Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Waterwaarden

wlanssens

ZeewaterForum lid
Hallo,

Sinds 24 dec draait ons aquarium en de "kuisploeg" zit er nu 2 weken in.

Vandaag de waterwaarden gemeten:

Zoutgehalte: 1023 bij 25°
Ca: 280
Mg: 1140
KH: 7.3
NO3: 0
PO4: 0

Voor zover ik weet is het Ca duidelijk te laag (min 380mg/L) en Mg een beetje te laag (min 1150 mg/L). De verhouding Mg= 3 x Ca klopt al helemaal niet meer.

Twee weken geleden, toen we de kuisploeg los gelaten hebben, was deze verhouding nog perfect in balans.

Is dit iets wat moet opgelost worden met producten of kan dit anders?

Hebben we iets fout gedaan?

Alvast dank voor jullie reactie

Wouter

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Kh naar 8 Ca naar 440 en MG naar 1380 No3 naar 2,5 en po4 naar 0,04 Alles gemeten met Salifert behalve de Po4 die met Red sea of Hanna
 
Hallo,

De calcium- en de magnesiumwaardes zijn inderdaad te laag. Deze worden namelijk verbruikt door de aanwezige kalkalgen. Koralen zijn nog niet aanwezig begrijp ik uit je berichtje.
Je kunt de waardes gemakkelijk omhoog brengen. Erzijn hiervoor diverse middeltjes te koop in de winkel. Een goede winkelier kan je hierover meer vertellen.
Zelf gebruik ik de spullen van Colombo om het calcium- en magnesiumgehalte en de carbonaathardheid (kH) op peil te houden.
Daar heb ik goede resultaten mee behaald tot nu toe. Ik gebruik deze spullen al bijna 2 jaren.
Ik adviseer je ook nog om het zoutgehalte omhoog te brengen naar 1.025.
Veel succes met de opstart verder.
 
Dank voor je hulp Edwin maar hoe breng ik mijn waarden naar deze die je voorstelt?

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

Door wat middelen zoals KH en MG en Ca te gaan toevoegen je No3 en Po4 komt straks vanzelf wel. Dit kan je op diverse manieren doen Triton,DSR ,Colmbo en zo zijn er veel meer middelen te koop
 
Hallo,

De calcium- en de magnesiumwaardes zijn inderdaad te laag. Deze worden namelijk verbruikt door de aanwezige kalkalgen. Koralen zijn nog niet aanwezig begrijp ik uit je berichtje.
Je kunt de waardes gemakkelijk omhoog brengen. Erzijn hiervoor diverse middeltjes te koop in de winkel. Een goede winkelier kan je hierover meer vertellen.
Zelf gebruik ik de spullen van Colombo om het calcium- en magnesiumgehalte en de carbonaathardheid (kH) op peil te houden.
Daar heb ik goede resultaten mee behaald tot nu toe. Ik gebruik deze spullen al bijna 2 jaren.
Ik adviseer je ook nog om het zoutgehalte omhoog te brengen naar 1.025.
Veel succes met de opstart verder.
Bedankt Robert voor de duidelijke info!

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Hi Wouter,

Zou elke weken gaan monitoren, dan kan je een trend zien.
Je meet geen nitriet (NO2) en ammoniak (NH3) meer neem ik aan?
Ik had aan het begin ook veel verbuik, heb destijds mijn KH omhoog gebracht met Colombo.
Vervolgens ben ik gelijk gaan doseren (Triton Other Methods), dit hoeft uiteraard niet... maar voor mij was dit ideaal!
Op deze manier kon ik op een goede manier mijn KH en dus MG / CA in balans houden..

Gr. Gerben
 
Hi Wouter,

Zou elke weken gaan monitoren, dan kan je een trend zien.
Je meet geen nitriet (NO2) en ammoniak (NH3) meer neem ik aan?
Ik had aan het begin ook veel verbuik, heb destijds mijn KH omhoog gebracht met Colombo.
Vervolgens ben ik gelijk gaan doseren (Triton Other Methods), dit hoeft uiteraard niet... maar voor mij was dit ideaal!
Op deze manier kon ik op een goede manier mijn KH en dus MG / CA in balans houden..

Gr. Gerben
Dank voor de tip Gerben! Vandaag de waarden gemeten, besproken met de winkelier en alles was ok. Groeten Wouter

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Bovenaan