Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Beginners vragen

Tirroj

ZeewaterForum lid
Hoi Allen,

Ik ben van plan, nadat ik me goed heb georiënteerd, een zeeaquarium op te gaan starten. Zoals ik er nu in sta wil ik een gemengde rif bak gaan creëren. Soorten e.d. moet ik me nog goed op inlezen, maar een combi van koraal en vis lijkt me super gaaf. Waar ik me nu vooral op richt is inlezen op de techniek.

Ik heb veel kennis van het zoetwater aquarium. Dus begin vol enthousiasme aan deze nieuwe tak van sport :biggrin:. Wat ik nu bemerk aan mezelf is dat ik niet goed kan inschatten welke techniek qua merk, uitvoering nu goed uit de bus komen. Het kost geld end at wil ik zeker investeren, maar heb helaas geen on uitputtende bankrekening dus zal overwegingen moeten maken. En daar kan ik wat advies bij gebruiken. Ik denk dan aan tips aan als welke merken wel/ niet etc. Ook zullen er vragen zijn rondom de opstart. Ik denk nu aan de opstart zo simpel mogelijk te houden, levend steen, verversen e.d. Nog niet al teveel met toe gaan voegen en gaande weg gewoon leren en bijsturen. Is dat een goed begin punt?

Ik denk nu aan een aquarium als de red sea reefer 250 of vergelijkbare maat. Wat me aan de reefer aanspreekt is de aanwezigheid van passende sump maar dat ik zelf kan kiezen voor de rest. Wat zijn goed aangeschreven merken van opvoer pomp, schuimer bijvoorbeeld? Wat kan ik het best nog meer toevoegen aan de sump voor een goede start?

Kortom ik zou hier graag gewoon even willen sparren e.d. over mijn gedachten gang over aanschaf van een uiteindelijk zou goed mogelijke opstart van een zee aquarium :).

Alvast bedankt! En als ik teveel domme vragen stel hoor ik het wel haha. :cool:
 
Welkom!
De reefer is idd een erg leuke bak.
Er zijn idd veel merken op de markt die allemaal op papier heel mooi lijken echter zijn er zeker een paar betere verkrijgbaar denk bijvoorbeeld aan tunze, reef octopus (mijn aanrader), bubbel King (beter kan je niet krijgen echter wel heel duur)
Persoonlijk zou ik me geen 2de keer branden aan de Chinese merken.

Denk ook goed na over verlichting. De reefer kan je kopen met de ai led units hier zou ik serieus over nadenken. Zijn hele mooie lampen. Als je liever t5 wil denk dan aan giesemann of ati.

Qua opstart is levend steen mi een goed idee. Wees niet bang voor enge diertjes je gaat er op termijn alleen maar blij mee zijn datje het zo gedaan heb. Ikzelf ben opgestart met rrr maar ik kreeg het niet stabiel waardoor ik later alsnog levend steen heb moeten kopen.

In je sump hoef je ip alleen maar een afschuimer en opvoer pomp te hebben. Tzt kan je dit nog uitbreiden met een reactor voor bijv fosfaat binder of kool.

De eerste tijd zal je idd een eind komen met alleen een waterwissel. Op termijn zal je elementen moeten gaan bijvoegen. Zowel salifert als red sea maken goede testen. (Wel beide nameten met calibratie vloeistof)

Just my 2 cents
Succes:)


Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Welkom!
De reefer is idd een erg leuke bak.
Er zijn idd veel merken op de markt die allemaal op papier heel mooi lijken echter zijn er zeker een paar betere verkrijgbaar denk bijvoorbeeld aan tunze, reef octopus (mijn aanrader), bubbel King (beter kan je niet krijgen echter wel heel duur)
Persoonlijk zou ik me geen 2de keer branden aan de Chinese merken.

Denk ook goed na over verlichting. De reefer kan je kopen met de ai led units hier zou ik serieus over nadenken. Zijn hele mooie lampen. Als je liever t5 wil denk dan aan giesemann of ati.

Qua opstart is levend steen mi een goed idee. Wees niet bang voor enge diertjes je gaat er op termijn alleen maar blij mee zijn datje het zo gedaan heb. Ikzelf ben opgestart met rrr maar ik kreeg het niet stabiel waardoor ik later alsnog levend steen heb moeten kopen.

In je sump hoef je ip alleen maar een afschuimer en opvoer pomp te hebben. Tzt kan je dit nog uitbreiden met een reactor voor bijv fosfaat binder of kool.

De eerste tijd zal je idd een eind komen met alleen een waterwissel. Op termijn zal je elementen moeten gaan bijvoegen. Zowel salifert als red sea maken goede testen. (Wel beide nameten met calibratie vloeistof)

Just my 2 cents
Succes:)


Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk

Super bedankt voor je heldere uitleg. Kan ik mee op weg. Ik wil goede techniek dat op zeker. Nieuw of tweedehands, maar het plaatje moet kloppen. Wil niet dat daar een opstart op stuk loopt.

