Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Na waterwissel, troebel water.

tomkran

ZeewaterForum gebruiker
Beste forumleden,

Ik heb vorige week voor het eerst zelf zoutwater aangemaakt.
Ik heb hierbij exact de beschrijving van het zout gevolgd.
Ik heb het water aan gemaakt op donderdagavond en daarna laten rondpompen tot zaterdag ochtend.
Het is nu woensdagavond en het water word al wel wat helderder, maar het is er nog lang niet.
Hieronder een stukje wat ik uit m,n dagboek heb geknipt over hoe ik het precies heb gedaan.
Via de link kom je op het artikel zelf voor als je meer informatie nodig hebt.

Ik heb 48 liter osmose water verwarmt naar 20
oC daarna 1780 gram RedSea Coral Pro er door heen gemixt. Dit een half uur laten mixen (stromingspomp in vat) Zoutgehalte gemeten helaas nog niet op pijl, dus 100 gram zout toegevoegd weer een half uur laten mixen toen nog eens 100 gram zout toegevoegd. Uiteindelijk 2 liter osmose water toegevoegd om op een promillage van 34 ppt te komen. Toen de temp verhoogd naar 25 graden en zo laten staan tot zaterdagochtend. Toen ik het vat s'ochtends openmaakte was het water troebel en zat er ook wat aanslag op het verwarming element en de stromingspomp en het vat zelf. Terwijl het donderdag avond nog kristalhelder was. Toch maar de waterwissel uitgevoerd maar helaas is de bak nu (maandag) nog steeds troebel. Heel langzaam zie je wel wat verbetering komen. Maar ik ben bang dat ik het water na het aanmaken en opwarmen naar 25 graden direct had moeten toevoegen. Maar ik had ergens gelezen dat dit 24 uur moest staan.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of die dit ook wel eens hebben gehad?
Is het een kwestie van geduld, voordat alles weer helder is?
 
Ook hier gebruik van red sea coral pro.
Osmose tot 20 graden verwarmen, zout toevoegen en verwarmen tot 25 graden.
Bij het zout toevoegen draait er een stromingspomp mee voor het mengen.
Ik laat het 2uur mengen, ik doe de waterwissel dezelfde dag.
Nooit last van troebel.

Heb je wel je stromingspomp aan gelaten in je ton.
 
Ik gebruik hetzelfde zout. Op de volgende manier maak ik vers water aan:
1. Osmosewater op temperatuur van 25 graden brengen.
2. Het zout toevoegen tot 1,025
3. Wachten tot het water helder is.
4. Na een uurtje wordt er water gewisseld.
Ik heb totaal geen problemen met troebel water.
Deze procedure heb ik van website van Red Sea.
Hier wordt ook gewaarschuwd voor troebel water als je het verse water te lang laat staan.
Misschien laat jij het water lang staan, voordat je het gebruikt om te verversen.
Vroeger moest je inderdaad vers aangemaakt zeewater minstens 24 uren laten staan.
Probeer bij een volgende verversing bovenstaande manier uit. Ik denk dat je dan geen problemen meer met troebel water hebt.
 
Ik heb ook een keer een red Sea pro zoutmix gehad toen ik begon. Ik hoorde en las dat zout het beste 24h lang moest gemixed worden en goed belucht, ik dus dit doen met die red sea pro mix en ook troebel water gekregen. Bleek dat deze zoutmix dus binnen 4 uur nadat zout opgelost was, toegevoegd moest worden en al helemaal niet extra beluchten. Staat inderdaad op de verpakking van de zoutmix. Het troebele is een gedeelte calcium wat gereageerd heeft en nu een onbruikbare vorm heeft aangenomen wat ook zichtbaar is. Je kunt het water gewoon gebruiken, alleen zal het ietsje minder kh en calcium bevatten (weet niet hoeveel minder maar zal niet schrikbarend zijn denk ik). Je kunt de stroming uit zetten in de mix en het calcium laten bezinken en het overige troebele water eruit halen/pompen om te gebruiken. Het troebele calcium heeft verder geen nadelige effecten in je aqua en verdwijnt meestal in een dagje in je aqua. Succes ermee.

