Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

DSR dagdosering met elkaar mixen

sidd

ZeewaterForum gebruiker
Goedemorgen iedereen,

Ik ben een aantal weken geleden begonnen met DSR. Ik heb nu een redelijk beeld van het dagverbruik en vul dit iedere avond met de hand aan omdat ik nu nog maar 1 doseerkanaal heb en ik hier het verdampingswater mee aanvul;)

Per dag vul ik hiermee 650ml aan verdampingswater mee toe. Ik ben benieuwd of het mogelijk is om de DSR stoffen per dag of 2 of 3 dagen met elkaar te mixen en aan te laten vullen met het verdampingswater. Het gaat om onderstaande stoffen:
Kh+
CaSr+
Mg+
I+
CarbonVS

Ik had ergens gelezen dat Kh+ met niets te mixen was, maar vraag me af of dit ook zo is voor doseringen die je op korte termijn gaat toevoegen. In het aquarium mix je in principe ook alles met elkaar toch?

Hoop dat iemand hier iets over kan zeggen!
 
Goedemorgen iedereen,

Ik ben een aantal weken geleden begonnen met DSR. Ik heb nu een redelijk beeld van het dagverbruik en vul dit iedere avond met de hand aan omdat ik nu nog maar 1 doseerkanaal heb en ik hier het verdampingswater mee aanvul;)

Per dag vul ik hiermee 650ml aan verdampingswater mee toe. Ik ben benieuwd of het mogelijk is om de DSR stoffen per dag of 2 of 3 dagen met elkaar te mixen en aan te laten vullen met het verdampingswater. Het gaat om onderstaande stoffen:
Kh+
CaSr+
Mg+
I+
CarbonVS

Ik had ergens gelezen dat Kh+ met niets te mixen was, maar vraag me af of dit ook zo is voor doseringen die je op korte termijn gaat toevoegen. In het aquarium mix je in principe ook alles met elkaar toch?

Hoop dat iemand hier iets over kan zeggen!

kaliumjodide kan bij natrium(bi)carbonaat
magnesiumchloride kan bij bij calciumchloride

hetgeen wat je toevoegt naar verbruik is anders dan de verhouding die verwijdert wordt ter compensatie van de saliniteit. Tenslotte zit er een deel natrium en chloride (samen tafelzout) bij de stoffen die je toevoegt die ook weer wilt verwijderen na verloop van tijd.. (via de afschuimer / handmatig verwijderen) anders wordt je water steeds zouter. Dit berekenen kan maar als je door "trail en error" hebt vastgesteld wat je netto moet toevoegen dan kan je dit gewoon combineren. (tenslotte doen andere methodes dit ook.. zijn toch allemaal dezelfde stofjes die je toevoegt..).
 
Bedankt voor je reactie. Het het inmiddels al geprobeerd en dit lijkt goed te gaan. Maar ga toch maar snel op zoek naar een grotere doseerpomp, dat is een stuk eenvoudiger;)
 
Je kan Kh niet met de andere stoffen mixen, dan gaat het een andere verbinding aan met calcium en magnesium en dan ga je neerslag krijgen en verliezen stoffen ook hun doel.

groet,
Adri
 
ohh.. In dat geval haal ik Kh+ er maar gelijk uit en doseer ik die voorlopig even met de hand. De mix van CaSr+ , Mg+ , I+,CarbonVS is geen probleem? Het is allemaal ook erg verdunt natuurlijk
 
ohh.. In dat geval haal ik Kh+ er maar gelijk uit en doseer ik die voorlopig even met de hand. De mix van CaSr+ , Mg+ , I+,CarbonVS is geen probleem? Het is allemaal ook erg verdunt natuurlijk
Zo eenvoudig is dit niet, je kan niet zomaar stoffen bij elkaar kwakken. Als je het e.e.a wil combineren dan is dit mogelijk, maar zal je je hier eerst goed in moeten verdiepen en heel veel berekenen... Als ik zo je reactie lees, dan heb je geen idee waar je aan begint en kan je beter exact het DSR programma volgen zoals dit is opgezet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Misschien wat te simpel gedacht inderdaad:p. Ik weet niet wat de stoffen onderling met elkaar doen, maar het berekenen ervan en hoeveel ik moet toedienen heb ik wel goed berekend, zeker omdat ik bij de DSR calculator wat eigenaardigheden ontdekte.

