Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Tapijtannemoon verzorgen en voeden. Ervaringen gevraagd.

Dennisvg

ZeewaterForum lid
Ik zou graag weten of hier mensen zitten die ervaringen hebben met tapijtanemonen. Ik heb zelf een behoorlijk exemplaar, 40cm denk ik. Ik weet dat het niet de makkelijkste zijn in de verzorging en dat ze van stabiele goede waterwaardes houden. Ook bijvoeden is noodzakelijk. Ik lees echter nogal wat verschillende berichten en ben benieuwd hoe de ervaringen zijn hier;
Ik voed hem mossel en spiering tot op heden, wat er goed en rap in gaat. Ook mijn 3 band anemoonvisjes voeden hem bij met mysis als dat in de bak gaat. (om de 2/3 dagen.)
Is het noodzakelijk om voedsel in stukjes te hakken, of kan een mossel en spiering in geheel naar binnen te werken? (grote stukken zouden hem beschadigen lees ik wel eens, maar vraag me af hoe ze dat in de natuur doen)
Hoevaak zouden jullie voeden?
Verder nog tips, trucs?
 
Hoi Dennis wij geven onze tapijt anemoon 3x per week spiering een hele spiering ongeveer 3 a 4 cm formaat.
wij geven geen mossel omdat mij eens verteld is dat dit niet goed zou wezen.
onze waterwaardes zijn goed maar dat is altijd belangrijk.

gr Richard
 
Ik zelf de S.haddoni, en de S.gigantea gehouden.

De S.haddoni heeft een dikke zandbodem nodig, denk dan aan minimaal 10 tot 15 cm, deze soort verdwijnt in zijn geheel bij gevaar in het zand. (haddoni heeft korte tentakels enkele millimeters)

S.giganteum leeft meer op de zandbodem maar meer tussen de stenen, deze soort hoeft geen hele dikke zandbodem.(tentakels 1a 1.5cm)

Ze zijn allebei niet makkelijk houdbaar zeker pas geïmporteerde exemplaren kunnen nogal vaak ziek zijn.(bacteriële infectie te behandelen met antibiotica)

Als je door deze begin periode door bent, dan zijn ze zeker redelijk houdbaar.

Mosselvlees zou ik ze niet geven, ik voerde niet heel veel, wel met speciaal droogvoer, e nee aten met de pot mee.maar ze moeten wel voldoende licht hebben., voor hun zooxanthellen.
 
Dank jullie beide. Ik ga in ieder geval stoppen met mossels voeren dus. Alleen nog maar spiering. Het betreft inderdaad de kortpoliepige variant. En hoewel deze in een aardige zandbodem kan staan, heeft hij vaak zijn ingewanden zeg maar tegen een rots aan zitten. Hij wandelt niet en heeft ook 2 anemoonvisjes welke voor hem zorgen.
Het stuk heeft een aardige tijd in de winkel gelegen dus zou al wat aan aquarium gewent moeten zijn.
Ik ga mij eens op de duitse site werpen.
Nogmaals dank!
 
Bovenaan