een timer te plaatsen via mijn aquariumcomputer en zo zonder het systeem af te leggen gelijktijdig weg te pompen en bij te pompen. Maar voorlopig doe ik dit niet omdat ik tijdens het leeglaten ondertussen ook nog eens passeer met die slang langs de stenen om hier en daar wat vuil af te zuigen. Doe ik niet op de zandbodem, daar heb ik mijn zandhappers voor die alles netjes houden.

Hopelijk heb je hier iets aan?

groetjes en succes.
 
Bovenaan