Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

No3 en Po4 na 24 uur weer op 0, blijven doseren?

sidd

ZeewaterForum gebruiker
Hallo iedereen,

Mijn bak draait nu zo'n 4 maanden, maar ik blijf 'problemen' houden met een laag No3 en Po4 gehalte. Normaal meet ik 1x per week en corrigeer dan met de DSR No3 en Po4 vloeistof. Bij de meetronde zijn de waardes eigenlijk altijd 0, maar ik heb gisteren gedoseerd en net weer gemeten en hij staat weer op 0.Verbruik is naar mijn idee toch wat aan de hoge kant en lijkt me niet normaal. Op de stenen heb ik geen last van algen, maar op de ramen zit iedere dag toch wel een laagje bruinige alg.

De bezetting van de bak is niet groot, maar het is ook maar een klein bakje (40 liter). Zwemmen 2 visjes in en een klein beetje koraal.

Ik vraag me af of ik er goed aan doe om bij te blijven doseren of is er misschien iets anders aan de hand?

Ik maak geen gebruik van Fe+, maar doseer wel onderstaande vloeistoffen
Calcium
EZ-Trace
CarbonVS
Kh
 
Hallo iedereen,

Mijn bak draait nu zo'n 4 maanden, maar ik blijf 'problemen' houden met een laag No3 en Po4 gehalte. Normaal meet ik 1x per week en corrigeer dan met de DSR No3 en Po4 vloeistof. Bij de meetronde zijn de waardes eigenlijk altijd 0, maar ik heb gisteren gedoseerd en net weer gemeten en hij staat weer op 0.Verbruik is naar mijn idee toch wat aan de hoge kant en lijkt me niet normaal. Op de stenen heb ik geen last van algen, maar op de ramen zit iedere dag toch wel een laagje bruinige alg.

De bezetting van de bak is niet groot, maar het is ook maar een klein bakje (40 liter). Zwemmen 2 visjes in en een klein beetje koraal.

Ik vraag me af of ik er goed aan doe om bij te blijven doseren of is er misschien iets anders aan de hand?

Ik maak geen gebruik van Fe+, maar doseer wel onderstaande vloeistoffen
Calcium
EZ-Trace
CarbonVS
Kh
CarbonVS is een koolstofbron. Dat doseer je om bacteriën te stimuleren bij verhoogde nitraat waardes dit te verbruiken zodat dit niet beschikbaar is voor ongewenste algen. Daarbij wordt tevens extra fosfaat verbruikt.

Je bent dus nitraat en fosfaat aan het doseren om dit omhoog te krijgen samen met een middel waarmee dit sneller/meer verbruikt wordt.

Ik zou ff stoppen met het doseren van een koolstofbron.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
CarbonVS is een koolstofbron. Dat doseer je om bacteriën te stimuleren bij verhoogde nitraat waardes dit te verbruiken zodat dit niet beschikbaar is voor ongewenste algen. Daarbij wordt tevens extra fosfaat verbruikt.

Je bent dus nitraat en fosfaat aan het doseren om dit omhoog te krijgen samen met een middel waarmee dit sneller/meer verbruikt wordt.

Ik zou ff stoppen met het doseren van een koolstofbron.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Stort dan niet de bacterie populatie in? Ik had bij de omschrijving namelijk gelezen dat je eigenlijk nooit moet stoppen met het doseren van CarbonVS. Ik zit nu ook al op de minimale dosering volgens de DSR sheet.
 
Lijkt mij niet dat je bacteriepopulatie in zal storten.
Deze zal zich wel aanpassen naar de nieuwe omstandigheden, dus bij minder voeding --> minder bacterien.

Een koolstof bron wordt ook veelal alleen gebruikt als er een (te) groot aanbod van nitraat en fosfaat is waarbij de 'van nature' aanwezige koolwaterstoffen uitgeput raken. De ratio nitraat/fosfaat (N/P) vs. koolstof is dan uit balans. Dan kan je een koolstof bron toevoegen om bacterien in hun voeding te voorzien zodat ze kunnen delen en N/P op kunnen nemen.

Efficiente eiwitafschuiming helpt daarbij ook nog eens om organische stoffen te verwijderen voordat die omgezet kunnen worden in N/P.

Kort door de bocht. Zolang de bezetting van jouw bak en het daarbij behorende voerderregine de limieten (zowel qua gebruikte techniek als biologisch) niet overschreid is een koolstof bron toevoegen in principe niet noodzakelijk.

Met de minimale bezetting die je beschrijft zou ook ik je adviseren te stoppen met de koolstoftoevoeging.


