Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ik wilde mij even voorstellen

Rene001

ZeewaterForum lid
Mijn naam is René en ik woon in Schiedam.

Ongeveer 20 jaar geleden ben ik gestopt met het houden van een zeeaquarium met de afmeting van 2.00x60x60.
Vooral de techniek erom heen vond ik erg boeiend en heb behalve het glas de gehele installatie zelf gebouwd incl. de elektronica.
In die tijd werkte we met een droog / nat filter en een grote eiwit afschuimer.
De computer gestuurde timer met TL dimmer waren toen je van het.
Ik zou hier uren over kunnen praten zo leuk was dat toen.

De aanleiding waarom ik mij hier heb aangemeld is dat mijn zwager deze hobby weer heeft opgepakt en bij het zien hiervan mijn hart weer geopend is.
Hij heeft een kleine nano zeeaquarium via marktplaats gekocht en gevuld met wat levend steen, een leder koraal, wat oortjes, een anemoon met 2 anemoon visjes, een geel lipvisje en een garnaaltje.
De filter techniek zit achterin het aquarium incl. Een klein eiwitafschuimertje en led verlichting erboven.
Het is weliswaar een klein aquarium maar super leuk om te zien en betaalbaar, wel heb ik mijn vraagtekens over de kwetsbaarheid van de waterkwaliteit met zo weinig inhoud.

Kortom ik wil alles weten van de nieuwe technieken en of dit formaat aquarium goed draaiend is te houden.
Als dat het geval is wil ik het weer gaan proberen weliswaar op kleine schaal maar wel met een goede techniek.
Ik hoop dus dat ik een hoop van jullie ervaringen kan leren en uiteindelijk een goede keus kan maken hoe we dit gaan aanpakken.
Ik heb er in iedergeval veel zin in en ik hoop dat jullie mij bestoken met goede tips en ervaringen en misschien kan ik op mijn beurt iets vertellen over mijn ervaringen van een tijd terug.

M.v.g. René
 
Welkom (terug)!

Heb je misschien foto's van je toenmalige bak? TL-dimmer, inderdaad zegt me dat nog wat uit die tijd. Ik had er destijds alleen niet het budget voor...

Net als toen is een groter aquarium wat makkelijker stabiel te krijgen, maar mede dankzij betere techniek, betere meet-mogelijkheden en meer kennis over de chemie is ook een kleiner aquarium prima geschikt. Meer dan toen.

Ik ben benieuwd wat je toen had en wat je nu voor ogen hebt!
 
Bovenaan