Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Afschuimer Deltec SC 1531: Hoeveel liter water per uur er langs?

(gesloten account)

ZeewaterForum gebruiker
Ik heb een vraag? Ik zou graag bij mijn red sea reefer 250 de perfecte hoeveelheid water door de sump laten gaan dat de afschuimer aankan. Nu is de vraag: 'Hoeveel liter water moet er langs de Deltec SC 1531 gaan?'

Ik kan dit niet helemaal vinden of ik begrijp het nog niet helemaal.

Op de site kan ik vinden:

- Produceert tussen de 100 en de 1300ltr per uur pomp is regelbaar.

Dit is het liter per uur lucht dat er langs gaat? Is dit gelijk aan het aantal liter per uur water dat er langs gaat? Zo ja, Kan ik dan aannemen dat als ik de afschuimer op 40% laat draaien er 0,4 x 1300 = 520 liter per uur water langs moet gaan. En dus dit ook door de sump moet laten gaan?


Nu zit er in een reefer 250 liter water (+ refugium van +/- 30 liter) = 280 liter water. Overal lees je dat de inhoud 5x langs de sump moet gaan. Dit zou betekenen dat er 1.400 langs de sump per uur moet gaan. In dit geval moet de afschuimer op 100% staan en zelfs dan is de afschuimer eigenlijk te klein. Zit ik hiermee goed of beredeneer ik dit fout?
 
Ik heb dezelfde afschuimer op mijn 230 liter systeem, bevalt prima! Ik heb in mijn bak een Eheim 3000 liter opvoerpomp. Ik zou me niet te druk maken over de exacte cijfers qua keren per uur dat alles door de sump gaat. Als het water heel snel gaat stroomt het meeste water en vuil toch langs je afschuimer.

Ik heb hem zo ingesteld dat het waterniveau zo laag mogelijk is en dat de bubbels ongeveer tot de onderkant van de beker komen. Op deze manier krijg ik vrij "droog" schuim en is de vloeistof in de beker een koffiekleur. Geloof dat hij op ongeveer 70% draait. Als ik harder laat blazen schuimt hij te nat af en is je beker binnen no-time vol.
 
Ik heb dezelfde afschuimer op mijn 230 liter systeem, bevalt prima! Ik heb in mijn bak een Eheim 3000 liter opvoerpomp. Ik zou me niet te druk maken over de exacte cijfers qua keren per uur dat alles door de sump gaat. Als het water heel snel gaat stroomt het meeste water en vuil toch langs je afschuimer.

Ik heb hem zo ingesteld dat het waterniveau zo laag mogelijk is en dat de bubbels ongeveer tot de onderkant van de beker komen. Op deze manier krijg ik vrij "droog" schuim en is de vloeistof in de beker een koffiekleur. Geloof dat hij op ongeveer 70% draait. Als ik harder laat blazen schuimt hij te nat af en is je beker binnen no-time vol.

Ja maar omdat ik met mijn opvoerpomp veel overcapaciteit heb kan het zijn dat er teveel water langskomt en dus de werking van de afschuimer tenniet doet. Kan je een fototje nemen van hoe je de skimmer afgesteld hebt staan? Hoe hoog het draai gedeelte staat?
 
Volgens mij klopt die de redenering niet helemaal.
Als ik het beredeneer kom ik uit op het volgende

Afschuimer X gebruikt .... liter lucht+water per uur uit de volledige inhoud aquarium water en verwijdert daarmee een bepaalde hoeveelheid afvalstoffen. Als het water er sneller langs stroomt door een hoge opvoer capaciteit komt het er ook meerdere keren per uur langs.
Netto afschuimcapaciteit zal ongeveer hetzelfde blijven. Dit regel je met de lucht en water toevoer naar de afschuimer.

Natuurlijk geldt voor de rest van de sump wel een ideale doorstroom tijd.

Toch?!
 
Ja maar als het water er sneller langs stroomt door een hoge opvoer capaciteit komt het er ook meerdere keren per uur langs, dit zou betekenen dat er meer water langs de skimmer komt dat niet benut wordt en dus ongeskimmed blijft en 'vies' water terugstroomt via de opvoerpomp je bak in.

Het blijft heel theoretisch, want misschien in de praktijk is het helemaal niet zo perfect af te stellen.

Afschuimer X gebruikt .... liter lucht+water per uur uit de volledige inhoud aquarium water en verwijdert daarmee een bepaalde hoeveelheid afvalstoffen. Als het water er sneller langs stroomt door een hoge opvoer capaciteit komt het er ook meerdere keren per uur langs.
Netto afschuimcapaciteit zal ongeveer hetzelfde blijven. Dit regel je met de lucht en water toevoer naar de afschuimer.
 
Ja maar als het water er sneller langs stroomt door een hoge opvoer capaciteit komt het er ook meerdere keren per uur langs, dit zou betekenen dat er meer water langs de skimmer komt dat niet benut wordt en dus ongeskimmed blijft en 'vies' water terugstroomt via de opvoerpomp je bak in.

Het blijft heel theoretisch, want misschien in de praktijk is het helemaal niet zo perfect af te stellen.
Maar het volume water wat je zou moeten afschuimen blijft hetzelfde.. natuurlijk zijn richting allebei de extreme dezen theorieën volledig te verwaarlozen.

Lood om oud ijzer... komt goed dus

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
Bovenaan