Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Beginners vragen

T5 kan prima, koralen doen het super goed onder deze lampen.
Het enige nadeel van t5 is dat ze niet zo diep gaan, ik zeg max 50 cm diepte, en de warmte die ze produceren.
Maak wel een mooie kombi tussen witte en blauwe t5

Oké dat is op n bak van 70 cm hoog dus geen optie dan...[emoji848]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
De razor is uit het rijtje hydra/coralcare/razor duidelijk de minste qua spreiding, spectrum en intensiteit. Coralcare zou voor deze bak een heel mooie keuze zijn: voldoende spreiding, goed spectrum, goede intensiteit en zeer duurzaam.

Ik heb sinds juni 2016 twee coralcares boven mijn bak en ben nog altijd zeer tevreden.

Ok coralcare is zeker t overwegen waard. Is ie niet to much voor bak van 70x70x70?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ok coralcare is zeker t overwegen waard. Is ie niet to much voor bak van 70x70x70?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Geen probleem. Je kunt altijd een wat lager percentage instellen. Mijn eigen bak meet 110 x 70 x 80 cm. Ik heb twee Coralcares. Ik had het met één gekund als de bak net wat minder lang was geweest. Bij mij branden ze ook niet op 100%, ondanks de waterstand van 80 cm. Tot op de bodem bij zo'n 70% meer dan voldoende PAR.
 
Vraagje, heb offerte gehad voor een te bouwen aquarium. Ik zou hier graag door iemand naar mee laten kijken van het forum. Echter vind ik het niet gepast hier het hele plaatje te schetsen. Mag ik de offerte aan iemand sturen in privé bericht zodat er feedback op kan komen of ik nog ergens aan moet denken?

Alvast mijn dank.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Vraagje, heb offerte gehad voor een te bouwen aquarium. Ik zou hier graag door iemand naar mee laten kijken van het forum. Echter vind ik het niet gepast hier het hele plaatje te schetsen. Mag ik de offerte aan iemand sturen in privé bericht zodat er feedback op kan komen of ik nog ergens aan moet denken?

Alvast mijn dank.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Iemand bereid even mee te kijken?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Iemand bereid even mee te kijken?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Niet per pb. Maar als je hem hier deelt zonder de leverancier te noemen is dat toch geen probleem?
 
Niet per pb. Maar als je hem hier deelt zonder de leverancier te noemen is dat toch geen probleem?

:biggrin: ja inderdaad haha. Dat ik er zelf niet op kom ;)....

Hierbij het plan:

een aquarium van 70x70x70 zonder kap met waterhoogte 65 cm incl stabilisatie strippen voorzien van RVS frame bekleed met alucopal en afneembaar front, hoogglans wit
er zitten 3 ruiten optic white bij
overloop voorzien van 2 gaten en kam
eventueel zwart glas voor overloop
meerprijs de staande kanten poly geslepen
sump is afhankelijk van de indeling, maar een 60x40x40 met 2 vakken

Qua sump wil ik iig osmose vak erbij. En wat is minimum aantal vakken in sump? Ik denk 3 op basis van gevoel.

Tips/ aandachtspunten zijn welkom... :eek:
 
Klinkt prima. Zelf heb ik drie vakken in de sump: een voor de schuimer, een voor opvoer en wierenfilter en een voor osmosewater. Als de vakken groter zijn, heb je meer ruimte voor bijvoorbeeld een andere/ grotere afschuimer et cetera. Onnodige tussenwandjes vragen alleen maar ruimte. Als je de wand tussen het vak van de schuimer en de opvoer dubbel laat uitvoeren (zoals in mijn boekje) dan kun je in die ruimte bijvoorbeeld een zakje filterkool plaatsen of over watten filteren.

Drie zijden klinkt leuk, weet je zeker dat je dat wil? Is qua inrichten en schoonhouden lastiger dan minder zichtzijden.

Poly geslepen is duidelijk mooier dan niet poly geslepen. Zelf zou ik in elk geval de staande naden zwart laten kitten. Denk ook aan een afneembare overloopkam.
 
ik zou voor een overloop met 3 gaten gaan ,2 x32/ 40 mm voor de overloop en noodoverloop en 1 x 25/32 mm voor de opvoerpijp.
de diameters afhankelijk van de opvoerpomp.

door 2 pijpen voor je overloop te gebruiken krijg je deze erg stil...
een pijp 20 cm onder de waterlijn met kogelkraan en een pijp net boven de waterlijn in je overloop.
Door de pijp met de kogelkraan iets te knijpen zodat er druppelsgewijs wat water via de noodoverloop naar benden komt heb je de perfecte overloop.....

succes peter.
 