Omdat het voor mijn kleine bakje echt 0.x ml werk was heb ik de oplossingen allemaal moeten verdunnen, ik heb nu dus een aantal flesjes met een sterk verdunde oplossing waarbij ik zo'n +/- 10ml van elke oplossing moet toedienen per dag. Omdat mijn gedachte was dat dit in het aquarium ook direct allemaal bij elkaar komt, dacht ik dat het ook wel in het reservoir kon wat het verdampingswater bijvult. Hiervan weet ik namelijk precies hoeveel ml er per dag wordt aangevuld en weet hoeveel er in het reservoir zit. Bijkomende voordeel was ook dat het dan geleidelijk wordt toegevoegd over de dag i.p.v. alles in één keer 's-avonds.

Maar als de stoffen hierin een reactie met elkaar aangaan is dat niet zo'n succes.

Ik ga maar op zoek naar een doseerpomp, met een 4 kanaals moet ik volgens mij al een eind komen.
 
Misschien wat te simpel gedacht inderdaad:p. Ik weet niet wat de stoffen onderling met elkaar doen, maar het berekenen ervan en hoeveel ik moet toedienen heb ik wel goed berekend, zeker omdat ik bij de DSR calculator wat eigenaardigheden ontdekte.

Omdat het voor mijn kleine bakje echt 0.x ml werk was heb ik de oplossingen allemaal moeten verdunnen, ik heb nu dus een aantal flesjes met een sterk verdunde oplossing waarbij ik zo'n +/- 10ml van elke oplossing moet toedienen per dag. Omdat mijn gedachte was dat dit in het aquarium ook direct allemaal bij elkaar komt, dacht ik dat het ook wel in het reservoir kon wat het verdampingswater bijvult. Hiervan weet ik namelijk precies hoeveel ml er per dag wordt aangevuld en weet hoeveel er in het reservoir zit. Bijkomende voordeel was ook dat het dan geleidelijk wordt toegevoegd over de dag i.p.v. alles in één keer 's-avonds.

Maar als de stoffen hierin een reactie met elkaar aangaan is dat niet zo'n succes.

Ik ga maar op zoek naar een doseerpomp, met een 4 kanaals moet ik volgens mij al een eind komen.
Om een idee te geven kan je hier eens kijken; http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?t=172076

Heeft me maanden gekost om de berekeningen in kaart te brengen en te verifieren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Zo'n doseerpomp zijn de kosten niet. Zeker niet als je daar zoveel gemak voor terug krijgt. Als de de zeer vloeistoffen te mixen waren had Glenn dat allang gedaan dus ik zou ze wel gescheiden houden. Daar zijn goede redenen voor.
Ik ben pas geleden ook opgestart met DS erin je zie en heb toen belangrijke info gevonden;

Quote van het DSR forum:

Doseren altijd in de stroming. bv bij uitstroom van de afschuimer.
EZCarbon mag overdag in 1-3 dosering
EZbuffer verspreiden over 6-20 doseringen en het liefst ook gedurende de nacht (dit houd de ph stabieler)
- Calcium kan in 3-6 doseringen per dag liefst tijdens de licht periode
- Dosering kan prima met 5 minuten verschil mits er genoeg stroming is.
Ik hou zelf voor EZBuffer de oneven uren aan en de EZCalcium de even uren.
EZTrace mag zelfs gelijktijdig gedoseerd worden met andere producten.


