Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dwergmurene Gymnothorax Melatremus, enkele vraagjes...

Pikey

ZeewaterForum gebruiker
Bij deze zou ik graag bovenvernoemde dwergmurene in mijn aquarium willen houden, maar, eerlijk gezegd, ik heb geen enkele ervaring met murene's en nu had ik graag eens geweten als bepaalde van mijn huidige aquariumbewoners een mogelijk prooi zouden kunnen zijn.

Zo ben ik een beetje bang dat mijn Tridacna Derasa, mijn zandzevende zeester en mijn twee grote bloedgarnalen (Lysmata Debelius) op het menu zouden staan van een Melatremus.

Iemand enig idee of ervaring hieromtrent...?
 
Je hebt murenes die graag schaaldieren eten en je hebt er die graag vis hebben, Nu wat ik je uit ervaring wel zou afraden is vissen houden die een lange vorm hebben of die gwn te klein zijn, Heb je een rifaquarium dan raad ik je enkel een stermurene aan deze vallen nog goed mee qua agressie tegenover andere medebewoners maar je moet hoe dan ook altijd beetje geluk mee hebben, Je kan je murene nog zo veel voeren uiteindelijk valt zo een vis altijd ten prooi als hun jachtinstinct opkomt, Over het algemeen zal je je murene niet al te vaak zien een murene ziet ook heel slecht dus hij gebruikt dan ook vooral zijn geur en die is zeer goed, Waar je ook zeker op moet letten is dat je bak goed afgesloten is deze intrigerende beesten zijn meesters in het ontsnappen en kunnen gerust enige tijd overleven uit het water, Dus hopelijk heb ik je met deze info al wat verder geholpen.
 
Bij deze zou ik graag bovenvernoemde dwergmurene in mijn aquarium willen houden, maar, eerlijk gezegd, ik heb geen enkele ervaring met murene's en nu had ik graag eens geweten als bepaalde van mijn huidige aquariumbewoners een mogelijk prooi zouden kunnen zijn.

Zo ben ik een beetje bang dat mijn Tridacna Derasa, mijn zandzevende zeester en mijn twee grote bloedgarnalen (Lysmata Debelius) op het menu zouden staan van een Melatremus.

Iemand enig idee of ervaring hieromtrent...?
Derasa en zeester zijn geen probleem. Bloedgarnalen: ik verwacht dat ze te groot zijn, maar hier zit een mogelijk risico. Zeker als je de melatremus goed doorvoed houdt zou ik dit risico aandurven.
 
Tanne en Stermurene, alvast bedankt voor de info! Daar ben ik al heel wat mee!

De bak is alleszins afgedekt. Ik heb al enkele keren tegen gekomen dat er een vis is uitgesprongen en sedert dat ik me een Hawaiiensis gekocht had, heb ik er ineens een net ook op gelegd.

De bloedgarnalen heb ik ondertussen bijna 4 jaar, dus dat zijn al grote rakkers.

En echt kleine vissen heb ik niet. De kleinste zijn mijn lipvissen (een Anampses en een Meleagris) en deze zijn beiden toch al minstens 5 à 6 centimeter groot. Nu heb ik ook gelezen dat de Melatremus echt wel een klein blijvende murene is, en dat alles wat te groot is voor zijn bek, aan zich zal passeren.

Wel nog een ander probleem:

ik heb een héél open scape. Mijn volledige scape rust slechts op 6 punten, dus schuilplaatsen heb ik niet. Eind dit jaar ga ik over naar een grotere aqua, maar ook daar zal het hetzelfde verhaal worden: zo goed als geen schuilplaatsen. Ook mijn bodem is slechts een halve centimeter dik.
Nu ben ik wel van plan om in de nieuwe bak een dikkere zandbodem te leggen en hierin kan ik een buizenframe verstoppen voor de murene, met een aantal in- en uitgangen.

Volstaat het dan voorlopig om als schuilplaats in mijn huidige aqua ook enkele pvc buizen te leggen?

En mogelijks nog een domme vraag, maar ik heb een 95% sps bak met een overgroot deel aan acropora's. Is een murene, in dit geval dan een Melatremus, reefsafe naar sps toe?
 
Melatremus is net als alle murenes reefsafe. Alleen kreeftachtigen en vissen die goed in de bek passen lopen risico. Niks aan de hand met koralen dus. Enkele pvc-pijpen zijn prima geschikt. Ze hebben echt schuilplaatsen nodig om zich thuis te voelen. Zonder zullen ze zich nog meer verstoppen.

Slechts weinig mensen kennen de melatremus, daarom zul je niet gauw ervaringen vinden. Alleen de kleinste kreeftachtigen en vissen lopen risico.

Neem de opmerking van Stermurene wel serieus dat deze dieren uit de bak (of naar het filter) kunnen kruipen!
 
Inderdaad,

veel info vind je er niet over terug, mogelijks zal de aankoopprijs van dit beestje er wel voor iets tussen zitten ook.

Maar ik neem jullie info zeker mee!

