Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Twee zeeaquaria samenvoegen

Douweinho

ZeewaterForum lid
Hallo allen,

Momenteel ben ik in het bezit van een Juwel Rio 180 zonder sump.
Nu is mijn voornemen om een iets groter aquarium over te nemen met een sump en bestaande inhoud.
Mijn vraag hoe dit het beste aan te pakken? De bak die ik op het oog heb is groter (zo'n 350 liter water + 100 liter sump), mijn huidige bak is zo'n 200 liter water. Kan ik na de verhuizing het water uit mijn huidige bak overbrengen naar de nieuwe?
(Er vanuit gaande dat ik minimaal zo een 250-300 liter water meeneem met de verhuizing-> en dan 150 - 200 liter uit mijn huidige bak gebruik). Is dit in een dag te realiseren? En kunnen de dieren zodoende overgezet worden? Welke bodem te gebruiken, of ook samenvoegen? Of bodem schoonmaken?
* Ik zit zelf te denken om de nieuwe bak te vullen met zoveel mogelijk "verhuiswater" en water uit mijn huidige bak. Alle techniek laten draaien, dan stenen en koralen over laten wennen. En dan als laatste de vissen e.d. uit mijn huidige bak en de "verhuisemmer / ton" in de nieuwe bak over te wennen.
Ik hoop dat er mensen zijn met ervaring o.i.d. hierin! Alvast dank voor de reacties.
 
Pas hier ook groter gegaan wel met een lege bak
Enkele dingen waar wij rekening mee hebben gehouden is zorg voor genoeg tonnen en bakken om water stenen koralen en visjes in te vervoeren
Genoeg water klaar zetten wij hebben noordzeewater gebruikt kort bij huis snufje zout er bij en klaar ;), je knoeit best wat en het zand wil je wat uitspoelen er komt best wat zooi uit het zand zeker daar waar stenen hebben gelegen.
Vers water dat je niet gebruikt kun je na 1 of 2 dagen gebruiken om mee te verversen dus liefst te veel dan te weinig :eek:
Ik heb zelf een bus en dat was wel erg fijn om het water te halen
Succes
 
Bovenaan