NB:
Mijn bak draait nu een 20 maanden en ik heb nog op geen enkel moment een koolstof bron toe hoeven voegen.
Ik laat wel een fosfaatverwijderaar meedraaien, afwisselend rowaphos/triton Al99. Let wel, ik ben geen DSR-gebruiker.
 
Nooit stoppen met de Carbon VS.

Je mag deze wel halveren maar nooit er mee stoppen.

Je bacteriecultuur stort wel degelijk in als je er volledig mee stopt!

groet,
Adri
 
Bedankt voor de reacties. Ik zit al op de minimale dosis van 'S1', maar hou dit dan wel aan. Is het dan verstandig dat ik iedere dag No3 en Po4 toevoeg aan het water om op niveau te blijven, buiten het feit dat dit wel erg veel toevoegingen zijn is het ook wel erg veel meten:rolleyes:
 
Bedankt voor de reacties. Ik zit al op de minimale dosis van 'S1', maar hou dit dan wel aan. Is het dan verstandig dat ik iedere dag No3 en Po4 toevoeg aan het water om op niveau te blijven, buiten het feit dat dit wel erg veel toevoegingen zijn is het ook wel erg veel meten:rolleyes:

Je kan die minimale dosis nog wel halveren om te zien of je nitraat en Po4 gaan stijgen.

Zolang beide 0 blijven inderdaad gewoon blijven toevoegen.

groet,
Adri
 
Kan je vertellen wat de theorie hierachter is Alex?
Ik ben niet ingelezen in DSR, dus ben benieuwd.


Nooit stoppen met de Carbon VS.

Je mag deze wel halveren maar nooit er mee stoppen.

Je bacteriecultuur stort wel degelijk in als je er volledig mee stopt!

groet,
Adri
 
Kan je vertellen wat de theorie hierachter is Alex?
Ik ben niet ingelezen in DSR, dus ben benieuwd.

De huidige bacteriecultuur is nu optimaal en er worden bij DSR geen waterwissels gedaan om nutrients kwijt te raken.
De Koolstofbron is het voedsel voor de huidige cultuur, zou je deze weg laten dan sterft een groot deel van deze
cultuur af waardoor je dus ineens een flinke stijging in Po3 en No3 zal gaan zien en ben je weer terug bij af.

Beter een te grote bacteriecultuur met als gevolg dat je Po4 en No3 moet toevoegen dan andersom.

Toevoegen is makkelijker dan het weer er uit halen.

groet,
Adri
 
De huidige bacteriecultuur is nu optimaal en er worden bij DSR geen waterwissels gedaan om nutrients kwijt te raken.
De Koolstofbron is het voedsel voor de huidige cultuur, zou je deze weg laten dan sterft een groot deel van deze
cultuur af waardoor je dus ineens een flinke stijging in Po3 en No3 zal gaan zien en ben je weer terug bij af.

Beter een te grote bacteriecultuur met als gevolg dat je Po4 en No3 moet toevoegen dan andersom.

Toevoegen is makkelijker dan het weer er uit halen.

groet,
Adri
Dit is niet waar want het afsterven zelf levert koolstof, nitraat en fosfaat op die er voor zorgt dat er voeding beschikbaar blijft waar de bacteriën op in leven blijven. Tijdens dit proces zullen nitraat en fosfaat wel stijging maar niet zo dramatisch, dat is een geleidelijk proces. De populatie past zich aan aan het nieuwe evenwicht. Wel is het verstandig om extra te meten zodat je tijdig kunt ingrijpen om een tekort van 1 van de voedingsstoffen te voorkomen. Volgens mij is dit alleen maar geld weggooien om bacteriën te kweken met toegevoegd nitraat, fosfaat en koolstof die je vervolgens afschuimt. Dan kun je beter wat minder van 1 of 2 (ik ken weinig aquaria waarbij alle 3 permanent in evenwicht zijn) van die stoffen toevoegen en minder bacteriën afschuimen wat meteen een stuk vriendelijker is voor de portemonnee.

Verstuurd vanaf mijn SM-T825 met Tapatalk
 
Bij lage nutrienten beoogt je een minimale dosis carbon, omdat meestal blijkt dat dit een beperkende factor is in het controle van de nutrienten.
Daarmee maak je je bacterie cultuur weerbaarder en flexibel.
Aangezien in DSR geen wissels worden gedaan, moet geleerd worden dit proces ook beter te beheersen dan als je met wissels werkt. Je leer er ook beter mee omgaan naarmate je er langer mee werkt.