Verstuurd vanaf mijn LEX626 met Tapatalk
 
Ook hier gebruik van red sea coral pro.
Osmose tot 20 graden verwarmen, zout toevoegen en verwarmen tot 25 graden.
Bij het zout toevoegen draait er een stromingspomp mee voor het mengen.
Ik laat het 2uur mengen, ik doe de waterwissel dezelfde dag.
Nooit last van troebel.

Heb je wel je stromingspomp aan gelaten in je ton.
Beste Jan,

Ik heb het precies zo gedaan als je beschrijft.
Met uitzondering dat ik de waterwissel niet dezelfde dag heb gedaan.
En zo als ik het lees ligt daar het probleem.

Ja heb de stromingspomp wel aangelaten in de ton.
 
Ik gebruik hetzelfde zout. Op de volgende manier maak ik vers water aan:
1. Osmosewater op temperatuur van 25 graden brengen.
2. Het zout toevoegen tot 1,025
3. Wachten tot het water helder is.
4. Na een uurtje wordt er water gewisseld.
Ik heb totaal geen problemen met troebel water.
Deze procedure heb ik van website van Red Sea.
Hier wordt ook gewaarschuwd voor troebel water als je het verse water te lang laat staan.
Misschien laat jij het water lang staan, voordat je het gebruikt om te verversen.
Vroeger moest je inderdaad vers aangemaakt zeewater minstens 24 uren laten staan.
Probeer bij een volgende verversing bovenstaande manier uit. Ik denk dat je dan geen problemen meer met troebel water hebt.
Beste Robert,

Ik ben ook even naar de site van RedSea gesurft en het probleem zit hem inderdaad in dat ik het water niet direct heb gebruikt maar 24 uur nog heb laten draaien in het vat.
Dank je wel voor je heldere uitleg.
 
Ik heb ook een keer een red Sea pro zoutmix gehad toen ik begon. Ik hoorde en las dat zout het beste 24h lang moest gemixed worden en goed belucht, ik dus dit doen met die red sea pro mix en ook troebel water gekregen. Bleek dat deze zoutmix dus binnen 4 uur nadat zout opgelost was, toegevoegd moest worden en al helemaal niet extra beluchten. Staat inderdaad op de verpakking van de zoutmix. Het troebele is een gedeelte calcium wat gereageerd heeft en nu een onbruikbare vorm heeft aangenomen wat ook zichtbaar is. Je kunt het water gewoon gebruiken, alleen zal het ietsje minder kh en calcium bevatten (weet niet hoeveel minder maar zal niet schrikbarend zijn denk ik). Je kunt de stroming uit zetten in de mix en het calcium laten bezinken en het overige troebele water eruit halen/pompen om te gebruiken. Het troebele calcium heeft verder geen nadelige effecten in je aqua en verdwijnt meestal in een dagje in je aqua. Succes ermee.

Verstuurd vanaf mijn LEX626 met Tapatalk
Beste Rens,

Ja daar ben ik nu ook achter gekomen, jammer genoeg op de verkeerde manier:(
Wat ik dus heb gedaan is het troebele water wat ik heb aangemaakt als nog in het aquarium gedaan.
Alleen duurt het nu al 5 dagen en is het nog steeds niet helder in het aquarium. Het word langzaam aan wel beter.
Ik heb verder in m,n bak ook geen verbruikers staan dus misschien dat het daarom wat langer duurt voordat het calcium is opgenomen. Er ligt alleen 50 kilo levensteen in.
 
Beste Robert,

Ik ben ook even naar de site van RedSea gesurft en het probleem zit hem inderdaad in dat ik het water niet direct heb gebruikt maar 24 uur nog heb laten draaien in het vat.
Dank je wel voor je heldere uitleg.

Als toevoeging wil ik nog kwijt dat er in de bak met vers aangemaakt zeewater een pompje van 1000 liter per uur het water in beweging houdt.
 
Als toevoeging wil ik nog kwijt dat er in de bak met vers aangemaakt zeewater een pompje van 1000 liter per uur het water in beweging houdt.
Ok dank je wel. Bij mij hangt er een tunze 6100 in, goed voor 12000l/h.
 
Bovenaan