 
Zo'n doseerpomp zijn de kosten niet. Zeker niet als je daar zoveel gemak voor terug krijgt. Als de de zeer vloeistoffen te mixen waren had Glenn dat allang gedaan dus ik zou ze wel gescheiden houden. Daar zijn goede redenen voor.
Ik ben pas geleden ook opgestart met DS erin je zie en heb toen belangrijke info gevonden;

Quote van het DSR forum:

Doseren altijd in de stroming. bv bij uitstroom van de afschuimer.
EZCarbon mag overdag in 1-3 dosering
EZbuffer verspreiden over 6-20 doseringen en het liefst ook gedurende de nacht (dit houd de ph stabieler)
- Calcium kan in 3-6 doseringen per dag liefst tijdens de licht periode
- Dosering kan prima met 5 minuten verschil mits er genoeg stroming is.
Ik hou zelf voor EZBuffer de oneven uren aan en de EZCalcium de even uren.
EZTrace mag zelfs gelijktijdig gedoseerd worden met andere producten.



Indien het EZ betreft en niet zelf aangemaakte stamoplossingen volgende DSR dan valt er inderdaad niks te mixen.
 
Omdat mixen toch niet zo'n succes bleek te zijn heb ik dit weekeind hard geklust en een doseerpomp 'gemaakt'. Ik heb hiervoor een Jebao DP-4 slave gebruikt, deze uit elkaar gehaald en mijn eigen computer (arduino) achter aangesloten. Hiermee kan ik nu alle 4 de kanalen gebruiken, maar ook de temperatuur meten en waterniveau's. En dit ook allemaal via het web:cool:


20180317_105751.jpg
20180318_144313.jpg
20180317_153759.jpg

Alles aangesloten en eerst uitgebreid gecalibreerd. Tussen de verschillende pompjes zat en klein verschil, maar nu is een dosering van 3ml ook bij allemaal precies 3ml.
20180317_153804.jpg
 

Bijlagen

  • 20180318_080648.jpg
    20180318_080648.jpg
    83,3 KB · Weergaven: 28
20180318_144341.jpg
In het aquarium druppelen ze in de uitstroom van de sump, is dit goed of kan ik hem beter bij de overloop uit laten komen?

Kh+.jpg
Kh+ 6 doseringen per dag/nacht

CaSr+.jpg
CaSr+ 4 doseringen overdag als het licht is ingeschakeld

CarbonVS.jpg
CarbonVS 3 doseringen

EZ-Trace.jpg
EZ-Trace 5 doseringen dag/nacht



De EZ-Trace heb ik gekocht omdat ik hiermee een aantal kanalen kan besparen.

Dit scheelt zo een hoop werk denk ik:eek:
 
Omdat mixen toch niet zo'n succes bleek te zijn heb ik dit weekeind hard geklust en een doseerpomp 'gemaakt'. Ik heb hiervoor een Jebao DP-4 slave gebruikt, deze uit elkaar gehaald en mijn eigen computer (arduino) achter aangesloten. Hiermee kan ik nu alle 4 de kanalen gebruiken, maar ook de temperatuur meten en waterniveau's. En dit ook allemaal via het web:cool:


Bekijk bijlage 488086
Bekijk bijlage 488090
Bekijk bijlage 488087

Alles aangesloten en eerst uitgebreid gecalibreerd. Tussen de verschillende pompjes zat en klein verschil, maar nu is een dosering van 3ml ook bij allemaal precies 3ml.
Bekijk bijlage 488088
Goed bezig!

Of je full of EZ doet, volg het programma zoals het beschreven staat.

Het is op basis van eigen ervaring, calculaties en terugkoppeling van de gebruikers ontwikkeld, om de hobby te bezigen met een optimale beleving en een mooi eindresultaat.


79d07d8517b6e14bd7b08c1df8547b7d.jpg



In full DSR is magnesium niet standaard opgenomen is de basis doseeropstelling, omdat dit bij elke bak en bezetting sterk wisselt.
Al die stoffen die geen vast verbruik hebben worden gedaan op basis van correcties. Als er eenmaal een patroon/verbruik bepaald kan worden, kan je deze automatisch gaan doseren.

Voor het gemak is de EZ doseerlijn ontwikkeld. Daarin zit magnesium, mangaan, iodide, sulfaat en kalium verwerkt in EZTace (fles4)

EZTace kan prima toegepast worden binnen het FullDSR programma om doseerkanalen te besparen (en voor het gemak)
 
Laatst bewerkt:
Amai, goed bezig
 
Bovenaan