Ook qua licht is het idee dat goed aan te pakken. LED vs T5 , hierin neig ik naar led ivm duurzaamheid, spectrum, dim opties etc. Ook dat moet wederom goed zijn zeker met het oog op koralen.
Maar in de sump dan geen filtermateriaal oid? Voelt beetje raar ofzo. Ben gewend aan watten of sponsen e.d. De schuimer is dus de essentie dan samen met wat zakken op de uitloop in sump?
 
Super bedankt voor je heldere uitleg. Kan ik mee op weg. Ik wil goede techniek dat op zeker. Nieuw of tweedehands, maar het plaatje moet kloppen. Wil niet dat daar een opstart op stuk loopt.

Ook qua licht is het idee dat goed aan te pakken. LED vs T5 , hierin neig ik naar led ivm duurzaamheid, spectrum, dim opties etc. Ook dat moet wederom goed zijn zeker met het oog op koralen.
Maar in de sump dan geen filtermateriaal oid? Voelt beetje raar ofzo. Ben gewend aan watten of sponsen e.d. De schuimer is dus de essentie dan samen met wat zakken op de uitloop in sump?

Voor iemand die al lang ervaring heeft met zoetwater. Is een sump zonder filtermateriaal erg bijzonder. De sump is vooral handig om apparatuur onder te brengen en is extra watervolume. Dus gebruik geen watten, keramiekpijpjes en hoe het allemaal heten mag. Deze materialen leveren op den duur alleen maar problemen op.
Het filter van je aquarium is het rif opgebouwd uit levend steen. Uiteraard kun je ook dood steen gebruiken, maar doe dit dan wel in combinatie met echt levend steen. Laat je niet bang maken door "enge" verhalen over de gevaren van levend steen. Deze zijn allemaal schromelijk overdreven en wegen absoluut niet op tegen de enorme voordelen van levend steen.
De keuze van een Red Sea Reefer vind ik een goede keuze. Ik zou dan zeker een De Luxe-versie overwegen. Deze worden geleverd met een perfecte verlichting. Heb deze verlichting nu al 2 jaren in gebruik, zie mijn dagboek en fotoalbum.
Veel plezier en succes dadelijk met de opstart van je aquarium.
 
Voor iemand die al lang ervaring heeft met zoetwater. Is een sump zonder filtermateriaal erg bijzonder. De sump is vooral handig om apparatuur onder te brengen en is extra watervolume. Dus gebruik geen watten, keramiekpijpjes en hoe het allemaal heten mag. Deze materialen leveren op den duur alleen maar problemen op.

Dank je voor je bericht Robert. Inderdaad even een andere kijk op filteren haha. Maar het feit dat het steen e.d. het voornaamste is klinkt dan ook gelijk weer erg logisch :). Ga vanmiddag nog even rondneuzen bij coral and fish hier in de stad, gewoon omdat het kan haha.
 
Super bedankt voor je heldere uitleg. Kan ik mee op weg. Ik wil goede techniek dat op zeker. Nieuw of tweedehands, maar het plaatje moet kloppen. Wil niet dat daar een opstart op stuk loopt.

Ook qua licht is het idee dat goed aan te pakken. LED vs T5 , hierin neig ik naar led ivm duurzaamheid, spectrum, dim opties etc. Ook dat moet wederom goed zijn zeker met het oog op koralen.
Maar in de sump dan geen filtermateriaal oid? Voelt beetje raar ofzo. Ben gewend aan watten of sponsen e.d. De schuimer is dus de essentie dan samen met wat zakken op de uitloop in sump?
Ja afzakken zijn de meningen over verdeeld. Wat miss interessant is zijn de filmpjes van brs. Even op you tube opzoeken zij hebben veel dingen onderzocht en getest

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Ja afzakken zijn de meningen over verdeeld. Wat miss interessant is zijn de filmpjes van brs. Even op you tube opzoeken zij hebben veel dingen onderzocht en getest

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk

Okee. Je bedoelt Bulk Reef Supply? Die heb ik reeds gevonden en kijk bijna geen TV meer, behalve dat dan haha ;)...
 
je hebt geluk dat je in breda woont , coral and fish om de hoek ;)

Zijn ook leverancier van mooi levend steen....

als afschuimer kan ik je de bubble king mini 180 adviseren , een maal afstellen en gaan met die banaan.

succes peter
 
je hebt geluk dat je in breda woont , coral and fish om de hoek ;)

Zijn ook leverancier van mooi levend steen....

als afschuimer kan ik je de bubble king mini 180 adviseren , een maal afstellen en gaan met die banaan.

succes peter

Dank je! Ja erg fijne winkel. kom er net vandaag, even wezen gluren. Das ook gevaarlijk want maakt dat ik liefst nu een aquarium wil haha. :cool:
Ik ga de bubble eens bekijken.
 