DSR is een integraal systeem. Als je compenenten gaat weglaten, werkt het niet zoals met het systeem beoogd wordt.
De bacterie cultuur zorgt ook voor de afvoer van andere afvalstoffen en ongewenste metalen. Daarom kunnen DSR systemen zonder wissels.

Veel meten is wat je er zelf van maakt.
Koralen vallen niet om, omdat PO4/NO3 een week op 0 staan.
Met de advies meet intervallen kan je prima het dynamiek van je systeem leren kennen en daarop anticiperen.
Leer je systeem kennen op den duur leer je ook de doseringen kennen en vertellen de koralen je ook of er iets mis is. Tot dan heb je de DSR calculators en de richtlijnen tot je beschikking en dat werkt prima[emoji6]

De correctie doseringen zijn hiermee te berekenen:
http://dsrreefing.com/compactcalc/

Bedenk: Een tekort is makkelijk aan te vullen. Een overschot kan een lijdensweg worden.
De mogelijkheid bestaat ook de afschuimer korte te laten werken. Bedenk wel dat je daarmee behalve po4/no3 ook andere ongewenste stoffen niet afvoert.


Je bak is slecht 40 liters. Dus je kan ook met wissel werken. Het is maar wat je zelf makkelijk vindt.

Kijk hier hoe je de EZ lijn volledig hoort te inplementeren: www.DSRreefing.com/ez-dsr
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk! Weer wat geleerd.
Dank
 
Bedankt voor alle reacties weer!

Als ik je goed begrijp kan ik het best gewoon de DSR meetintervallen een houden en daarop corrigeren. Dus zo'n 1x per week in dit geval. En de CarbonVS moet ik ook gewoon blijven doseren, deze dosering hou ik voorlopig nog wel minimaal omdat ik met een laag nitraat zit. Bij de EZ-Trace stond dat ik de dosering op 50% kan aanhouden van de CaSr, dit hou ik ook aan. Voor de rest heb ik geen producten uit de EZ lijn.

De No3 en Po4 test heb ik vergeleken met de DSR referentie vloeistof, deze testen blijken juist te zijn.

Bruine aanslag blijft dan nog even een apart verhaal, al hebben de koralen en vissen er geen last van lijkt en de slakken vinden het lekker. Blijf het voorlopig dan wel even extra schoonmaken.


Ik heb een watten filter in de overloop om dit vuil op te vangen, zo ziet het eruit na 1 dag.
20180320_073305.jpg
 
Dat het alleen op de ruit zat is helaas niet meer waar. Het komt nu ook op de steentjes en op het koraal zelfs het huisje van de slak krijgt er last van.

Ik zie ook een soort van luchtbelletjes ontstaan op de stenen. Met mijn beperkte kennis zou ik zeggen silicaatalg, maar heb het osmose water nagemeten en die staat op 0.

Ik kwam ergens op het forum tegen dat een onbalans in No3 en Po4 (0.5 - 0.08) kan helpen tegen algen. Zou dat de moeite waard zijn? Nu staat alles bijna tegen de 0
227f02804d33681b12ab9c4641325b4c.jpg
55d4742416212fa623bafd8450cb814e.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
Iemand een idee wat ik het beste kan doen?

Volgens de DSR methode moet ik het nitraat en fosfaat op 2,5 en 0,04~6 houden. Dit doe ik nu ook 1x per week tijdens de meetronde. Moet ik hiermee door blijven gaan of voer ik hier juist de algen mee en kan ik beter even stoppen en zowel fosfaat als nitraat op 0 laten staan?
 
Daarmee maak je je bacterie cultuur weerbaarder en flexibel.

mag ik zeggen dat dit een uitspraak is die voor een leek leuk klinkt maar een microbioloog zal fronsen.
Zonder het te laten ontaarden in een debat waarbij leken snel afhaken hier een link van Adriaan die dit weliswaar ook nog niet helemaal correct maar wel leesbaar voor een leek heeft neergezet.
https://www.aquainfo.nl/de-biofilm/



iets meer over afsterven en herstellen van een biofilm.
https://www.researchgate.net/public..._aerated_submerged_fixed_bed_biofilm_reactors
 
Iemand een idee?

De bruinige sliertige alg blijft in de bak en zit nu ook over m'n buttons heen die daardoor dicht staan. Aan de andere kant lijken wat koralen moeite te hebben met de lage Po4 waardes (Favia, Caulastrea).

Is Po4 een veroorzaker van alg, of is dit voornamelijk No3 en zou ik dagelijks Po4 kunnen doseren om dit op peil te houden? Of is dit alleen maar om meer problemen vragen?
 
Bovenaan