Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

JMB met T5?

OJB

ZeewaterForum lid
Ik gebruik nu een jaar de LED verlichting van JMB (2x 27W wit/blauw en 1x 27W blauw) boven mijn kubus van 60x60x60. Voor het grootste gedeelte ben ik wel tevreden, alleen de SPS koralen die bovenin staan komen volgens mij net wat tekort.

verlichting.jpg

Nu zit ik er aan te denken om 2x T5 bij te leggen. Ik heb een gesloten kap en dat wil ik ook graag zo houden. Na wat zoekwerk op internet denk ik dat de ATI Coral plus en ATI blue plus (beiden 24W) een mooie combo zou zijn als aanvulling op de LED. Helaas is de binnenmaat van mijn bak 58 cm waardoor ik nog geen standaard armatuur heb kunnen vinden die past. Ik denk dat ik zelf wat ga bouwen met een Arcadia T5 controller. Ik kan de buizen dan iets scheef leggen zodat het past.

Nou ben ik wel benieuwd naar de ervaring van JMB gebruikers. Zijn er hier mensen die ook JMB verlichting hebben in een gesloten kap die T5 hebben bijgelegd? Wat zijn jullie ervaringen daarmee? De temperatuur onder de kap zal door de T5 wel wat oplopen, hebben jullie iets gemerkt aan de LED? Werken jullie met extra koeling? Als iemand ervaring heeft met T5 bij LED leggen van een ander merk ben ik uiteraard ook benieuwd naar de ervaringen.
 
Jmb heeft ook twee watt deze zijn super voor de koralen .leg er daar maar een van bij :)
 
Ik heb jmb 2x wit blauw 1xblauw
Echter om toch wat breder spectrum te hebben ook t5 erboven.
Jawel lampen van ati en arcadia ballast.
Ik zit zelf in de opstart van de hobby maar alleen led vertrouw ik nog net niet tenmiste niet die van jmb.

Ik heb ook een gesloten kap mijn ledbalken draaien op max 90% zodat ze niet te warm worden. De t5 schakelt een uur of 6 bij.

Ik merk dat de temperatuur langzaam oploopt in mijn aquarium dus daarom heb ik er ook een koeler langs staan.

Mijn t5 lampen hangen aan de jmb ledbalken met plexiglas steuntjes (zelf gemaakt).
 
Ik zat ook te denken aan een Arcadia controller. Scheelt die 10% dimmen op de balken zoveel warmte? Welke ATI kleuren gebruik je?
Heb je het hele jaar door een koeler op je bak nodig nu met die T5?

Heb je misschien een foto hoe je de balken en T5 nu in de kap hebt zitten?
 
15208841887951133662905.jpg

Koeler staat 1 of 2 keer aan op t eind van de dag vandaag heb ik hem niet horen draaien. Max temperatuur heb ik op 26,5 graad.
Zonder de koeler werd de bak net wat warmer dan 27 graden. Daarbij zit er ook nog verschil in hoe warm het in huis is.

Leds dim ik met een time led controller zo'n zwart blokje die ik heb aangepast zodat hij werkte met mijn balken. De originele controller vond ik niet makkelijk en had meer kanalen nodig.
 
Thanks!

Goed om te horen dat het meevalt met de temperatuur. Ik heb aan de achterkant ook 2 ventilatiegate zitten in de glasrand. Ik kan daar eventueel nog een kleine fan inbouwen die voor wat extra luchtcirculatie zorgt.

Heldere foto, ik zat aan een vergelijkbare indeling te denken. Ik gebruik 2 JMB controllers voor de balken.

Ik heb vandaag een Arcadia controller voor 2x 24W en een ATI Coral plus en Blue plus T5 gekocht. Binnenkort weer wat knutselen!
 
Nou, het is gelukt!

Wederom puzzelen met de beschikbare ruimte maar er liggen twee 24w T5 bij. Een coral plus en een blue plus, beide van ATI.

Over meerdere dagen verspreid heb ik de tijdsduur van de T5's opgevoerd. LED van 12:00 tot 22:00. T5 komt erbij tussen 14:00 en 20:00.

De ballast kon ik kwijt in de droge kamer. De warmte valt me tot nu toe mee. Ook de leds voelen niet warmer aan. Koralen vinden het iig erg fijn!

20180523_195355.jpg
 
Bovenaan