Klopt het dat hybride verlichting de voorkeur geniet ivm groei van sommige koralen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Klopt het dat hybride verlichting de voorkeur geniet ivm groei van sommige koralen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dit is een echt discussiepunt. Hier is niet zo maar een antwoord op te geven.
Zelf gebruik ik nu 2 jaren de Hydra 26HD boven mijn bak. Eerlijk gezegd zou ik nu niet anders willen. De koralen groeien de bak uit en zijn goed op kleur.
Mijn vorige aquarium had een combinatie van HQI en TL-buizen, maar dan spreek over 1989-1993.
Mijn huidige ervaring rijkt niet verder dan led en deze is prima.
 
Dit is een echt discussiepunt. Hier is niet zo maar een antwoord op te geven.
Zelf gebruik ik nu 2 jaren de Hydra 26HD boven mijn bak. Eerlijk gezegd zou ik nu niet anders willen. De koralen groeien de bak uit en zijn goed op kleur.
Mijn vorige aquarium had een combinatie van HQI en TL-buizen, maar dan spreek over 1989-1993.
Mijn huidige ervaring rijkt niet verder dan led en deze is prima.

Oké. Ik heb je dagboek gelezen. T groeit inderdaad als kool. T zijn mooie lampen. Maar wat een prijzen. Maar ach met wat geduld sparen we ze wel bij elkaar [emoji6]....

Hoe denken jullie over een 2e hands bak aanschaffen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ben zelf ook een beginner 3weken geleden de Red Sea Reefer 250 binnen gekregen. Alleen de meubel is opgebouwd .

Ik hoop dat ik dit weekend de elektra en geluidisolatie in orde kan maken. Mij planning is om half maart te beginnen.

Maar alleen waar ik ook niet over uit ben is de techniek.
Op dit moment staat er dit op het lijstje.
- Jecod SW15 + controller
- Jebao
opvoerpomp DCP2500
-
Deltec Sc 1351

 
Ben zelf ook een beginner 3weken geleden de Red Sea Reefer 250 binnen gekregen. Alleen de meubel is opgebouwd .

Ik hoop dat ik dit weekend de elektra en geluidisolatie in orde kan maken. Mij planning is om half maart te beginnen.

Maar alleen waar ik ook niet over uit ben is de techniek.
Op dit moment staat er dit op het lijstje.
- Jecod SW15 + controller
- Jebao
opvoerpomp DCP2500
-
Deltec Sc 1351


Leuk! Lastig die keuzes hè. Wat doe je qua lampen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Oké. Ik heb je dagboek gelezen. T groeit inderdaad als kool. T zijn mooie lampen. Maar wat een prijzen. Maar ach met wat geduld sparen we ze wel bij elkaar [emoji6]....

Hoe denken jullie over een 2e hands bak aanschaffen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Als je een goede tweedehands bak kunt kopen is dat zeker te overwegen. Op het forum staan regelmatig mooie aquaria te koop.

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Als je een goede tweedehands bak kunt kopen is dat zeker te overwegen. Op het forum staan regelmatig mooie aquaria te koop.

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk

Oké das goed nieuws [emoji6]. Wat ik dacht is een bak 2e hands kopen en dan eventueel techniek nieuw. Beetje kosten spreiding haha.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Oké das goed nieuws [emoji6]. Wat ik dacht is een bak 2e hands kopen en dan eventueel techniek nieuw. Beetje kosten spreiding haha.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat is een prima idee. Let op dat je op verlichting niet bezuinigd.

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Dat is een prima idee. Let op dat je op verlichting niet bezuinigd.

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk

Verlichting wordt inderdaad niet op bezuinigd. Gezien de mix die ik wil hebben moet dat gewoon goed zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
ik heb net de specificatie s van de reefer 250 bekeken .

Mooie maar toch wel prijzige bak...

Wat opviel was dat deze maar 50 cm diep en 50 cm hoog is.

Waarom geen bak laten bouwen , van bv 90x60x60 ?

uit de ervaringen blijkt dat 10cm extra een heleboel extra ruimte geeft voor je levend steen en ook voor de groei van je koralen.

Voor de prijs van de reefer (ca 1000 euro) kun je een mooie bak laten bouwen naar je eigen wensen , zo kun je bv al rekening houden met de maat van je verlichting , waar je jouw overloop wilt , kleur van de achterwand , diameter van je
doorvoeren van je pvc etc.

Een sump zou ik bv niet met gafzakken willen , zitten veel te snel vol en veel te veel gedoe met schoonmaken.

Ik zelf heb een sump met daarin een rooster tussen 2 staande glasplaten waar ik filterwatten op heb liggen waar het water doorheen valt.

Na 3 dagen even uitspoelen en na een week vervangen.....

Gewoon eens een offerte aanvragen bij diverse bouwers.

Als je interesse hebt kan ik je wel een link sturen van iemand die betaalbaar mooie bakken bouwt maar geen sponsor is.

Voor je verlichting zou ik eens langs gaan bij reef products , hij verkoop ze en weet precies wat wel en niet goed is.


succes peter
 
Bovenaan