De bedoeling is in de eerste plaats dat dit beestje de verzorging en thuis krijgt zoals het hoort, vandaar mijn vraag naar info ;)

Maar nogmaals bedankt voor de reacties! We zullen er toch nog enkele nachtjes over slapen vooraleer we de knoop eventueel zullen doorhakken...
 
Misschien toch nog een interessante vraag:

op verschillende youtube filmpjes zie je dat een Melatremus gevoederd wordt met een pincet (stukjes garnaal), maar ook, eens ze de omgeving gewend zijn, zie je ze het eten oppikken vanop de bodem.

Ik heb ook een stekkenbak van een 100 liter meedraaien op mijn systeem. Zou het nu interessant zijn om de murene eerst in de stekkenbak onder te brengen en hem daar "het eten" gewend te maken en hem dan pas in de hoofdbak steken? Of gewoon direct de bak in?
 
Misschien toch nog een interessante vraag:

op verschillende youtube filmpjes zie je dat een Melatremus gevoederd wordt met een pincet (stukjes garnaal), maar ook, eens ze de omgeving gewend zijn, zie je ze het eten oppikken vanop de bodem.

Ik heb ook een stekkenbak van een 100 liter meedraaien op mijn systeem. Zou het nu interessant zijn om de murene eerst in de stekkenbak onder te brengen en hem daar "het eten" gewend te maken en hem dan pas in de hoofdbak steken? Of gewoon direct de bak in?

In principe lijkt het me niet nodig om de murene eerst aan het voer te laten wennen omdat vrijwel alle murenes echte vreet machines zijn tenzij je echt grote eters hebt in je aquarium die het eten wegsnoepen van de murene dan kan je hem beter wel even afzonderen.
 
Wel, dat van die "vreetmachines" heb ik nog al eens gelezen, maar dat zou ook negatief kunnen zijn blijkbaar.

Volgens dat ik dus ook las, is dat ze zich echt kunnen overeten en dat je ze dus niet teveel eten mag geven.

Volstaat het om ze bijvoorbeeld iedere twee dagen een garnaal aan te bieden? En moet je ze effectief gericht blijven voederen (met een tang dus), of eten ze na enige tijd gewoon met de pot mee?
 
Ik heb de Dwergmurene reeds jaren en geen enkel probleem, hij heeft een vaste plek in zijn schuilplaats en wordt gevoederd met vis garnalen en mosselen. Ten opzichten van bloedpoets en kappers garnalen is er geen enkel probleem hij laat zichzelf poetsen door de bloed garnalen en de poetsgarnalen.Ik voer om ongeveer twee keer per week een flinke mossel of wat spiering en garnalen. De enige keer dat ik ze door de bak heb zien zwemmen is op de avond dat ze gingen paren.Hij zit altijd op dezelfde plek in zijn schuilplaats alleen wanneer hij honger heeft gaat hij op verkenning.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ok, top!

Bedankt om uw ervaringen te delen Yabby!!!

Nog een laatste vraag: om hem een voorlopige schuilplaats te bieden, volstaat dan een pvc buis met een lengte van 30 centimter en een diameter van 25 millimeter? Of moet deze langer/groter zijn?
 
Ok, top!

Bedankt om uw ervaringen te delen Yabby!!!

Nog een laatste vraag: om hem een voorlopige schuilplaats te bieden, volstaat dan een pvc buis met een lengte van 30 centimter en een diameter van 25 millimeter? Of moet deze langer/groter zijn?


Bij mij zit ie gewoon tussen de stenen in vind ie prima zo heb ik de indruk, Dus ik weet niet hoe je aquarium eruitziet maar beste lijkt me gwn dat ie lekker tussen te stenen in kan gaan, Ik heb bv een grot in het midden van mijn aquarium daar zit ie ook graag.
 
Wel,

dat kan hier een beetje een probleem zijn:

ik ben met mijn scape gestart met een droge scape, met de intentie om overal een zo goed mogelijke doorstroming te hebben. Mijn scape bestaat uit 3 losstaande "eilanden",die allen maximaal 3 steunpunten hebben, zodat de stroming overal goed onderdoor kan.

Dus ik heb wel veel schaduwplaatsen, waar hij zich kan ondersteken, maar letterlijk wegsteken tussen het steen, lukt hier in geen geval.

Vandaar het idee om er een pvc buis in te steken.

Als je eventueel een foto wil van mijn scape, voor wat meer duidelijkheid, roep maar ;)
 
Ik onderschrijf de reactie Yabby. Met gericht voeren van een garnaal/mosseltje maak je deze murene al gelukkig. Heeft bij mij nooit iets anders gepakt maar zonder gericht voeren is dat risico er uiteraard wel.
Hij moet zich wel tussen stenen kunnen zitten, je ziet meestal alleen de kop totdat hij je manier van voeren kent. Dan staat er meteen klaar voor maar nog altijd met zijn staart in zijn hol.
Leuke vis maar wel vervuilend omdat er behoor;ijk wordt gevreten en dat komt terug in je bak
 
Bovenaan