Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

heteractis zeeanemoon doet raar HELP!!!

eline_debacker

ZeewaterForum lid
Hallo,

Ik ben sinds zaterdag de trotse eigenaar van 2 anemonen. 1 S. gigantea en 1 H. magnifica. De tapijtanemoon doet het prima, maar de andere trekt samen en duwt haar maag naar buiten. Ze deed dit zaterdagavond voor het eerst, zo'n 15min. Zondagavond weer eens 15min. maar nu doet ze dit constant. En nu trekt ze op meerdere plaatsen samen. Ze vormt als het ware een klaverblad met haar maag gedeeltelijk naar buiten geduwd. Wat moet ik doen??? Ben helemaal in paniek nu, is mijn eerste aquarium, en vind het vreselijk dat ik niet weet wat er aan de hand is en wat ik moet doen. Waterwaardes juist opnieuw gemeten (na gisteren) pH=8, KH=8 en NO2 = 0,25mg/l !! oei, dit was gisteren niet. WAT MOET IK DOEN???

Eline
 
Hij draait nu 6 weken. Was niet zo hoog, dat ik het juist. Hij was reeds gedurende 2 weken 0.
Ik ben wel al een week op zoek naar de hermietkreeft, lijkt wel verdwenen, mss ...
Ik weet het niet :-(

Hoelang draait je bak aangezien je no2 erg hoog is


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Heteractis anemonen zijn zeer gevoelige dieren, die uitstekende en hele stabiele waterkwaliteit behoeven. Dan nog zijn ze moeilijk houdbaar. Daarnaast worden ze heel erg groot en hebben ze heel veel ruimte nodig. Absoluut dieren voor mensen met veel ervaring en een goed ingedraaide bak (meer dan 1 jaar).

Tapijtanemonen zijn ook niet makkelijk en zou ik ook ten zeerste afraden in een pas opgestarte bak.

Anemomen die hun mond zo uitstulpen als op de foto laten je weten dat ze het niet naar hun zin hebben en als er niks verbeterd gaan ze er op den duur aan onderdoor.

Je schrijft dat je nitriet (NO2) meet. Nitriet is gistig voor dieren en mag niet meetbaar zijn. Dat je dit nu wel meet na inbrengen van dieren suggereerd dat de bacteriecultuur (die zorgt voor denitrificatie: ammoniak -> nitriet -> nitraat) in je bak nog niet opgewassen is tegen de hoeveelheid ingebrachte dieren (vervuilers, produceren ammoniak).

Meet je ook nitraat (NO3) en fosfaat (PO4)? Verhoogde waardes hiervan houden ze ook niet van...
 
Dank je wel voor de super uitleg, kwou dat ik dat ook gehad had in de winkel :( dan had ik dit drama kunnen vermijden.
ze zitten er spijtig genoeg nu in en ik wil kost wat kost zorgen dat die beestjes blijven leven.

De nitriet heb ik ondertussen ook terug onder controle, sinds woensdagmorgen terug 0mg.
Nogmaals mijn water volledig getest, 0mg NO2, 0,25mg NO3, 0,03mg PO4, pH 8 en KH 8. Ik denk dat dat goed is?

Ik begrijp ook niet hoe het komt dat de tapijtanemoon het perfect doet en de andere er zo slecht bij staat, ik hoop echt dat ze het haalt. Ik kan niet meer doen dan zorgen dat men waterwaarden goed zijn en afwachten zeker.
 
Ik vrees dat je weinig meer kunt doen dan aankijken. Lees je goed in voor je toekomstige aankopen doet, de twee anemonen waren een erg slechte keuze om mee te beginnen. Het komt maar zelden voor dat het advies van een winkelier zeer goed is. Hoewel de winkeliers proberen op een eerlijke manier hun boterham te verdienen, zijn er helaas veel winkeliers die niet goed weten wat ze verkopen. De verantwoordelijkheid voor het goed houden van dieren ligt grotendeels bij de liefhebber zelf.

Hopelijk komt het goed met je anemonen. Ga in elk geval niet overhaast van alles ondernemen zonder het hier te overleggen.
 
Bovenaan