Klinkt prima. Zelf heb ik drie vakken in de sump: een voor de schuimer, een voor opvoer en wierenfilter en een voor osmosewater. Als de vakken groter zijn, heb je meer ruimte voor bijvoorbeeld een andere/ grotere afschuimer et cetera. Onnodige tussenwandjes vragen alleen maar ruimte. Als je de wand tussen het vak van de schuimer en de opvoer dubbel laat uitvoeren (zoals in mijn boekje) dan kun je in die ruimte bijvoorbeeld een zakje filterkool plaatsen of over watten filteren.

Drie zijden klinkt leuk, weet je zeker dat je dat wil? Is qua inrichten en schoonhouden lastiger dan minder zichtzijden.

Poly geslepen is duidelijk mooier dan niet poly geslepen. Zelf zou ik in elk geval de staande naden zwart laten kitten. Denk ook aan een afneembare overloopkam.

Dank voor de tips. Die van sump neem ik mee. De beoogde plek in de kamer vraagt om 3 zichtzijdes. Mocht plek nog wijzigen dan wordt het qua zichtzijdes ook ander verhaal.
 
ik zou voor een overloop met 3 gaten gaan ,2 x32/ 40 mm voor de overloop en noodoverloop en 1 x 25/32 mm voor de opvoerpijp.
de diameters afhankelijk van de opvoerpomp.

door 2 pijpen voor je overloop te gebruiken krijg je deze erg stil...
een pijp 20 cm onder de waterlijn met kogelkraan en een pijp net boven de waterlijn in je overloop.
Door de pijp met de kogelkraan iets te knijpen zodat er druppelsgewijs wat water via de noodoverloop naar benden komt heb je de perfecte overloop.....

succes peter.

Dank voor de tips. Qua pijpleiding moet ik nog even goed inlezen, geen ervaring mee. Zal de tips meenemen wanneer ik opdracht geef tot bouwen. Wordt vervolgd dus ;).
 
Twee boringen voor de overloop is m.i. een must. Hoe en wat staat in mijn boekje. De derde boring is optioneel. Het scheelt natuurlijk dat je dan de opvoerleiding niet buiten de bak door hoeft te doen, maar kost ook wel weer ruimte. Zelf heb ik deze leiding liever buiten de bak om. Denk er dus even over na welk argument voor jou het zwaarst weegt.
 
Twee boringen voor de overloop is m.i. een must. Hoe en wat staat in mijn boekje. De derde boring is optioneel. Het scheelt natuurlijk dat je dan de opvoerleiding niet buiten de bak door hoeft te doen, maar kost ook wel weer ruimte. Zelf heb ik deze leiding liever buiten de bak om. Denk er dus even over na welk argument voor jou het zwaarst weegt.

Alweer bedankt. Heel fijn deze tips, zo wordt het duidelijk voor me. Hoe zit het dan als stroom uitvalt? Loopt de sump dan niet over? Of maak je de overlooppijp dusdanig, zeg 15 cm onder wateropp, dat de sump het kan opvangen?
 
Alweer bedankt. Heel fijn deze tips, zo wordt het duidelijk voor me. Hoe zit het dan als stroom uitvalt? Loopt de sump dan niet over? Of maak je de overlooppijp dusdanig, zeg 15 cm onder wateropp, dat de sump het kan opvangen?
De tweede optie. Zie ook de uitleg in mijn boekje, daar staat het met afbeeldingen duidelijk omschreven.
 
Wat denken jullie van maxspect razor?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hier erg tevreden met de razors.

bc485baa-ca83-4eb7-9785-aff773ba977e.jpg

346b478ad61c670843ffeef0d696ee3a.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Had ik nog niet goed opgeslagen/ uit hoofd geleerd haha. Boekje meer erbij pakken is het leermoment ;)....
Er staat meer in het boekje dan je denkt ;)
 
Mijn tip: Ga eens langs bij iemand in de buurt die al langer een zeeaquarium heeft. Daar kan je direct alles in praktijk zien en wordt alles veel duidelijker. Probeer je ook te spiegelen aan 1 persoon zodat je geen 100'en verschillende meningen hebt...
 
Bovenaan