Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Scolomia laat los van skelet

Mjie

Senior Forumlid
Mijn scolomia laat langzaam los van zijn skelet. Weet iemand waarom hij dit doet en wat ik er aan kan doen?
33339179b06181157986dba7905c2b35.jpg


Sent from my SM-G950F using Tapatalk
 
Omdat hij aan het afsterven is.
Zijn je waterwaarden goed of heb je iets aan je stroming, of plaatsing van het koraal veranderd ?
 
Die is aan het sterven maar is trouwens geen scolymia maar een trachyphillia!
 
Het koraal is helaas aan het afsterven. Je ziet ook duidelijk dat het skelet onder het weefsel niet wit meer is, maar is verkleurd. Dit wijst op een algengroei. deze algen duwen het weefsel als het ware van het skelet af. Dit skelet zal ook niet meer herstellen op de beschadigde plekken.
Het heeft met de waterkwaliteit te maken. Ik weet allen niet precies wat.
 
:( hij deed het zo goed... Ok bedankt!

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
 
Inderdaad een Trachyphyllia. Ik ga er van uit dat je geen gekke ongewenste stoffen in je water hebt. Wat je kunt proberen is hem een uurtje of twee te baden in een bad met een breedspectrum-antibioticum als je daar aan kunt komen.
 
Inderdaad een Trachyphyllia. Ik ga er van uit dat je geen gekke ongewenste stoffen in je water hebt. Wat je kunt proberen is hem een uurtje of twee te baden in een bad met een breedspectrum-antibioticum als je daar aan kunt komen.
Hij heeft al eerder voor een groot deel losgelaten. Dat is toen vanzelf gestopt. Vervolgens was hij enorm in formaat toegenomen in de loop van een half jaar. Alles wat hij gegroeid was zat niet vast en wjebelde een beetje in de stroming. Daardoor kon ik hem ook niet meer goed voeren. Sinds een maand of twee wil hij niet meer eten en ging hij steeds wat losser zitten.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
 
Is het de moeite waard om de afgevallen poliep nog ergens op te plakken of is hij nu ten dode opgeschreven?

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
 
Is het de moeite waard om de afgevallen poliep nog ergens op te plakken of is hij nu ten dode opgeschreven?

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Op een rustige plek leggen zodat hij niet beweegt in de stroming. Met goede en stabiele waterwaardes, voldoende licht en voeding is er geen rede waarom hij geen nieuw skelet gaat vormen. Een te sterke stroming is nu het grootste gevaar.
Een polyp bailout als gevolg van stress komt vaker voor, ik denk dat hier dat proces in het verleden al is gestart en al te ver gevorderd waardoor het wiebelende koraal geen andere keus had dan het proces af te ronden ondanks het verdwijnen van de eerdere stress.

Verstuurd vanaf mijn SM-T825 met Tapatalk
 
Bovenaan